[eadvert]
Consiliul local Oradea și Consiliul Județean Bihor au adoptat parteneriatul pentru inelul rutier metropolitan și înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură Metropolitană, cu scopul de a-și crește sumele atrase din PNDL.
Aceasta are ca prim scop implementarea proiectului „Inelul rutier metropolitan Oradea, în cadrul Programului naţional de investiţii Anghel Saligny”. Șoseaua va avea o lungime de 16,78 km, un drum judeţean cu două benzi, cu pornire la aproximativ 10 km de Oradea.
Proiectul a iscat discuții în contradictoriu în plenul Consiliului Local, luni. PSD-situl Adrian Madar a început cu o înțepătură la adresa primarului Florin Birta – „în raport cu Consiliul Județean Bihor, Primăria are dificultăți în a spune nu, în anumite momente”.
A insistat apoi, că Oradea are probleme proprii pe care ar putea să le rezolve cu banii cele 43 de milioane lei din PNDL, precum rețele de apă sau drumuri de pământ. „Alocând acești bani pentru un drum care nu traversează Oradea, riscăm să pierdem banii”, a spus consilierul, susținând că fondurile euroepe din următorul exercițiu financiar au o linie dedicată conectării drumurilor județene cu infrastructura mare.
„E fix genul de investiție care s-ar preta”, spune el, comentând că „ideea nu mi se pare strălucită în sine, e părerea mea”… A mai cerut primarului „să urmărți interesele celor care v-au dat votul, interesul e ca banii să fie alocați pe proiecte în Oradea”.
În replică, primarul i-a spus că, având o viziune limitată, drumul poate părea fără importanță pentru oraș dar, o viziune pe termen lung poate arăta că este un un prpoect important pentru Oradea.
„Eu cred cu tărie că acest drum va lua foarte mult din traficul care circulă azi pe centura Oradea. În perspectiva de extindere a orașului și a Zonei Metropolitane Oradea, drumul este imperios necesar”, a declarat primarul, insistând că „pentru proiectele Oradiei sunt bani suficienți prin POIM”.
Pesedistul Emilian Pavel l-a interpelat pe primar pe un ton mai acid – „cam câți ani mai trebuie orădenii care stau pe străzi neasfaltate, să se mai sacrifice pentru marele plan, care e această centură care mergea foarte bine să fie finanțată pe POIM”. Intervențiile opoziției nu au schimbat mare lucru, proiectul a fost votat cu 3 voturi împotrivă și 29 pentru.
Vot în Consiliul Județean
Consilierii județeni au aprobat fără discuții cererea de finanțare și devizul general estimativ pentru acest proiect, dar și înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Infrastructură Metropolitană. Finanțarea drumului va fi asigurată din cotele ce revin Consiliului Județean Bihor și Primăriei Oradea prin Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny”. Investiția se ridică la 253 de milioane de lei, echivalentul a peste 50 de milioane de euro, din care 40 de milioane vin prin programul de investiții, iar zece milioane de euro de la PMO și CJ Bihor, cea mai mare contribuție fiind a Consiliului Județean.
Traseul final
Președintele CJ Bihor a prezentat ieri traseul final.
„Plecând din Nojorid de la DN 79, câțiva kilometri ne ducem pe drumul comunal, unde practic traseul se suprapune cu drumul comunal. Un punct important, o girație este la intersecția cu drumul care leagă Nojorid de Oradea și de viitorul Drum Expres Oradea – Arad. Din acest punct, cele două drumuri, drumul comunal spre Apateu și acest Inel Metropolitan se despart și ocolesc Apateu înspre Oradea. Trecem apoi spre Cihei, care este ocolit înspre Beiuș și ajungem în zona stațiunii Băile Felix, unde la intersecția cu drumul de Cordău este o nouă girație care va face legătura cu DN 76 Oradea – Deva. Având în vedere că este o declivitate de teren foarte mare, această zonă va fi traversată cu un viaduct important. Se trece apoi spre localitatea Haieu, la drumul spre Betfia va fi un nou viaduct. Traversăm spre Băile 1 Mai prin pădurea din zonă și ne îndreptăm spre comuna Oșorhei pe un drum cât mai scurt posibil. Aceasta este o diferență destul de mare față de varianta inițială. În prima variantă se ocolea Cheriu și Alparea, acum traseul s-a scurtat. Nu se mai ocololește localitatea Alparea și acest drum face joncțiunea cu centura Oșorheiului, să evităm văile din zona localității Alparea, să nu mai facem un pod în zona respectivă și să nu mai facem un pasaj către calea ferată, ci să folosim pasajul suprateran proiectat pentru centura Oșorhei”, a spus Bolojan.
Implementarea proiectului va dura 3 ani de zile.
„E un proiect important care va asigura o mobilitate metropolitană foarte bună, alături de celelalte proiecte care sunt pe rol în acest moment. De exemplu, dacă cineva vine de la Arad sau Timișoara pe drumul expres și vrea să meargă la Băile Felix, nu mai intră în Oradea, coboară de pe drumul expres la Livada, intră pe centura Nojorid, ajunge imediat pe acest inel rutier și în 3 minute este la Cordău, la girație, coboară și intră direct în stațiune. De asemenea, dacă cineva vrea să meargă din zona Hidișel înspre Cluj-Napoca, nu mai intră pe centura Oradea, prin Sânmartin, urcă pe acest inel și iese spre Oșorhei. Acest pachet de proiecte va rezolva circulația în zona metropolitană a Municipiului Oradea pe o rază de 20-30 de kilometri în anii următori, această zonă fiind cea mai aglomerată. În partea de nord urmează să facem o altă asociere pentru a realiza în parteneriat proiectul centurii Biharia și drumul de legătură dintre această centură și localitatea Paleu”, a explicat președintele Consiliului Județean Bihor.
Trimite articolul
XCând facem centura pietonalã?
„Eu cred cu tărie că acest drum va lua foarte mult din traficul care circulă azi pe centura Oradea. În perspectiva de extindere a orașului și a Zonei Metropolitane Oradea, drumul este imperios necesar”, a declarat primarul, insistând că „pentru proiectele Oradiei sunt bani suficienți prin POIM”. – si este absolut imperios sa bagi traficul greu prin mijlocul statiunilor turistice? prin padure? era zona aia prea linistita, nu?
De ce nu se ocoleste dealul Somleu, sa treaca prin Santelec si Hidiselul de jos. Asa ar fi mult mai accesibil si profitabil pentru mai multa lume.
Hai sa incercam sa atragem in staiunile turistice TURISTI si nu trafic greu care tranziteaza .
Pana la urma facem din zona turistica o mare parcare de TIRURI?
Iar proiecte faraonice si in oras inotam in noroi si praf. In acest caz, cu parere de rau, nu pot sa nu-i dau dreptate psd-istului!
Bolojan si-ar viola si mama daca ar sti ca mai iese de-un drum
Se vede urma pixului lui Bolojan.Drumul direct prin padurea de la Crater zona cea mai frumoasa de plimbare, capatul intra direct in Nojorid pe drumul de Apateu ( stil centura Oradea pe Depoului, Szilvas)sa se bucure si aia.Nu ne dezamagesti Bolojene tine-o tot asa.Esti cel mai tare.
Desteptarea drop! Deja cinci comentarii si nicio reactie?!!! Vezi ca se manie rau zeul tau si te fulgera!
-
Are Covid. E in concediu 😂😂😂
Sper ca nu il face cu o banda “a la Bolojan” gen Podgoria. O banda cat o masina fara acostament. Oricum cam de tot cacatul drum cu o banda. Nu era dublu pret cu doua benzi. Cand se face o lucrare de genul si tot e santier utilaje poate un 20 % in plus costa cu 4 benzi. Dar o largire de la 2 la 4 costa mai mult decat de la zero ca implica nou proiect, noi licitatii din nou adus santierul acolo. Asta da viziune .
-
De ce sa-l faca calumea de la inceput, asa firmele de casa peste 5 ani iar au de lucru, si la un pret mai mare decat ar fi de la zero.
Si daca toti vor ocolii Oradea, ce facem bolo cu turistii? Sau ai de gand sa pui indicatoarele aiurea?
Inca 5 inele si vor ocoli tot judetul, se face inel si pentru Birtin sa ajungi la Salonta via Marghita.
Banii sunt explicatia pentru care se fac lucrarile astea, se umple pusculita firmelor de casa.
-
Dar firme care sa investeasca aici nu sunt planuri. Toate firmele mari aleg Clujul, Timisoara, Brasov sau Iasi. Noi numai sosele de ocolorile, ca sa poata tranzita mai repede saracia de Bihor spre firme si de la firme spre Ungaria( binenteles nu firmele din judetul nostru). Atata accent pe turism care nu produce aproape nimic la buget, sau nu simte nimeni din majoritatea populatiei, de parca toti am avea pensiuni si restaurante.
Bravo 👏!!!