Scandalul din jurul proastei executări a pavajului Vulturul Negru s-a tranşat, miercuri după-amiază, în Primărie. Întregul mozaic va fi scos şi reaşezat, pe banii Marconst, firma titulară a contractului. Aceasta obţine o prelungire a termenului de execuţie şi suspendarea curgerii penalităţilor, cu condiţia ca noul mozaic să fie fără cusur, spune viceprimarul Mircea Mălan. Pentru comercianţii din Pasaj, asta înseamnă noi perturbări ale activităţii. Rezoluţia comisiei de recepţie vine după ieşirea în teren de vinerea trecută, când s-au constatat numeroasele deficienţe care i se impută constructorului.
Să refacă
„Reperezentanţii firmei ne-au propus să facem recepţia lucrării şi să trecem în procesul verbal de recepţie deficienţele constatate şi un termen de remediere. Decizia comisiei de recepţie nu putea fi în acest sens. N-ar fi fost în interesul oraşului”, spune viceprimarul. Aceasta este concluzia negocierilor purtate de Primărie cu Marconst, miercuri după-amiază, în prezenţa avocatului firmei.
„Comisia amână recepţia, obligă executantul să refacă integral mozaicul pe cheltuiala sa, în trei luni de la momentul în care va fi notificat în acest sens”, precizează edilul. Trei luni este un termen orientativ, mai spune acesta. Numai un executant calificat poate estima exact de cât timp are nevoie, mai spune Mălan.
În acest moment, pentru Marconst curg penalităţi de 5.000 de euro pe zi. „Dacă în câteva zile vin cu o propunere concretă, o firmă cu care să aştearnă mozaicul în condiţii de calitate, facem un act adiţional la contract pentru prelungirea termenului şi penalităţile se opresc”, mai spune vicele.
Dacă acceptă aceste condiţii, Marconst se obligă să presteze o nouă lucrare impecabilă. Actual adiţional propus de Primărie prevede că, dacă lucrarea nouă prezintă defecte, se va considera că penalităţile au curs din 15 iunie, termenul iniţial de predare.
În cifre
Reabilitarea pavajului din Pasajul Vulturul Negru se face pe fonduri europene, în contul unui proiect în valoare de 2,5 milioane de lei. Primăria va cere finanţatorului o păsuire de 6 luni pentru încheierea proiectului. Executivul local a achitat, până acum, lucrări în valoare de 1,9 milioane de lei. Din cauza executării deficitare a mozaicului, Primăria refuză să plătească Marconst 529.369 lei. „Conform contractului, valoarea mozaicului este de 19,8% din total, adică puţin peste 480.000 de lei. Vom reţine acestă sumă şi le vom reţine garanţia de bună execuţie, de 5%, adică 12.522 lei. Dacă peste trei luni prezintă o lucrare de calitate, pe care o putem recepţiona, plătim costul acesta, minus penalităţile de întârziere”, zice Mălan.
Lucrare pretenţioasă
După toate apartenţele, Marconst şi-a asumat o lucrare de o complexitate care-i depăşeşte calificarea personalului. „La venirea în Primărie, în calitate de preşedinte al comisiei de recepţie, l-am invitat pe patronul Marconst la discuţie. Mi-a spus că va contacta o firmă specializată din Ungaria. Am zis că e bine aşa, în Ungaria mai există, încă, mozaicari de calitate. Cert este că pe parcursul derulării lucrării devenea evident că nu se va finaliza în parametri de calitate corespunzători”, povesteşte vicele, care spune că i-a avizat pe cei de la Marcosnt de mai multe ori, că „le va aplica prevederile contractului” dacă lucrarea iese prost.
Despre faptul că firma nu a respectat condiţiile necesare pentru turnarea mozaicului – a lucrat iarna, la temperaturi nepermis de scăzute, vicele zice că Marconst n-a cerut oprirea lucrărilor. „Ne-au cerut să închidem accesul ca să-şi creeze ei microclimatul necesar”, spune el.
Listă lungă
După descinderea în teren, comisia de recepţie a constatat mai multe vicii şi deficienţe la mozaic. Lista e lungă şi cuprinde fisuri, diferenţe de colorit, mozaicul nu e prins de placa de sub el, diferenţe de nivel între suprafeţele de sticlă şi mozaic, şi între gurile de scurgere şi mozaic, plăci ciobite sau colorit neuniform al sticlei. Cu sau fără aceste defecte, pasajul s-a umplut la loc de lume şi de terase. Jegul lipicios acoperă deja, imperecţiunile recmalate de edili şi, atâta vreme cât clienţii curg, slabe şanse de reclamaţii pe teme de estetică de la patronii de localuri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!