Anul Covid 19 a marcat un record al investițiilor derulate de Primăria Oradea prin Direcția Tehnică. Directorul Mircea Ghitea consideră că conjunctura care a forțat orădenii să stea mai mult pe acasă, generând valori mici de trafic în oraș, a fost favorabilă derulării mai rapide a lucrărilor de pe domeniul public.
„În anul 2020 valoarea totală realizată, aferentă obiectivelor de investiții derulate prin Direcția Tehnică, incluzând cheltuieli de elaborare a proiectelor, obținere a avizelor și autorizațiilor precum și execuția lucrărilor a fost de peste 113 milioane lei cu TVA , din care lucrările de execuție, lucrări de construcții și montaj, au fost în valoare totală de 109 milioane lei lei cu TVA”, a spus el. Spre comparație, în 2019, valoarea lucrărilor de construcții și montaj realizate prin Directia Tehnică a fost de 32 milioane lei cu TVA.
Conducerea Direcției Tehnice, directorul Ghitea și adjuncții Aurelia Țenț și Emil Bențan, a prezentat ieri raportul de activitate, într-o conferință de presă la care a participat și viceprimarul coordonator, Marcel Dragoș.
134 km de străzi nemodernizate
Directorul a început prin a puncta situația străzilor din Oradea: dintr-un total de 932 de străzi în lungime totală de aproximativ 470 de km, câte cuprinde monitorul stradal al orașului, sunt modernizate 657, adică 336 km. Anul trecut au fost asfaltate 19 străzi.
Ghitea spune că, pe aproximativ 70% dintre străzile nemodernizate sunt deja construite cu case dar lipsesc rețelele utilitare de alimentare cu apă sau canalizarea. „Asta le pune la coadă în ordinea priorităților de modernizare. Nu ne putem permite să modernizăm străzi pe care în 2, 3 ani vom săpa pentru infrastructură, să distrugem ce s-ar face acum”, consideră directorul.
Anul trecut, Direcția Tehnică a avut intervenții de întreținere și reparatii pe 190 străzi nemodernizate, pentru care s-au folosit peste 13 mii tone piatră spartă şi 496 mc de balast, intervenindu-se pe o suprafață totală de 336160 mp, reprezentată de intervenția în 2 sau chiar 3 straturi în unele situații, pe aceeași stradă.
Cele mai importante lucrări de investiții derulate de PMO prin Direcția Tehnică au fost pasajul Magheru și reconfigurarea Podului Dacia și prelungirea drumului expres până în girația de la Real.
Plombări și covorașe asfaltice
În 2020, pe străzile urbei au ajuns 2579 tone de asfalt, aferent unei suprafețe de peste 21.800 mp. Programul de reparații a cuprins peste 290 de străzi, anul trecut.
Directorul consideră că pe partea de reparații „2020 a fost un an mult mai bun decât alții” și punctează covoarele asfaltice așternute pe câteva artere importante din Oradea: Calea Aradului, între podul de peste Peța și strada Oneștilor, străzile O. Goga, T. Blajovici, L. Pasteur între podul CFR și Gh. Doja, Brașovului, Rovine și, parțial, Dunărea.
Una dintre cele mai frecvente probleme ale străzilor din oraș, departe de a fi rezolvată, ține de gurile de canal din carosabil. Majoritatea sunt prost montate, denivelat față de suprafața de rulare. Pe lângă disconfortul creat în trafic, e o chestiune de timp până când în jurul lor să apară gropi.
„Corelat cu starea carosabilului precum și a căminelor și a gurilor de scurgere și având în vedere cotele acestora, pentru asigurarea colectării apelor pluviale și pentru înlăturarea neajunsurilor și a disconfortului existent în trafic, au fost executate lucrări din aceasta categorie pe următoarele străzi: Sfantul Apostol Andrei, Matei Corvin, Ady Endre, Milcovului, Barbu Ștefănescu De La Vrancea, Atacului, O.Goga, Hațegului, Independenței, Calea Aradului, Traian Blajovici, Lăpușului, Calea Clujului, Mihai Viteazul, M.Kogălniceanu, etc”, se arată în bilanțul Direcției Tehnice.
„Circulația diminuată din motivele cunoscute ne-a ajutat să progresăm mai rapid cu lucrările”, e una dintre concluziile directorului.
Plantări: 1 la 5 e pentru pentru alții
Direcția Tehnică are între atribuții și gestionarea spațiilor verzi ale orașului, plantările și doborârile de arbori. Directorul Ghitea a raportat că, în 2020, „au fost efectuate lucrări de tăiere a unui număr de 808 de arbori și lucrări de intervenții cu tăieri în coronament a unui număr de 2456 arbori, care prezentau pericol, erau uscați, în stare avansată de degradare sau erau situați pe amplasamentele unde au fost efectuate lucrări edilitare”.
El zice că toate acestea au fost avizate de Comisia Consultativă constituită pe lângă Primăria Municipiului Oradea, compusă din specialiști din cadrul Direcției Tehnice și specialiști externi.
În schimb, în 2020 au fost plantați 1045 de arbori ornamentali, cu rădacina cu balot, având minim 4 m înălțime, circumferința tulpinei de minim 24 cm și o garanție de 2 ani de la data recepției lucrărilor de plantare.
Întrebat despre regulamentul municipal care prevede că pentru fircare arbore doborât, este instituită obligația de a planta cinci, directorul a dat de înțeles că această prevedere nu se aplică și Primăriei. În opinia sa, municipalitatea are datoria de a aplica această pretenție asta celor care solicită doborârea de arbori și nu de a o pune în practică.
Citiți principiile noastre de moderare aici!