Primarul Florin Birta a convocat, sâmbătă, o conferință de presă în teren, să anunțe această inaugurare, precum și deschiderea pasajelor subterane din imediata vecinătate, duminică la prânz, în ultima zi din an.
Trei ani de șantier
„Au fost finalizate lucrările la partea de parcare”, a anunțat edilul, oferind un scurt istoric al proiectului:
„Lucrările au început în decembrie 2020, având inițial un termen de finalizare de 12 luni. Undeva la finalul lui 2021 această parcare trebuia să fie dată în folosință. Odată cu primele săpături pentru amenajarea de a demisol, însă, au fost descoperite vestigii arheologice. S-au făcut săpături pentru descoperirea vestigiilor din toată această zonă. Am avut contracte cu Muzeul Țării Crișurilor, cu Comisia Națională de Arheologie și, la final. Anumite descoperiri au fost puse în valoare în proiectul parcării”.
Au rămas expuse ziduri ale fostei biserici, în zona dinspre Cetate, iar restul descoperirilor au fost inventariate și îngropate la loc. În unele cazuri, precum zidurile ravelinului sau alte construcții mai consistente, traseul vestigiilor e marcat la suprafața parcării prin folosirea de cărămidă sau piatră, materiale care să le individualizeze în podeaua de beton, fără explicații, însă.
„După ce au fost făcute aceste descoperiri, au trebuit puse în valoare. E acum o zonă închisă, pe care o pot vedea atât cei care vin în parcare cât și cei care se află sus pe piațetă. Sunt fundațiile unei biserici vechi, datate în secolele 12-14”, a declarat primarul.
Reproiectarea în acord cu noile descoperiri a însemnat diminuarea numărului de locuri de parcare, de la 268, la 225. Mai sunt 31 de locuri pentru motociclete, șase locuri pentru mașini electrice și nouă locuri pentru persoanele cu handicap.
„Termenul final pentru terminarea lucrărilor este 5 iulie 2024 dar le mulțumesc constructorilor care au reușit, la final de an, să putem da în folosință parcarea. De azi, de la 12:00, va fi deschisă și va urma regimul celorlalte parcări din oraș: trei luni se va parca gratuit, după care va intra în regim de plată, ca și celelalte din municipiu”, a precizat Birta.
Parcarea are două căi de acces, ambele din șanțul Cetății, cu ieșire spre Clujului respectiv spre Griviței. În privința accesului riveranilor, primarul spune că nu a fost încă stabilit un număr de locuri care să le poată fi atribuit, în această parcare, dar că accesul e gratis 3 luni. Aceasta e a șaptea parcare în afara carosabilului din Oradea, toate realizate pe bugetul orașului.
Nici parcarea aceasta nu are spațiu pentru autobuze, dar primarul zice că municipalitatea va amenaja locuri speciale în parcările din șanțul cetății.
Insistă cu „park n ride”-ul
Prima dată când au prezentat proiectul parcării de la Cetatea Oradea, în mandatul lui Ilie Bolojan, edilii anticipau că îl vor finanța pe bani europeni, integrat cu proiectul pasajelor. Au încercat „să vândă” finanțatorului ideea unui park n ride, unde navetiștii care ajung din satele vecine să își lase mașinile pentru a lua transportul în comun.
Desigur, amplasamentul central a invalidat tentativa, iar finanțatorul a refuzat proiectul, mai ales că, de regulă, parkn ride-urile din Europa sunt construcții de mare capacitate, la periferia orașelor, și nu mici amenajări cochete, la 5 minute de mers pe jos de piețele centrale. Parcarea a ajuns la costul de aproximativ 36 milioane de lei, suportați de bugetul local.
Trimite articolul
XIntre timp, deasupra, trotuarele pentru pietoni sunt inca in noroi, pentru ca pietonii nu reprezinta o prioritate.
Doar masinile. Ca acum 50-60 de ani in occident.
-
Pai noi nu suntem momentan cu 60 de ani in urma? Oradea inca e sat cu aere de metropola, condusa de tarani
-
No vezi mai Marius, pt asta face Bolojan si Birta toate lucrarile astea, ca sa avansam, pt ca Filip Petru nu a făcut nimic
-
-
Termenul de finalizare al lucrarilor este 31.08.2024 asa ca ciocu mic ca n ai dreptate.
-
Draga i…., ma …. pe termenul tau. Pricepi?
Un minim de respect acordat pietonilor ar fi asigurat macar 1 loc unde sa treci fara sa te umpli de noroaie. De pe platoul ala genial, ca sa ajungi pe grivitei ai de ales: sau te duci prin noroi in fata blocului ala, sau treci prin spatele blocului, unde stie toata lumea ca e cuib de boschetari.
Asa ca expresia de manelist de doi bani pe care ai folosiot-o “ciocu mic” se aplica tie. E clar? -
Tte uia finalizata acum 2 ani. Termenul de 2024 e cu plata fondurilor postac de doi bani. Lingaule
-
O porcarie. Cate locuri au fost desfinta in zona, daca pui plaoul, santul cetatii si langa catedrala, toate astea desfiintate sunt de 3 ori mai multe decat are parcarea asta. Asta ajunge abia pt cele doua blocuri de langa
O porcarie. Cate locuri au fost desfinta in zona, daca pui plaoul, santul cetatii si langa catedrala, toate astea desfiintate sunt de 3 ori mai multe decat are parcarea asta
Au desfintat de 3 ori mai multe locuri in zona decat are parcarea asta. Pe platou, santul cetatii, si langa catedrala adunate, depaseste de 3 ori parcarea asta
-
Ce nu ai vazut tu este nu parcarea ce banii scursi pentru realizarea ei pe care ii deconteaza impozitele si taxele locale. ##Parcarea a ajuns la costul de aproximativ 36 milioane de lei, suportați de bugetul local.## De unde este bugetul local? si chiar nu avem ce face cu banii ? A redus impozitele si taxele un primar si un consiliu local ? Toti au venit cu ideii pe banii lor? Unde sunt protestele celor care cotizeaza la acest jaf? In modul asta puteau face lift pentru transport pe luna ca nimeni nu comenta, iar oricum decontarea merge ca numai asa isi pot asigura locurile cele calde si sigure. Iar de aici inainte daca vei folosi masina proprie in zona respectiva ai sa platesti ca doar tu ai ales sa iti creasca taxele si e spre binele tau in loc sa beneficiezi de gratuitati pentru ca esti cetatean al acelei urbe ai sa platesti si mai mult si mai mult ca sa decontezi ideile si viziunile celor alesi. In curand taxa pe intrare in zona 0 si asa mai departe. Si cine te despagubeste pe tine ca ai investit in un oras care se dezvolta haotic?
există informații detaliate de sute de ani în arhive. Dar pentru guvidele majoritar bună-i și istoria învățată din ziare 🙂
Felicitari d-na Ghilea pentru ca ati punctat problema esentiala, a finantarii. Desigur, in orasul superlativelor e greu sa admiti o eroare, mai bine perseverezi. Problema de baza ramane, parcarile trebuia construite la periferie si legate la transportul in comun, park and ride in adevaratul sens al cuvantului. Era cea mai eficienta cale de decongestionare a traficului. Din pacate s-a ales solutia de imagine, din evidente motive electorale, satisfacerea votantilor fideli, incapabili sa faca doi pasi fara automobil. Asta e, bine ca se face, cum, unde, nu mai conteaza…
Pt noua catedrala cu treptile din exterior incalzite , era musai si o parcare acoperita pt cei de la BOR .
Moare propaganda de ciudă 😁😁😁😁
-
intr-o vreme erai cu lighenul. Acum tot bati campii cu propaganda. Se pare ca neuronul tau unic stie sa memoreze doar un cuvand, pe care il repeta ca un papagal. Iti dau aia de la aptor si ceva samburi de rontait? Din banii ooradenilor, pentru dezvoltare bineinteles.
-
Iti dai seama cum se simt ungurii cand vad Catedrala aia in fata Cetatii ?
Ca ei au fost cei ce au preluat Cetatea de la luxemburghezi cand au fost crestinati si li s-a dat in administrare zona cu tot ceea ce ăia au construit.
Apoi, prin trecerea timpului, ei si-au revendicat dreptul de a fi fost cei ce au construit si dezvoltat, drci cum.ar fi fist proprietarii de drept ptr.ca si-au ingropat foștii regi in biserica din Cetate.
Acum văd ei ca e o Catedrala Ortodoxa in față si le stă ca pe lumina ochilor.
Ar da orice sa trimita careva o racheta si s-o dărame.
Ca doar sunt prieteni cu Putin & Co.
Nimic nu-i bine făcut si nici așezat, ptr. ca nu-i făcut de ei.
De cand a demolat firma secuiilui ăla internatul din Odorheiu Secuirsc, s-a așternut tăcerea pe ste incident.
Daca era firma unui roman, ar fi scris ziarele din Ungaria si din zonele maghiare ale Romaniei non – stop.
Cum romanii distrug (intenționat) măreața lor moștenire strămoșească.
Asa ….
Nu-i o problemă, ca si ei se c..ă, dar rahatul lor nu pute !!
Că-i rahatul lor si ăla nu a duhnit niciodată !!