Argumentul pentru coborârea limitei de vârstă ar fi că victimele accidentelor grave sunt, preponderent, tinerii sub 30 de ani și cauza incidentelor ar fi lipsa de experiență și de responsabilitate.
[eadvert]
„Accidentele rutiere au loc mai des în rândul tinerilor participanți la trafic, decât în rândul celor mai în vârstă. Deși ei reprezintă doar 8% din numărul total al șoferilor, în două din cinci coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta de sub 30 de ani.
Acesta este un motiv real de îngrijorare. Acest tipar este influențat de factori comportamentali, dar și de lipsa lor de experiență. Prin urmare, am analizat diferite măsuri politice pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare a riscurilor și pentru a reduce numărul de decese rutiere și răniri grave în rândul tinerilor.
Noua directivă va introduce o perioadă de probă de cel puțin 2 ani de la luarea examenului și, în același timp, va fi o regulă pentru toleranță zero pentru şofat în stare de ebrietate”, a declarat Adina Vălean, comisar european pentru transporturi, citată de newsweek.ro
Conform statisticilor, în accidentele petrecute în România, sunt de două ori mai multe victime cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani față de media europeană.
Bihon.ro a întrebat atât tinerii vizați de acest proiect, cât și șoferii cu experiență sau instructorii auto, despre impactul schimbării legislației.
Nu, merci!
Părerile tinerilor, instructorilor și ale șoferilor experimentați diferă considerabil. Unii consideră că este periculos ca adolescenții târzii să fie lăsați la volan chiar și însoțiți, în timp ce unii dintre beneficiari se consideră mai mult decât apți pentru a conduce, fără supraveghere.
Am vorbit cu Cristian Biriș, un adolescent orădean de 17 ani, care s-a arătat mai degrabă precaut: „Pentru mine nu ar fi un avantaj. Consider că se mai poate aștepta până la vârsta de 18 ani fără nicio problemă. Bine, aici depinde mai mult de persoană și de ce mașină vrea să conducă. Ce-i drept, e o responsabilitate mare și încă la vârsta asta ne maturizăm, deci nu mi se pare un avantaj”.
L-am întrebat despre se simte capabil să conducă fără să ajungă implicat în vreun incident rutier.
„Sincer să fiu… nu cred. Chiar dacă de cele mai multe ori sunt o persoană precaută, dintr-o lipsa de atenție se poate ajunge la incidente de genul. Din ce am văzut eu, majoritatea accidentelor în care sunt implicate persoanele între 18 și 25 de ani sunt cauzate de consumul de alcool sau droguri. Acum, nu știu câtă dreptate am, dar e un factor des întâlnit și nu ești singur pe drum”, ne-a spus orădeanul.
Cristian zice că, și dacă ar avea permis acum, la această vârstă, ar conduce doar în acele locuri unde fluxul traficului este redus, iar în oraș deloc.
Ok, dar fără supraveghere
Un alt adolescent de 17 ani, Cristian Domocoș crede că ar fi un avantaj să aibă permisul la această vârstă. Însă, nu crede că ar fi o idee bună să conducă alături de cineva care are experiență.
„Într-adevăr, o persoană experimentată m-ar putea ajuta să iau decizii mai bune în diferite situații, dar în același timp, mi se pare mult un an în care ar trebui să fiu restricționat la condusul cu cineva lângă mine. Programul meu poate să difere de cel al persoanei care m-ar însoți. Consider că acest lucru este un dezavantaj foarte mare pentru mine, iar dacă perioada aceea de un an s-ar scurta la o lună, aș fi total de acord”, zice băiatul.
Tânărul este de părere că odată ce respectă regulile de circulație și este atent, ar putea evita cu ușurință evenimentele neplăcute din trafic.
La ce i-ar trebui permis? „Permisul l-aș folosi în momentele în care ar trebui să ajung undeva și nu mai am timp să folosesc mijloacele de transport în comun, sau pentru mersul la bunici, care stau la sat, dar și pentru plimbări ocazionale seara, când nu e trafic”.
Iresponsabilii vor fi iresponsabili!
Instructorii auto preferă anonimatul, din cauza presiunii breslei, în principal.
Instructor cu experiență, F.I., consideră că tinerii „vor conduce în continuare iresponsabili deoarece toată tehnologia pe care o au îi împinge într-o direcție greșită, din păcate. Oricât le spui că nu îi ok și oricât ai încercat să îi faci să se simtă responsabili, dau cu piciorul la ce au învățat în școala de șoferi.”
Foarte puțină încredere în capacitățile tineretului fraged de a conduce e și I.M., instructor cu vechime de peste 30 de ani: „aș prefera să nu fie posibil să ia permisul la 17 ani, pentru că la noi în țară, nu e atât de educată lumea încât să respecte obligația de a avea însoțitor pentru un an sau doi. Nu o să se respecte așa ceva. Poate 2, 5, 10 s-ar conforma, dar majoritatea, nu. Imediat ce se știu cu permisul în buzunar vor urca la volan. Dacă aș avea un copil de 16, 17 ani și mi-ar zice ca vrea permis, l-aș refuza. Nu-s de acord nici că acum se dă permis la 16 ani pentru moped, copiii sunt cu capul în nori”.
Un alt șofer cu experiență de 20 de ani consideră că adolescenții de 17 ani nu sunt capabili să conducă pentru că „trebuie să fie atenți la mult mai multe lucruri, nu doar la condus”.
El consideră că ar ajuta ca tinerii să aibă permis, cu condiția să fie însoțiți de un adult și să conducă cât mai des, „de trei-patru ori pe săptămână, și un an este suficient pentru a se obișnui cu traficul”.
Viziunea zero
Propunerea face parte dintr-un pachet de măsuri menite să „îmbunătățească siguranța pentru toți participanții la trafic” și ajute „UE să își realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050”. Pachetul a fost prezentat în 1 martie la Comisia Europeană.
Trimite articolul
XSigur ,mai multe accidente!!
-
Permis de la 17 ani doar celor cu bani care isi permit masini scumpe. Ceilalti cu OTL.
Pai nu vor răspunde penal în fata legi asta se va realiza, dacă produc accidente pe baza de alcool și droguri și altele
Cred ca ar fi benefic, un an in care un adolescent ar putea sa conducă având unul din părinți in dreapta pentru a-i da indicații … deci la 18 ani ar fi mai pregătit sa conducă nesupravegheat.
O idea bună. Conduc lângă un șofer cu experiență și nu au loc pentru prea mare greșeli său teribilism. În Olanda să practică de mult și rezultatele sunt bune. De la 18 ani conduc singuri și sunt mult mai prudenți.
-
In olanda.nu uita că aici e Romania
Pregătiți sicriele.
Doar copii celor bogati ce isi permit masini scumpe sa aiba voie.
carnagiu !!! voi a-ti vazut cum conduc si nu sunt misogin fetițele astea ce iau carnetul??? stau pe telefon ele avand 2 zile de luat prin șpagă carnetul si te lovesc in parcare cu masina ta staționand!!!
Cei doi Cristiani par atat de cuminti si maturi incat iti vine sa crezi ca raspunsurile sunt regizate. Bravo lor.
Ce mi-e permisul de conducere la 17 ani si nu la 18 ani. Oricum tinerii de azi sunt mari consumatori, cu cat mai tarziu (18-20 ani) la volan e mult mai bine.
De ce 17? De ce nu 16? Sau 15… sau 5 ani. 18 era pt ca atunci devii major si raspunzi PENAL. Eu propun sa se elimine de tot permisul de conducere, oricum daca o sa conduci fara permis nu patesti nimic, exista un caz recent cu unul prins de vreo 3 ori in aceeasi zi fara permis.