În perioada 17- 26 ianuarie 2014, la Berlin (Germania) are loc Expoziţia Internaţională pentru Industrie Alimentară, Agricultură şi Horticultură „Săptămâna Verde”.
Târgul, care are o istorie de 88 de ani, a fost inaugurat joi de ministrul german al Agriculturii, Hans-Peter Friedrich.
„Săptămâna Verde” reuneşte 1.650 de expozanţi din 70 de ţări diferite care prezintă 100.000 de specialităţi provenite din întreaga lume. Ţara noastră este reprezentată în acest an de 22 de producători.
Printre aceştia se află şi un bihorean. Este vorba de Florin Chişe, producătorului pălincii Trămuţa.
La târguri
Pentru al treilea an consecutiv producătorul bihorean participă la expoziţia „Săptămâna Verde”.
La standul bihoreanului, îmbrăcat mereu în costum popular, vin atât românii aflaţi peste hotare să-şi aducă aminte de gustul de acasa dar şi nemţii care sunt foarte încântaţi de licoarea bihoreanului. „Suntem deja cunoscuţi şi an de an vin nemţii care preferă în special pălinca de prune”, ne-a spus bihoreanul.
Ghişe este convins că a avut succes pe piaţă mulţumită faptului că a ţinut mereu la calitate şi a fost deschis la provocări. Cea mai mare parte a producţiei îşi găseşte clienţi la târgurile naţionale şi internaţionale. „Toată lumea care gustă, ne laudă munca. Cât timp ai calitate, ai mereu loc pe piaţă, indiferent cât de mare e concurenţa”, concluzionează producătorul din Tulca.
„Orice participare la o expoziţie internaţională şi nu numai este o fereastră, o rampă de lansare. De aceea noi ne dorim ca cât mai multre produse româneşti să fie prezente la astfel de expoziţii şi târguri”, a declarat Nicolae Hodişan, directorul Direcţiei pentru Agricultură Bihor.
În familie
Producătorul din comunca Tulca are o livadă tânără, de un hectar şi jumătate, aşa că în anii cu producţii mai slabe mai cumpără fructe şi de la consăteni.
Cu o producţie anuală de 200-300 de litri de pălincă, afacerea familiei Ghişe se clasează în rândul micilor producători.
„Suntem toţi implicaţi în producţie: eu, tatăl meu, soţia, fiica şi juniorul”, spune bihoreanul.
De altfel, chiar imaginea produsului tradiţional românesc este fiica lui Florin Ghişe, iar în fundalul imaginii sale de pe etichetă este şi tatăl producătorului şi deţinătorul valoroasei reţete.
Produs tradiţional
Pălinca Trămuţa este un brand reatestat tradiţional, păstrând o tradiţie de peste 100 de ani.
“Dacă nu ai tradiţie, nu eşti un popor. Am încercat şi încerc să o păstrez şi să merg mai departe”.
Sunt cuvintele care l-au motivat pe Florian Chişe să îşi prelungească atestatul de producător de pălincă tradiţională. În familia lui din comuna bihoreană Tulca meşteşugul preparării licorii ardeleneşti a fost moştenit din tată în fiu. Se mândreşte că este singurul producător de băuturi tradiţionale din ţară şi primul bihorean care a înregistrat acum câţiva ani produse atestate.
Timp de nouă luni a urmat toate procedurile ca să îndeplinească noile standarde: a pus la punct caietul de sarcini şi a făcut toate analizele produselor.
„A necesitat timp, trebuie să stai bine cu nervii şi recomand la toţi care vor să încerce să încerce că merită. Cu cât o să fie mai mulţi, cu atât o să fie mai bine pentru noi, pentru micii producători”, spune Chişe.
Din păcate, a rămas singurul din cei 17 producători judeţeni care şi-a reatestat preparatele tradiţionale. Are documente pentru cinci tipuri de pălincă: de gutui, mere, pere, caise şi de prune.
„Actul normativ stabilește clar că un produs tradițional trebuie să fie obținut numai din materii prime locale”, explică Nicolae Hodișan, directorul Direcției pentru Agricultură Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!