Elevii cu ADHD sau tulburări din spectrul autist, cei cu deficienţe mintale, cu tulburări în achiziţiile şcolare, cu sindrom Down sau diverse deficienţe fizice au dreptul de a fi asistaţi sau îndrumaţi gratuit de un profesor de sprijin. Primul pas pe care trebuie să-l facă părinţii unui copil cu dificultăţi de învăţare este să se adreseze Comisiei pentru Protecţia Copilului din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din fiecare judeţ şi sector. În urma unei evaluări, comisia eliberează un certificat pe care părintele îl duce la şcoală, iar pe baza acestui act directorul şcolii solicită inspectoratului şcolar un profesor de sprijin.
„Până în trimestrul III al anului 2010, existau în evidenţele DGASPC Bihor un număr de 364 de cazuri active, (cu structuri de sprijin şi curriculum adaptat) în sistem de învăţământ integrat sau individual. Aceste cazuri sunt instrumentate prin Comisia pentru Protecţia Copilului.
De asemenea la nivelul şcolilor speciale, precum şi la cel al şcolilor de masă incluzive/integratoare funcţionează comisia internă de evaluare continuă. Comisia internă de evaluare continuă poate recomanda, după o evaluare corectă şi obiectivă, transferul unor elevi, în alte clase, fie în învăţământul special, fie în învăţământul de masă”, spune Ştefan Goţia, purtător de cuvânt al DGASPC Bihor.
Evaluare
În situaţia în care un elev este transferat de la o şcoală de masă, acesta este evaluat de către Comisia internă de evaluare continuă, care măsoară nivelul achiziţiilor dobândite. În cazul în care acest nivel al achiziţiilor depăşeşte nivelul ultimei clase absolvite, Comisia internă de evaluare continuă poate propune înscrierea într-o altă clasă, superioară. În acest sens, conducerea unităţii de învăţământ special constituie o comisie formată din doi profesori psihopedagogi şi din inspectorul şcolar pentru învăţământ special şi special integrat care îl va examina pe elevul în cauză din conţinuturile programelor claselor propuse spre promovare (fără a depăşi clasa corespunzătoare vârstei cronologice), la toate disciplinele de studiu din planul de învăţământ, în vederea încheierii situaţiei şcolare.
V.B.
FACT BOX
Categorii de elevi care beneficiază de profesori de sprijin:
-copii/elevi cu certificat de expertiză si orientare şcolară şi profesională eliberat de comisia de protecţie a copilului;
-copii/elevi cu dificultăţi de învăţare sau de dezvoltare care au recomandarea comisiei interne de evaluare continuă din şcoala/centrul de resurse;
-copii/elevi cu cerinţe educative speciale pentru care există o solicitare scrisă din partea familiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!