Femeie, 49 de ani, cu BPOC (bronhopneumonie obstructivă cronică) acutizat, cu hipertensiune arterială, cu insuficienţă cardiacă de gradul II şi obezitate de gradul II. Cam aşa a sunat un apel de azi dimineaţă preluat prin telefonul unic de urgenţă 112 şi dat spre rezolvare Serviciului de Ambulanţă Pelican.
Un echipaj cu medic şi asistent a pornit spre o stradă din Episcopia, la locul solicitării. O rudă a ieşit în întâmpinarea echipajului. În decurs de aproximativ 20 – 30 de minute, membrii echipajului i-au acordat ajutor medical de urgenţă pacientei. Fiind cardiacă şi cu BPOC, pacientei i s-a propus să fie transportată la spital, pentru ca medicii de specialitate să îşi spună cuvântul. Femeia a refuzat, a declarat că se simte mult mai bine şi a promis că va merge ulterior la un medic pneumolog şi un medic cardiolog. După completarea fişei medicale şi stabilizarea pacientei, echipajul medical de la Ambulanţa Pelican s-a retras. Fiind solicitare prin 112, pacienta nu a trebuit să plătească consultul medical şi tratamentul de urgenţă administrat la domiciliu. De altfel, pacienta nici nu a sesizat care echipaj medical este şi s-a liniştit că se simte mai bine după ce consultat-o şi tratat-o în urgenţă „domnii doctori”.
Gratuit prin 112
„Toate urgenţele pe 112 sunt gratuite”, a explicat şeful Ambulanţei Pelican, dr. Alin Suciu. El a detaliat că, din 22 mai a.c., echipajele medicale de la Ambulanţa Pelican au dreptul să intervină şi gratuit, prin 112, pentru rezolvarea urgenţelor mici şi medii la adulţi şi copii: colici abdominale, renale, pusee hipertensive, sindrom febril (viroze, insolaţii, bronhopneumonii, subfebrilitate), corp străin intrauricular la copii, angine pectorale stabile, fracturi, entorse, politraumatisme minore: plăgi, arsuri mici, traumatisme cranio-cerebrale minore şi fără pierdere de cunoştinţă, accidente ischemice tranzitorii, retenţii urinare. Acestea din urmă pun probleme mari aparţinătorilor, care, în lipsa unui ajutor de specialitate, sunt nevoiţi fie să stea acasă non-stop lângă pacient, fie să angajeze un cadru medical – costisitor. De regulă pacienţii cu retenţie urinară sunt cei care au suferit un accident vascular cerebral şi au rămas cu sechele, se mişcă greu şi urinează în pat. Pentru a ajuta pacientul şi familia şi a evita transportul dificil al pacientului (care de regulă prezintă deficienţe locomotorii), retenţia urinară se rezolvă la domiciliu, de către echipaje medicale, gratuit, costurile fiind decontate de către Casa de Asigurări de Sănătate.
„Orice solicitare făcută prin dispeceratul unic integrat 112 e gratuită pentru pacienţi, indiferent dacă aceştia sunt sau nu asiguraţi şi indiferent de echipajul trimis la caz (SMURD, Ambulanţa Oradea, Ambulanţa Pelican). De altfel judeţul Bihor este unul din judeţele fruntaşe în sistemul medical de urgenţă, fie că e vorba de Ambulanţă, SMURD sau Ambulanţa Pelican”, opinează dr. Suciu, care recomandă populaţiei să aibă încredere şi în calitatea serviciilor medicale executate de către Serviciul Ambulanţei Pelican.
Otilia Sandor
Citiți principiile noastre de moderare aici!