Programul concertului simfonic de joi din sala Enescu- Bartók a fost ales în spirit „romantic”. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Romeo Rîmbu, dirijorul permanent al Filarmonicii Oradea.
Prima lucrare din concert va fi poemul simfonic Dans macabru, op. 40 de Camille Saint-Saëns, compozitor cu o clasică eleganţă în exprimare artistic. Saint-Saëns a lăsat o moştenire muzicală considerabilă, reunind practic toate genurile vremii, de la miniaturi instrumentale până la operă. Poemul simfonic Dans macabru a fost scris în 1874 şi inspirat din versurile poetului simbolist francez Henri Cazalis (1840–1909), care descrie „visul unei nopţi de sabat”, explică directorul artistic al Filarmonicii, Vasile Foica. Tema este binecunoscută şi din Simfonia fantastică a lui Berlioz, sau din poemul simfonic O noapte pe muntele pleşuv de Musorgski.
Saint-Saëns a compus printre altele și cinci concerte pentru pian. Fiind un virtuoz pianist, aceste concerte au fost prezentate însuşi de către compozitor. După cum precizează directorul artistic, Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră în fa major op. 103 este cunoscut astăzi sub titlul de Egipteanul. Realizată parţial în 1895, în timpul unei călătorii în Nordul Africii, lucrarea este o evocare stilizată a unei atmosfere exotice şi este unanim percepută ca model de asociere perfectă dintre instrumentul solist şi orchestră.
Solistul invitat, pianistul spaniol Josu de Solaun, câștigător al Concursului Internațional „George Enescu” din 2014, este un important promotor al muzicii enesciene. A înregistrat Integrala lucrărilor pentru pian de George Enescu pe trei CD-uri, cu dirijorul Joann Falletta. Pianistul a concertat în calitate de solist alături de orchestre internaţionale renumite precum Mariinsky Theatre Orchestra, Mexico City Philharmonic Orchestra, New York Sinfonietta, Leos Janacek Symphony Orchestra. În prezent îmbină activitatea concertistică cu cea didactică la Universitate de Stat Sam Houston, călătorind frecvent între New York și Houston.
Ultima lucrare din program este cea compusă de Serghei Rahmaninov, Dansuri simfonice, op. 45. Compozitor şi pianist de o deosebită valoare artistică, modern şi în acelaşi timp fidel continuator al stilului post-romantic şi al tradiţiei ruse, Rahmaninov este cunoscut în general pentru lucrările sale dedicate pianului. Totuşi, cu cele trei simfonii impunătoare (I., în re minor, op. 13, 1895; a II-a, în mi minor, op. 27, 1907; a III-a, în la minor, op. 44, 1936) şi câteva poeme simfonice, el poate fi socotit un notabil simfonist al literaturii muzicale universale moderne, spune Vasile Foica. Scrisă în 1940, lucrarea Dansuri simfonice, op. 45 este practic ultima lucrare a compozitorului şi oglindeşte pe deplin limbajul componistic mai aprofundat din ultima etapă de creaţie a autorului.
Orchestraţia întreţesută cu numeroase momente solistice, lumea armonică aparte, influenţele neoclasice, sunt combinate cu ingredientele unei accentuate nostalgii ruse în ceea ce priveşte respiraţia largă şi profunzimea desfăşurării temelor lente. Lucrarea abundă în citate şi trimiteri, multe având caracter autobiografic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!