În iunie, reprezentanţii administraţiilor locale din ţară au avut întâlniri cu delegaţia Comisiei Europene, în perspectiva următorului exerciţiu financiar european, care ar urma să înceapă în 1 ianuarie 2021. „Primăriile şi Consiliile Judeţene care au proiecte pregătite dinainte, din anii 2019 – 2020, vor avea un avantaj. Cele care nu le vor face din timp, vor avea un handicap în atragerea fondurilor”, comentează primarul Ilie Bolojan, anunţând că municipalitatea orădeană a început pregătirea de iniţiative finanţabile.
Conform edilului, şi după 2021 va continua finanţarea proiectelor de mobilitate urbană, a celor de revitalizare urbană şi a celor legate de digitalizare.
Pasaje
Pe mobilitatea urbană, Primăria ar depune cereri de finanţare pentru două pasaje subterane, care ar urma să fluidizeze circulaţia rutieră pe „inelul ocolitor” al centrului istoric, Decebal – Dacia – Republicii – Magheru – Sucevei.
Primarul Ilie Bolojan a anunţat că Instituţia Arhitectului Şef lucrează la un proiect de regerenare urbană a zonei din intersecţia Decebal – Tudor Vladimirescu. Acesta are ca idee centrală mutarea în subteran a traficului rutier pe relaţia Centru – Ioşia, pe sub B-dul Decebal, la intersecţia cu Vladimirescu. „Tramvaiele nu vor mai opri la semafoare, se vor evita, astfel, ambuteiajele”, consideră edilul.
Proiectul vine la pachet cu exproprieri ale clădirilor de pe colţul străzii Tudir Vladimirescu, pentru realizarea benzilor pentru virare dreapta.
Aceeaşi soluţie de trafic e pregătită şi pentru intersecţia de la Magazinul Crişul, între străzile Louis Pasteur – Magheru – Republicii.
Tramvaiul ar avea undă vede prin intersecţie iar traficul rutier dinspre deal spre oraş ar intra sub pământ.
Decebal şi Republicii sunt, de altfel, cele mai acute zone de conflict între tramvai şi traficul rutier. Prioritizarea căii de rulare pentru transportul în comun e o promisiune deja învechită formulată de administraţiile Bolojan, rămasă la stadiul de deziderat.
Grădină urbană
Pe terenul rămas liber după amenajarea parcurilor de recreere şi sport din Salca ar urma să devină grădină publică cu sere şi spaţii închise accesibile pe bază de bilet. Sunt disponibile şapte hectare de teren, propunerea este în faza realizării unui studiu de fezabilitate. Bolojan a anunţat că inclusiv sera Universităţii Oradea de pe malul Crişului Repede va fi desfiinţată iar plantele valoroase vor fi relocate într-un a din serele din viitoarea grădină urbană. Cu realizarea acestei grădini, Salca ar urma să devină cel mai mare parc amenajat în Oradea, pe 12 sau 13 hectare de teren.
Citiți principiile noastre de moderare aici!