Cinci copaci sănătoşi au fost doborâţi deja de constructorul Drumuri Orăşeneşti doar pentru că stăteau în calea asfaltului, pe strada Şelimbărului. Alţi minimum trei urmează să fie sacrificaţi zilele viitoare, deoarece proiectul parcării dintre blocuri nu a ţinut cont de arborii din teren. Un proiect făcut ca din birou, în care arborii sunt trecuţi la capitolul facultativ. Obligatorii sunt doar asfaltul, bordurile şi, desigur, bidineaua ce se va trasa nu peste multă vreme locurile de parcare destinate riveranilor. Contra cost.
Luni, viceprimarul Mircea Mălan a ajuns la faţa locului, după ce oamenii au sesizat Primăria despre defrişarea la care asistaseră sâmbătă. Iniţial, directorul tehnic Mircea Ghitea şi Leontin Pătcaş, şef Serviciu Drumuri şi Poduri în Primărie se întâlniseră cu riveranii, însă comportamentul celor doi funcţionari i-au dezamăgit pe cei ce ar trebui să se bucure de viitoarele parcări. Însă şi discuţia cu viceprimarul s-a dovedit a fi una relativ tensionată. Deşi şi-a cerut scuze pentru vorbele aruncate de Ghitea şi Pătcaş, viceprimarul Mălan nu a fost pe aceeaşi lungime de undă cu orădenii din zonă. Mălan le-a transmis acestora că, vrând-nevrând, arborii de pe căile de acces vor fi sacrificaţi, proiectul nesuferind alte modificări. Chiar dacă proiectul iniţia arăta altfel, susţin riveranii.
Refuză „deşertificarea”
Însă, cum primii doi – directorul tehnic Mircea Ghitea şi subalternul său, Leontin Pătcaş – i-ar fi tratat de sus, cu vorbe prea puţin politicoase, a trebuit să vină viceprimarul Mircea Mălan. Cu numărul 2 din Primărie riveranii au putut discuta omeneşte, chiar dacă nu a rezultat nicio concluzie care să-i fericească. Dimpotrivă. „Cred că vom sta în plin deşert aici. Va fi doar o masă de asfalt”, a observat un orădean ce nu se arată recunoscător Primăriei pentru locurile de parcare dintre blocuri. Mai cu seamă că nu demult, alte lucrări din zonă, înlocuirea magistralei de termoficare, a deşertificat spaţiul verde al blocurilor de la Bdul Dacia. Acum, nu acceptă faptul că pentru locurile de parcare vor trebui sacrificaţi într-un final cel puţin nouă arbori. Plus alţii, ce ar putea cădea în următoarele luni, urmare a operaţiunilor pe alocuri neglijente ale angajaţilor de la Drumuri Orăşeneşti. Aceştia s-au dus cu excavatorul către copaci ca spre nişte stâlpi, fără să ţină cont de rădăcinile acestora. Ca urmare, le-au secţionat!
„E foarte clar că între ceea ce îţi propui la un moment dat şi ceea ce se întâmplă pe parcursul lucrărilor există uneori o diferenţă. Aceasta diferenţă e dată că faptul că aceşti copaci, în special teiul, au nişte rădăcini supraterane”, le-a spus Mălan celor câţiva riverani prezenţi. Edilul crede că oamenii ar trebui să se bucure de faptul că o dată cu locurile de parcare nou create, se va rezolva şi problema iluminatului, precum şi a canalizării pluviale. „Decizia e la dumneavoastră”, le-a aruncat-o Mălan.
Proiect din birou?
Sorin Mărginean, un inginer direct interesat, i-a arătat viceprimarului proiectul iniţial, conform căruia nu s-ar fi lăsat cu tăieri. Mai mult, i-a spus că s-ar fi angajat să facă el un proiect pentru parcare, gratuit, de vreme ce a lucrat în proiectare! „Credem că se puteau face eforturi să se optimizeze proiectarea acestei parcări în aşa fel încât fluxurile nu fie deranjate. Vă puneam la dispoziţie un plan, gratuit, doar sunt direct interesant şi am lucrat doisprezece ani în proiectare. Sunt oameni care au luat bani pentru acest proiect”, i-a transmis orădeanul Mărginean lui Mălan. O doamnă de lângă acesta l-a atenţionat pe vice că în cauză „sunt copaci de patruzeci de ani, nu puieţi”. „E foarte clar că aceste lucrări, prin natura lor, afectează spaţiul verde. Însă eu cred că parcarea e parcare iar în jurul parcării aveţi copaci suficienţi. Ceea ce se poate salva, se salvează. Însă nu poţi să faci parcări, fără să poţi sacrifica unii copaci”, a fost poziţia formulată de viceprimar, care, ulterior, împreună cu şeful de echipă a muncitorilor, a numărat încă trei copaci ce vor fi sacrificaţi. Nu mai mulţi, a fost promisiunea lui Mălan, nu înainte de a se contrazice cu omul de la Drumuri Orăşeneşti, care ştia că vor fi, de fapt, şase! Pentru că la canalizare va lucra şi Compania de Apă. Mălan a promis, însă, că cei de la CAO vor ocoli copacii…
De faţă a fost şi omul de cultură Mircea Bradu, primul primar post-decembrist al Oradiei. Locatar în zonă, Bradu i-a spus lui Mălan, pe un ton părintesc, că „proiectul (parcării – n.r.) e făcut din birou. Patru copaci sunt, practic, patru locuri de parcare”, i-a dat de ştire venerabilul Bradu, vrând să îi transmită, astfel, viceprimarului că patru, fie şi mai multe locuri de parcare nu ar justifica nicicum doborârea a patru arbori maturi…
Citiți principiile noastre de moderare aici!