Din cercetări a reieşit că, în perioada 2016 – 2017, 11 persoane, cu vârste cuprinse între 20 și 75 de ani, ar fi săvârșit, prin metoda „Accidentul”, mai multe infracțiuni de înșelăciune și complicitate la înșelăciune.
Astfel, unul dintre bănuiți, un bărbat de 36 de ani, din municipiul București, ar fi apelat telefonic, la întâmplare, 20 de persoane din județul Bihor și, sub pretextul că rude apropiate acestora ar fi suferit accidente rutiere, ar fi solicitat diverse sume de bani, pentru diverse intervenţii medicale urgente, onorarii pentru avocaţilor ori pentru acoperirea pagubelor produse în urma accidentelor rutiere, toate motivele invocate fiind fictive.
Concomitent, polițiștii au mai depistat alte două persoane despre care existau date că acţionau prin găsirea de intermediari dispuși să ridice banii obținuți prin infracțiunile de înșelăciune, iar alte opt persoane sunt bănuite că ar fi ridicat efectiv banii astfel obținuți.
Cu ocazia percheziţiilor efectuate, poliţiştii bihoreni au recuperat o parte din prejudiciul cauzat, din suma totală în valoare de 68.000 lei și 23.000 euro. De asemenea, în cadrul activităților oamenii legii au mai ridicat în vederea cercetărilor telefoane mobile, cartele telefonice, diverse agende și înscrisuri.
„La finalizarea perchezițiilor, șase persoane din județul Ilfov și din municipiul București au fost conduse la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor pentru audieri, iar polițiștii Serviciului de Investigații Criminale au dispus reținerea pentru 24 de ore în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă a doi bărbați de 36 și 40 ani, din municipiul București și din Voluntari, Județul Ilfov, bănuiți de comiterea infracțiunilor de înșelăciune și complicitate la înșelăciune. Miercuri, 6 decembrie, cei în cauză vor fi prezentați la Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea și la Judecătoria Oradea, cu propunere de arestare preventivă”, a declarat comisar al IPJ Bihor, Alina Dinu.
De asemenea, față de alte două persoane, de 25 și 32 de ani, bănuite de comiterea a cinci infracțiuni de complicitate la înșelăciune s-a dispus trimiterea în judecată.
Metoda „Accidentul”
Păcăleala este simplă şi nu necesită o documentare prea riguroasă din partea hoţilor. Sunt vizaţi părinţii mai în vârstă, cu copii plecaţi în străinătate sau care nu mai locuiesc cu ei şi se face de regulă prin telefonul fix.
Victimele primesc apeluri pe telefonul fix, iar apelantul se recomandă a fi avocat sau procuror şi susține că o rudă a victimei a provocat un accident rutier şi are nevoie de bani pentru a nu ajunge la închisoare sau pentru a primi îngrijiri medicale. În alte cazuri, cel care sună se recomandă chiar fiul sau nepotul victimei.
Povestea poate varia, după cum a povestit una dintre victime pentru gândul: fiul a fost implicat într-o bătaie şi a rănit grav pe cineva, iar banii trebuie daţi cu acelaşi scop, avocatului care a dat telefonul.
Uneori, pentru credibilitate, o altă persoană se dă drept fiul, care vorbeşte plângând sau neclar, apoi îl pasează la telefon pe avocat.
În măsura în care scenariul funcționa aceștia solicită persoanei apelate bani, numele, adresa și numărul de telefon mobil, sub pretextul că trebuie să completeze aceste date într-un „formular de mediere”.
Sfaturile polițiștilor
– verificaţi dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla aceasta şi sunaţi pentru confirmare). În astfel de situaţii, reprezentanţii Poliţiei sau Parchetului nu reţin telefoanele mobile ale părţilor implicate în accidente rutiere;
– dacă sunteţi contactat de un „binevoitor”, care vă apelează în numele unei rude apropiate, şi nu aţi putut verifica veridicitatea informaţiilor, solicitaţi-i acestuia o întâlnire directă şi anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin;
– fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmarească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini;
– nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini.
– verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi unor rude, despre care vi spune o poveste, de obicei impresionantă.
– nu oferiţi nici un fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutor.
– nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, în nici un caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au.
– nu daţi crezare veştilor prin care sunteţi anunţaţi că sunteţi fericiţii câştigători ai unor concursuri, la care nu aţi participat.
– nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii, plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior încasării acestora!
Citiți principiile noastre de moderare aici!