UPDATE! Scrisoare deschisă.
[eadvert]
Actorii Teatrului Regina Maria au lansat o scrisoare deschisă către CJ Bihor.
Știrea inițială:
Luni a fost iniţiată petiţia „Solidari cu artiștii din Oradea”, care a fost semnată deja de peste 1000 de susţinători. Motivul se ştie. Consiliul Județean Bihor dorește comasarea instituțiilor de cultură orădene: Teatrul Regina Maria, Teatrul Szigligeti și Filarmonica de Stat și modificarea contractelor de muncă cu termen nedeterminat în contracte de muncă cu termen determinat.
„Ambele decizii pot avea consecințe grave asupra actului artistic și asupra repertoriului, generând instabilitate profesională. Asemenea hotărâri pot crea precedente care să afecteze întreg sistemul teatral din România, în condițiile în care modelul european care se dorește a fi implementat are nevoie de ani de cercetare, dezvoltare și protejare a artiștilor prin mecanisme financiare clare, eficiente, care să le ofere acestora o plasă de siguranță. Vă invităm să semnați petiția noastră, în speranța că astfel vom reuși să stopăm acest demers”, se arată în descrierea petiţiei.
Unul dintre semnatarii petiţiei este Nagy Kalman, concert-maestru al Filarmonicii de Stat Oradea. „În nici-o altă ţară Europeană nu există filarmonică cu contracte pe perioadă determinată! Deci însuşi baza propunerii desfacerii contractelor de muncă se bazează pe un neadevar! Contractul definitivat stă la baza încrederii între angajator şi angajat, ceea ce e indispensabil într-o echipă, într-un organism viu cum este o orchestră simfonică! Comasarea instituţiilor, retrogradarea artiştilor ar duce până la urmă la dezumanizarea oraşului, pentru că în caz că se vor întâmpla cele propuse, cei buni vor pleca iar alţii n-o să mai vină în locul lor, ceea ce va însemna în timp moartea lentă a instituţiilor de cultură din Oradea!”, a scris Nagy Kalman.
Ia atitudine şi Vava Ştefănescu, coregrafă şi dansatore cu o bogată activitate artistică şi teoretică: „Este o decizie extrem abuzivă, care nu are fundament economic. Asemenea decizii au dus la distrugerea unor trupe de renume internaţional care contribuiau la dezvoltarea economică (de exemplu la Constanţa). Pe tremen lung asemenea decizii sunt perdante. E foarte uşor să distrugi, e atât de greu să creezi şi să înfiinţezi”.
„Construiţi cultură! Nu distrugeţi!”
Un alt nume greu printre semnatarii petiţiei este cel al violoncelistului Răzvan Suma, prof. dr. la Universitatea Națională de Muzică București şi solist concertist al Orchestrelor Radio. „Pe jumătate orădean, trag un semnal de alarmă împotriva distrugerii vieții culturale din România. Muzicieni care de la șase ani s-au dedicat acestui domeniu, pot râmâne fără o slujbă stabilă câștigată prin concurs. Cu tot respectul pentru cei ce vor restructurări și profituri, consider cu tărie că nu domeniul cultural este vinovatul pentru cheltuieli inutile, ci acesta (în cazul în care se va ajunge la înfăptuirea proiectului CJ Oradea), va fi imposibil de reformat la nivelul la care este în acest moment. Stimate domnule Bolojan, dumneavoastră promovați Bihorul (Oradea) pentru că unii au creat cultură în acea zonă. Art Nouvea-ul nu s-a născut pur și simplu, ci este o parte a culturii europene!!! Construiți cultură!!! Nu distrugeți!!!Să distrugă, știe oricine! Am mare încredere că încă există politicieni de calitate în România”, a scris în petiţie Răzvan Suma, care a răspuns de multe ori cu bucurie invitaţiei Filarmonicii de Stat Oradea de a susţine concerte aici.
Pentru un act artistic de calitate
Vasile Foica, fost director artistic al Filarmonicii de Stat Oradea, a luat de asemnea poziţie pe pagina sa de Facebook faţă de aceste măsuri, susţinând, prin prisma experienței sale artistice și administrative, că implementarea acestui proiect va fi contraproductivă, atât la filarmonică, cât și la cele două teatre din oraș.
„Sunt de părere că în acest fel se va demola tot ce s-a construit în ultimii zeci de ani la filarmonica orădeană. Muzicieni, pe care cu greu i-am atras la Oradea, vor face cale întoarsă, căci n-o să le convină să rămână într-o situație de incertitudine. (Din păcate Facultatea de Muzică din Oradea nu ne poate furniza suficienți muzicieni, care să corespundă cerințelor.) În aceste condiții, conducerea instituției va avea mari probleme în a asigura un act artistic de calitate, căci în scurt timp se va confrunta cu un mare deficit de personal. Puținii muzicieni buni din zonă, începători sau liberi de contract, nu vor mai veni la Oradea, ci se vor îndrepta spre orașele vecine unde vor putea obține contracte pe perioadă nedeterminată”.
Vasile Foica aminteşte şi alte neajunsuri ale unor asemenea măsuri, cum ar fi imposibilitatea accesării unui credit bancar sau situația mamelor care și-ar putea pierde locurile de muncă în timpul concediului de creștere a copilului, legea nefiind de partea lor în cazul contractelor pe perioadă determinată.
„În concluzie, sunt de părere că la implementarea unor astfel de măsuri ar fi necesară luarea în considerare și a părerii acelor specialiști, care cunosc sistemul foarte bine, din interior. Îl rog public pe domnul președinte Ilie Bolojan să dea crezare celor susținute de managerii, conducătorii artistici și consiliile artistice din cadrul acestor instituții, să fie receptiv la părerea specialiștilor culturali din domeniul public și să facă diferența dintre argumentele oneste, prezentate cu obiectivitate de către aceștia și cele obediente, de cântat în strună în interes personal, din anturajul apropiat sau mai larg al domniei sale. În speranța că experiența politică și administrativă a domnului președinte vor contribui la luarea unei decizii favorabile. Cu respect, Vasile Foica, fost director artistic al Filarmonicii de Stat Oradea”, încheie muzicianul.
Alături de colegii orădeni
Dintre artiştii români care au preluat la poza lor de profil Facebook sloganul „Susţin artiştii orădeni” şi şi-au exprimat dezacordul faţă de aceste măsuri se numără: Emilia Popescu, Diana Dumbravă, Mihai Călin, Marius Manole, toţi actori ai Teatrului Naţional Bucureşti, regizorul Radu Iacoban, regizorul Vlad Massaci, Ion Sapdaru (actor Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi), Nicoleta Lefter (actriţă la Teatrul Odeon), Erwin Şimşensohn (manager Teatrul de Stat Constanţa), Marinela Ţepuş (managerul Teatrului Nottara), Gianina Cărbunariueste (regizor dramaturg, directorul Teatrului Tineretului din Piatra Neamț) şi mulţi alţi artişti din ţară.
Trimite articolul
XHehe explicati-i taranului de bolojan, oricum va face cum il duce mintea 🙂
Ciudat cum e econom cu toti, dar darnic cu firmele de casa.
bolojan si cultura, lol
Nici măcar in cultura agricolă nu poți amesteca ceapa cu grâul sau cu porumbul. Tradiția culturală și muzicala a orașuluide pe Cris, este de sute de ani. Muzicieni și personalități remarcabile s-au perindat pe scenele orașului, contribuind la renumele sau cultural, atât pe plan național, cat și pe plan internațional. Un oras frumos renovat și cultivat cu flori, merita sa dea o mai mare atenție culturii. Emblema orașului, pana la urma este chiar cultura, ce răzbate peste secole și care este ambasadoarea națiunii și implicit a orașului, in rest totul este trecător. Clădirile se degradează in timp, florile se ofilesc și dispar, singura care dăinuie este arta! Atât primaria, cat și prefectura trebuie sa respecte tradiția și sa facă eforturi pentru a menține măcar ceea ce exista, nu pentru a distruge. Cat puteți câștiga luând bani de la cei mai lipsiți de apărare, de la cei care prin arta lor aduc bucurie și măiestrie in viețile tuturor. Cultura nu înseamnă nici manele nici muzica populară. Filarmonica și teatrele nu sunt ansambluri de amatori care pot exista se pe o zi pe alta sau sa se manifeste doar intr-un spectacol aleatoriu ales. Nu confundați amatorismul cu profesionismul!
aoleu. solidari, ziceți? gata aroganța? nu mai sunteți zmei, ci porumbei? ciuguliți solidaritate din palmă? ia ciuguliți voi căcăreze din cur. sunteți niște mediocri și niște paraziți care ați umplut scerna cu propasgandă ieftină, cu circ, cu plagiate și muzică din filme de hollywood. ce pula mea vreți? de acord, să fie contracte pe viață. dar nu pentru niște mediocri bețivi pe care îi văd mai mult la moszkva, rupți în gură de beți, decât la repetiții. muie vouă! și șomaj!
și să nu uităm de curvele care s-au futut pentru contractul ăla. da fetelor, țâțele și curul atât au produs. acum să producă pe termen scurt, la fiecare trei luni. fire-ați ai dracului de loaze ipocrite. auzi acolo, petiție, solidaritate.
Bolojan e inginer, cred ca asta e motivul pt care nu poate sa inteleaga, el vede doar partea practica, se intampla de multe ori, pacat ca tot ce face bine, vrea constinent sau nu sa anuleze… Sau poate e si orgoliul in joc… Asa e in viata, cu plusuri si minusuri
-
inginer de balegar. mereti la betonat.