Festivalul Național de Artă Naivă a ajuns la a XI-a ediţie. În Cetate, la Muzeul oraşului Oradea, a fost vernisată expoziţia care prezintă 104 lucrări realizate de 25 de artişti consacraţi în universul artei naive naţionale.
Expoziţia reprezintă „o incursiune autentică în lumea expresivă și nealterată a artei naive”, spun organizatorii, lucrările fiind o reflecție a vieții rurale și a tradițiilor românești, surprinzând esența satului de altădată cu multă expresivitate şi sinceritate.
Tablourile prezintă teme precum muncile câmpului, sărbătorile religioase și laice, obiceiurile de zi cu zi, ciclurile vieții sau motive teologice. Prin compoziţii simple şi culori vii, tablourile redau atmosfera vieţii la ţară. „Arta naivă este o formă de artă care nu se supune normelor academice, ci emană direct din imaginaţia şi inima artistului”, a punctat Mircea Stroe, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, amfitrion al evenimentului.
Şeful secţiei Muzeul oraşului Oradea a Muzeului Ţării Crişurilor – Complex Muzeal, Ionuţ Ciorba a apreciat lucările din expoziţie şi iniţiativa organizarii unui festival dedicat artei naive, remarcând dăruirea, ambiţia şi implicarea.
Curatorul expoziţiei, muzeograful Augustin Ţărău, l-a felicitat pe Mircea Stroe pentru străduinţa de a menţine viu interesul publicului larg pentru acest gen de artă, subliniind că artistul naiv îşi conservă şi cultivă talentul pur cu care a fost înzestrat de la Dumnezeu de la bun început, atributul cheie care defineşte pictura naivă fiind copilărescul. Caracteristice lucărilor le sunt personajele, umorul şi precizia detaliilor.
„Într-o lume în continuă modificare şi metamorfoză, ar fi absurd să ne cramponăm de condiţia inocenţei pictorului naiv. Desigur, că majoritatea au beneficiat de pregătire şcolară artistică, au studiat curentele şi manierele de exprimare artistică derulate de-a lungul veacurilor, iar acest lucru este vizibil în creaţia lor, vorbind despre influenţe”, a spus curatorul.
La vernisaj a vorbit şi criticul de artă Ramona Novicov, care a apreciat felul în care Mircea Stroe scoate la lumină talente, instituţionalizând acest femonen al artei naive. „La artiştii profesionişti, lucrarea e înspăimântătoare de cele mai multe ori. E aproape un infern acolo, cu angoase, cu gestualisme, Aici însă e un paradis pierdut, sunt imagini sincere”, spune criticul de artă, remarcând candoarea extraordinară pe care o reflectă lucrările din expoziţie. „Acestea sunt imaginile copilăriei”
Au fost acordate și premii în cadrul vernisajului. Marele Premiu a fost oferit lui Sorin Rămneanţu – depozitarul lucrărilor lui Viorel Cristea, Premiul I a revenit artistei Maricela Istrate pentru tabloul „Pastoral” iar Premiul special al juriului a fost atribuit lui Ioan Măric pentru tabloul „Podul casei”.
Evenimentul a fost organizat de Asociația Artiștilor Naivi din România, în parteneriat cu Primăria Oradea, Muzeul Ţării Crişurilor – Complex Muzeal, Centrul de Cultură al Judeţului Bihor şi Visit Oradea.
În cadrul vernisajului a avut loc şi un moment muzical susţinut de violonistul Filarmonicii de Stat Oradea, Fodor Jozsef. Expoziţia va putea fi vizitată până la finalul lunii decembrie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!