UE vrea să scoată traficul rutier, mai puţin transportul în comun, din centrul oraşelor în câteva decenii. Iar în iunie 2010, miniştrii din UE responsabili de dezvoltarea urbană au adoptat Declaraţia de la Toledo. Acest document prevede promovarea unui transport durabil şi eficient. Iar transportul cu maşina personală nu este considerat de specialişti un transport durabil în zona centrelor urbane. Ca atare, UE nu mai agrează investiţii masive în infrastructura rutieră a centrelor oraşelor.
Totuşi, Primăria Oradea susţine în continuare construirea unei supra-parcări în spatele Palatului de Justiţie.
Un calcul sumar arată că cele 300 de locuri de parcare ar aduce un sfert de milion de euro pe an. Adică aproximativ 3% din costul estimat la 8,5 milioane de euro. Adică abia cât dobânzile la care se împrumută municipalitatea. Astfel că oraşul va trebui practic să subvenţioneze ratele bancare.
În plus, mai sunt de luat în calcul şi argumentele riveranilor care se opun proiectului de teama poluării fonice şi atmosferice. Dealtfel, consiliaţi de avocatul Paşcu Balaci, riveranii au atacat în justiţie somaţiile Primăriei privind demolarea a 44 de garaje particulare.
Uniunea Europeană a propus deja ca maşinile pe motorină şi benzină să fie interzise în centrul oraşelor europene, cel târziu până în anul 2050. În propunerea privind „Planul Unic pentru Transport”, Comisia Europeană a subliniat că e nevoie de o schimbare profundă a modului de a călători, pentru a reduce dependenţa de petrol şi pentru a scădea poluarea cu dioxid de carbon până în 2050.
De altfel, politica actuală în oraşele europene este de a se reduce pe cât posibil traficul auto în centru, prin oferirea de alternative pe şoselele de centură şi eliminarea infrastructurii ce încurajează tranzitarea centrului.
Anti Declaraţia „Toledo”
Oraşele din Europa Occidentală şi chiar şi metropole din SUA au renunţat în ultimii 20 de ani la marile lucrări de infrastructură auto în zona centrală datorită efectelor negative generate de acestea prin excesiva poluare, segregare spaţială şi mai ales congestionarea traficului.
De fapt, în Declaraţia de la Toledo, document adoptat în iunie 2010 de miniştrii responsabili de dezvoltarea urbană a ţărilor membre ale UE, se subliniază explicit nevoia de a se moderniza reţelele de infrastructură, dar numai prin promovarea unui transport durabil şi eficient. Transportul cu maşina personală nu este considerat de specialişti un transport durabil pentru marile aglomerări urbane, spre deosebire de transportul în comun, mersul pe jos sau cu bicicleta.
Oradea, pe invers
Astfel, în Uniunea Europeană se pune un accent deosebit pe schimbarea priorităţilor şi pe importanţa recuperării patrimoniului istoric al oraşelor europene.
Deşi are un centru valoros din punct de vedere arhitectonic, fiind considerat după Bruxelles al doilea oraş european de art-nouveax, Oradea riscă să piardă o clădire clasică în favoarea supraparcării.
Privaţii, reticenţi la parcare
Municipalitatea a organizat degeaba câteva licitaţii prin care dorea să-şi atragă un partener privat pentru construirea parcării etajate din spatele Palatului Justiţiei, prin sacrificarea clădirii Spitalului de Infecţioase. Însă firmele private nu s-au lăsat convinse de viabilitatea proiectului. Ca urmare, bazându-se pe studiul de fezabilitate iniţial, Primăria a decis să aloce din bugetul oraşului circa 8,3 milioane de euro (TVA inclus) pentru parcare.
În locul Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO) a fost aleasă ca responsabil de demersuri Regia Autonomă de Pieţe, Agrement şi Salubritate (RAPAS) Oradea.
Municipalitatea a şi informat vineri că RAPAS a publicat pe SEAP anunţul de licitaţie deschisă pentru lucrarea „Proiectare şi execuţie complex multifuncţional cu parcaje supraetajate, zona Tribunalului Oradea”. Proiectul tehnic va trebui elaborat în 30 de zile de la semnarea contractului cu câştigătorul licitaţiei, iar construcţia va trebui finalizată în 18 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Primăria se obligă să deconteze costul estimat la şapte milioane de euro, fără TVA, în maxim cinci ani.
Nu-şi acoperă ratele
Susţinător declarat al supraparcării, primarul Oradiei ne-a îndemnat la un calcul sumar privind veniturile pe care le va aduce construcţia.
„Se pot estima încasările din viitoarea parcare din spatele Tribunalului. Pe lângă locurile rezervate riveranilor, vor fi circa 300 de locuri de parcare disponibile. Taxa va fi de jumătate de euro pe oră, în decursul a opt ore pe zi în zilele lucrătoare. Plus chiriile pentru spaţiile comerciale şi de birouri”, ne-a declarat Ilie Bolojan.
Astfel, cele 300 de locuri ar aduce 150 euro pe oră, adică 1.200 de euro pe zi lucrătoare. Însă la un grad de ocupare de 80 – 85% va însemna în medie 1.000 de euro pe zi lucrătoare. Adică circa 250.000 de euro pe an. Chiriile din spaţiile comerciale se vor compensa cu cheltuielile de administrare. Practic, venitul net va rămâne în jurul a 250.000 de euro pe an, adică 3% din costul estimat al construcţiei, şapte milioane de euro + TVA.
Dacă venitul anual este de doar 3%, înseamnă că investiţia îşi va acoperi doar dobânda bancară, urmând ca municipiul să subvenţioneze rata efectivă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!