Pereții noii construcții se vor construi în interior, cu retragere de 1,5 m de la zidurile care urmează să fie conservate. Aceasta e soluția de compromis la care au ajuns Primăria Oradea, Ministerul Culturii și Comisia Județeană de Cultură, pentru a debloca finanțarea europeană de 1,8 milioane euro.
[eadvert]
Intenția inițială a Primăriei, de a extinde parcarea subterană sub fosta hală de tramvaie, nu se va materializa. Diferendul cu Ministerul Culturii s-a tranșat cu o soluție inedită de conservare a rămășițelor construcției arse.
După ani de încremenire a proiectului, răstimp în care administrația locală și experții locali și naționali în cultură au schimbat zeci de adrese și impresii, fără rezultat, proiectul de reamenajare a Pieței Cetate după modelul celei din Rogerius a fost deblocat. Aceasta după ce Primăria a inițiat un proces în justiție, pentru a forța autoritățile din Cultură să se pronunțe pentru declasarea ca monumente a clădirilor din perimetrul fostei pieței.
Compromisul convenit este ruperea proiectului în două etape. Prima conține finanțarea RO-HU de 1,8 milioane de euro și se referă la amenajarea unei clădiri pe locul fosei hale care a ars. Astfel, dacă aceasta va fi gata până la finalul anului viitor, s-ar preveni pierderea finanțării. Restul proiectului ar rămâne, fără presiunea termenului, pe bugetul local.
„După discuții cu Direcția Județeană de Cultură, referitoare la natura juridică a unor demolări, am ajuns la o concuzie, pentru a nu pierde partea de finanțare pe care o avem aici”, a anunțat ieri primarul Florin Birta, înainte de plenul Consiliului Local, în care s-a votat proiectul.
Astfel, o hală uriașă din sticlă și oțel urmează să fie construită în perimetrul fostei hale arse din Piața Cetate. Pereții noii construcții se vor ridica în interior, cu o retragere de 1,5 m de la zidurile care urmează să fie conservate. Aceasta e soluția de compromis la care au ajuns Primăria Oradea, Ministerul Culturii și Comisia Județeană de Cultură.
Disensiuni
Primarul a oferit și un scurt rezumat al situației, de la startul proiectului până la momentul prezent.
„Inițial, în pregătirea proiectului, Primăria a aprobat un plan urbanistic de detaliu, un PUD, în cadrul căruia se propunea demolarea clădirilor din Piața Cetate. Acesta a fost azivat la vremea respectivă de Comisia Județeană de Cultură. Pe baza acestui plan, Primăria a emis autorizația de demolare a clădirilor. Ulterior, comisia a spus că trebuia să revenim la ei pentru încă un aviz, înainte de demolare, iar de aici au apărut diferendele”, relatează Florin Birta, dând de înțeles că municipalitatea n-ar fi culpabilă în niciun fel pentru demolarea clădirilor cu potențial de a fi clasate ca monumente istorice.
„Ulterior s-au depus dosare de clasare a acelor monumente care au fost demolate. În ultimii ani a existat o comunicate între Primărie, Ministerul Culturii și Comisia Județeană pentru clasarea, respectiv declararea monumentelor. Noi am pregătit proiectul tehnic al noii piețe, dar nu a fost avizat până la clarificarea situației juridice a clădirilor. Doi ani de zile nu am obținut nicio decizie, iar anul acesta am decis să acționăm în instanță Ministerul Culturii, pentru a cere pronunțarea pe declasare. Nu se poate să stăm cu un proiect doi ani pentru că Comisia de cultură nu se poate pronunța. Altfel eram în imposibilitatea de a cheltui1,8 milioane de euro pe HU RO și mai puneam în pericol și partenerii din Ungaria”, mai relatează primarul.
Sub presiunea procesului, situația s-a deblocat și a fost emis un aviz etapizat de construire a centrului de antreprenoriat.
În ședința de joi au fost aprobate două proiecte referitoare la piață. Primul se referă la restaurarea și reconstruirea Corpului C1 care a ars, iar al doilea conține proiectul tehnic pentru întregul obiectiv, cu tot cu hală, la valoarea totală de 100 milioane de lei, adică aproximativ 20 milioane de euro.
În prima etapă se va construi hala C1, de 1.760 mp, conținând 21 de module de flori, 20 de module pentru comerțul cu carne și 20 pentru lactate. La pachet vine și amenajarea de locuri de parcare spre Cicero și acces dinspre strada Nufărului și Dimitrie Cantemir. Costul este de 4,4 milioane de euro, cu cei 1,8 milioane de euro din proiect incluși. „Dacă ne încadrăm în termenul final – 2023,nu punem în pericol finațarea”, insistă primarul.
În etapa a doua, se vor construi încă trei tronsoane de hală, cu parcare subterană.
„Suntem gata să dăm drumul la licitație, pentru întreaga lucrare. Pentru prima etapă ar urma să începem lucrările în primăvara anului viitor. Între timp continuă discuțiile cu Ministerul Culturii pentru clasarea-declasarea unor clădiri încă existente”, afirmă edilul.
Hala de sticlă, cu „memoria” vechii hale de tramvaie
Soluția la care s-a ajuns după negocierile cu experții este realizarea unei noi structuri în interiorul halei, la 1,5 m de ruinele celei vechi, ruine care vor fi păstrate și recondiționate.
„În interior, la 1,5 metri de acești pereți, se va construi o nouă structură pe profil de aluminiu, din sticlă. Pe sticlă vor fi gravați pereții care au alcătuit vechea hală. Aceasta a fost o prounere venită de la arhitecți, acceptată în unanimitate”, spune primarul.
Incendiu devastator la Piața Mare din Oradea: Flăcările au fost stinse după aproximativ două ore
Știre în curs de actualizare…
Trimite articolul
XSa ascultati de Bolojan si sa renuntati la Climatizare, nu trebuie aer conditiionat vara de e sticla, iar iarna nu trece frigul prin sticla. Faceti sa fie eficient, cu cheltuieli minime fara racire , fara caldura. Asa cum vrea Bolojan, IEFTIN