Instituția Arhitectului Șef și-a prezentat, miercuri raportul de activitate pe anul trecut, în prezența viceprimăriței Arina Moș, sub coordonarea căreia se află. Arhitectul șef Radu Fortiș a punctat, din start, că 2020 a fost un an mai special: din cauza pandemiei, colaboratorii și subalternii săi au lucrat în echipe restrânse, dar au ținut la respectarea termenelor limită.
„Analizând cererile prelucrate pe acte specifice, am constatat o ușoară scădere a tuturor cererilor pentru emiterea de certificate de urbanism, autorizații de construire, autorizații de desființare. Astfel, anul trecut s-au emis 6365 de certificate de urbanism, 2481 de autorizații de construire și 116 autorizații de desființare, mai puține cu aproximativ 15% față de anul trecut”, a spus el.
Cu drona, peste curțile orădenilor
Arhitecul a spus că „din totalul autorizațiilor de construire, autorizațiile pentru intrare în legalitate reprezintă în continuare un procent destul de mic, motiv pentru care se dorește inițierea în perioada următoare a unei campanii în care să fie survolate cu drona areale mai mari din municipiu în scopul identificării construcțiilor ilegale”.
A punctat ca pe o realizare simplificarea relației dintre administrația publică și cetățean, prin emiterea online a certificatului de urbanism. Asta „a dus la o fluidizare a întregului circuit al documentelor, fiind o facilitate pe care Primăria Oradea o oferă cetățenilor. Instituția Arhitectului Șef lucrează în acest moment la extinderea acestui serviciu și la alte tipuri de acte”, a mai precizat Radu Fortiș.
În ceea ce privește nivelul taxelor pentru emiterea în regim de urgență a certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire, Primăria Oradea a menținut același nivel cu cel din anul 2019. De menționat că aproximativ o treime din certificatele de urbanism sunt solicitate în regim de urgență și un sfert din autorizațiile de construire.
Documente în CMUAT
Partea cea mai importanță a activității Instituției Arhitectului Șef se reflectă în activitatea Comisiei Municipale de Urbanism și Amenajare a Teritoriului (CMUAT) în cadrul căreia au fost prelucrate anul trecut un număr de 4067 de documente.
Astfel, în cadrul CMUAT au fost analizate 254 de documentații de urbanism, fiind avizate 88 de PUZ-uri (dintre care 59 avizate favorabil) și 166 de PUD-uri (dintre care 121 avizate favorabil). Totodată, în anul 2020 au fost înaintate spre analiză și aprobare Consiliului Local un număr de 99 de documentații de urbanism, respective 33 de PUZ-uri și 66 de PUD-uri.
În derulare și în plan
În acest moment, Instituția Arhitectului Șef are în derulare următoarele proiecte importante:
– elaborarea PUZ zona construită protejata Centrul Istoric;
– stabilirea standardelor unice în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului în vederea utilizării sistemelor informatice geografice la nivelul municipiului Oradea;
– preluarea documentațiilor de urbanism online într-un format digital vectorizat;
– emiterea online a actelor eliberate de IAS;
– instituirea Comisiei de acorduri unice;
– realizarea hărților interactive pentru cetățeni;
-refacerea zonelor publice cu impact major asupra vieții și imaginii urbane și reabilitarea fondului construit din zona centrală a municipiului.
[eadvert]