Ca un veritabil diriginte de șantier, implicat prin toți porii în proiect, Episcopul anunță că Palatul și grădina din jur vor fi locuri unde oamenii să respire în libertate și să se bucure împreună. Printre demersurile de actualitate ale PS Bocskei Laszlo se află căutarea de parteneri care să dea viață Palatului. Fiindcă intențiile episcopului în ceea ce privește viitorul clădirii, sunt acelea de a păstra originalul în fiecare detaliu, dar totodată de a o integra ca destinație în actualitate.
Actualii locatari ai Palatului sunt consecvenți și liniei întemeietorului episcopul Adam Patachich. Acesta a fost, la vremea respectivă, alături de alt viitor prelat al Oradiei, singurul membru al Academiei Pontificale Arcadia de la Roma, din Imperiu. Aceasta spune multe despre viața spirituală și culturală, despre importanța Oradiei în acele vremuri.
Blazonul episcopului
Episcopul Patachich Ádám avea 45 ani când îşi ocupă locul ca şi episcop al Oradiei în primăvara anului 1760. În actualul Palat, episcopul și-a dorit să dezvolte, pe lângă reședință, un centru cultural, o academie de pictură, cu o sală de operă. De numele său se leagă cea mai roditoare perioadă a vieţii artistice din Oradea, care a început cu sosirea în oraş a episcopului. Patachich, care în mod generos a investit o pătrime din venitul său anual în scopuri muzicale şi în teatru, respectiv a avut bibliotecă mare, transformată în bibliotecă publică ştia că această sarcină – înflorirea vieţii muzicale din Oradea – poate fi soluţionată doar de un artist tânăr cu talent excepţional.
Astfel că în una dintre caleștile din spate, care urmau caleașca episcopului la sosirea în Oradea stătea un tânăr în vârstă de 23 ani, slab, cu un aspect mai mult bolnăvicios, dar ambiţios cu ochi strălucitori: acesta a fost Michael Haydn, căruia episcopul îi dă șansa să devină conducătorul orchestre sale, ceea ce în acea vreme însemna şi că dirijorului-compozitor avea posibilitatea să-şi trăiască ambiţiile de compozitor. Amprenta episcopului Patachich va putea fi văzută la intrarea principală, desupra portalului.
Ea va fi refăcută aidoma celei originale. Episcopul Bocskei a povestit că nu știa de existența acesteia, dar cu prilejul lucrărilor au fost descoperite niște găuri simetrice care au indus ideea că acolo a fost ceva, odată. S-au studiat fotografii mai vechi și documente și așa a fost descoperită inscripția. De asemenea, acum se lucrează la remodelarea blazonului episcopului Patachich din timpanul rezalitului.
Palatul-eco
În ceea ce privește lucrările din exteriorm acestea sunt realizate în proporție de 99 %, acum lucrându-se la mici detalii și retușuri. Instalația de iluminat exterior a avut ca principiu fundamental siguranța în exploatarea clădirii, urmând rețelele subterane. Episcopul a spus că noua instalație a facilitat reducerea consumului general de energie la 20%, ceea ce înseamnă și o reducere la 20% din total a emisiilor de CO2. Din acestea derivă reducerea costurilor de exploatare și mentenanță cu 75-80%. Un aspect important de care s-a ținut seama a fost evitarea kitsch-ului. Și în ceea ce privește instalația de încălzire, beneficiarii proiectului de restaurare sunt atenți cu mediul și cu chletuielile, astfel că acum 1/3 din Palat e încălzit cu pompe de căldură.
Restaurarea bijuteriei
Protejarea, promovarea și dezvoltarea arealului dendrologic din jurul Palatului Episcopal, lucrare finanțată în cadrul proiectului Greening Footprints prin Programul INTERREG V-A România-Ungaria, are ca scop de a transforma grădina într-un fel de anticameră pentru Palatul episcopal, un loc unde oamenii vor putea să se familiarizeze cu cea ce le oferă interiorul. Grădina din jurul Palatului nu va mai fi un loc destinat celor cu biciclete, cu role, dar va avea și spații destinate activităților. Lângă amfiteatru, care e renovat, va fi o cafenea. „Obiectivul principal al acestui proiect este susținerea dezvoltării biodiversității prin reabilitarea unui spațiu verde, care să ofere posibilitatea de a petrece timpul liber în armonie cu natura, contribuind în același timp și la creșterea calității spațiilor verzi ale orașului Oradea”, spune PS Bocskei Laszlo.
Lucrările au fost începute la mijlocul lunii mai anul curent 2019, finalizarea acestora fiind preconizată pentru luna iunie 2020. În cadrul proiectului s-a ținut cont de suprafața de 5,20 ha a parcului, arealul verde nefiind diminuat prin lucrările de reamenajare. Prin desființarea scuarului din fața Palatului Episcopal, întreg spațiul a fost reconfigurat, inclusiv aleile existente au fost remodelate după o geometrie potrivită stilului întregului ansamblu. Mai multe plante au fost transferate în alte spații cu vegetație și s-a intervenit la îngrijirea de specialitate a plantelor protejate. Cea mai vizibilă schimbare este remarcată la intrarea principală în grădina Palatului Episcopal, spațiul creat între imobilele de patrimoniu oferind o vizibilitate maximă pe axa principală către fațada Palatului Episcopal, scoțând în evidență caracterul baroc al întregului complex.
Prudenți cu magnoliile
Lucrările executate în ultima perioadă au vizat desfacerea trotuarelor din asfalt și a bordurilor în zona estică, demontarea băncilor și coșurilor de gunoi existente, care vor fi înlocuite cu piese adecvate grădinii baroce. A fost executată săpătura manuală și mecanică aferentă aleilor noi, respectiv montarea stratului anticontaminator și de geotextil, fiind executate și straturile de fundație din piatră spartă de diferite sorturi, având funcția de strat filtrant și anticapilar. S-a realizat și stratul final de uzură la aleile din zona estică și parțial în zona nord-estică.
A fost montată piatra cubică în spațiul dintre Palatul Episcopal și Catedrală, fiind create și rondourile viitoarei grădini biblice. În parcelele din zona estică a fost așternut pământ vegetal și aplicat aplicat îngrășământ organic la plantele existente. Grădina Palatului Episcopal momentan este accesibilă vizitatorilor doar parțial și numai în zonele unde nu se efectuează lucrări de șantier. Pentru a menține în viață speciile protejate, la Oradea a fost adus în premieră un aparat care poate face un fel de radiografie copacilor. A fost și cazul a ceea ce colaboratorul grădinarului francez a spus că e „bijuteria parcului” stejarul de 150 de ani care era bolnav și care e susținut acum de mai multe propte pentru a evita înclinarea de care suferea în plus. În ceea ce privește magnoliile, în cazul acestora s-a intervenit prudent, așa cum e necesar în aceste situații.
Lucrări la Palat:
– consolidarea structurii portante a clădirii (realizarea unor zidării suplimentare de rezistență la subsol, refacerea continuității zidăriilor prin rețeseri de ziduri și bolți, injectări, introducerea de plase de tip geosteel la arce și bolți, armare cu bare elicoidale de tip brutt saver
– introducerea de grinzi noi metalice pentru consolidarea de planșee și zidării
– realizarea de buiandrugi noi la goluri, completarea unor arce de descărcare
– închiderea unor goluri și realizarea unor goluri noi în vederea revenirii la situația originală respectiv în scopul optimizării fluxurilor funcționale
– realizarea de recompartimentări de spații pentru crearea unor încăperi pentru funcțiuni noi (grupuri sanitare la toate palierele, camere de oaspeți la etajul II al aripii sudice) și finisarea acestora
– demontarea tavanelor false realizate în anii 1960 și montarea unor tavane false noi (în special la etajul II)
– consolidarea și ranforsarea structurilor fermelor și structurilor longitudinale la diferitele zone ale șarpantei prin refacerea continuității, completarea de elemente de lemn, introducerea de elemente suplimentare, refacerea configurației structurilor istorice baroce
– înlocuirea integrală a învelitorii clădirii din țiglă solzi
– înlocuirea integrală a tinichigeriilor (inclusiv restaurarea urnelor decorative ale acoperișului) și a sistemului de colectare a apei pluviale (jgheaburi și burlane)
– înlocuirea tablei zincate la pazii, solbancuri și șorțuri cu tablă de zinc
– reabilitarea hornurilor
– în subsol (eliberarea subsolului, demontarea construcțiilor parazitare, îndepărtarea instalațiilor învechite, îndepărtarea tencuielii nerespirante, injectarea fisurilor cu mortar din var hidraulic, înlocuirea cărămizilor macerate din zidărie, pregătirea spațiului pentru puțul liftului)
-desfacerea unor travei de bolți pentru pregătirea puțului liftului
-desfecarea unor pardoseli din plăci de piatră și parchet
– curățirea și restaurarea feroneriilor și grilajelor din fier forjat ale ferestrelor de la parter
– înlocuirea tuturor tâmplăriilor de ferestre la fațade cu tâmplării noi din stejar, după model istoric
-restaurarea și consolidarea unor tâmplării istorice de uși (baroce și de secol XIX)
-restaurarea finisajelor, vopsitoriilor unor uși
– realizarea rețelelor exterioare noi de instalații de canalizare, apă și încălzire
– forarea unor puțuri pentru instalația de pompe de căldură
– pozarea cablajelor pentru rețeaua electrică exterioară
– realizarea rețelei exterioare pentru hidranții de incendiu
-reabilitarea tuturor finisajelor fațadelor clădirii: înlocuirea tencuielilor degradate, restaurarea și completarea decorațiilor parietale din stuc (pilaștri, volute, capiteluri, cornișe, basoreliefuri, zugrăveli etc.)
-lucrări de restaurare a componentelor artistice pictate: sondaje de parament, decopertări, curățirea suprafețelor pictate, începerea intervențiilor cu retușuri și integrărilor cromatice în două spații
-realizarea unor panouri de parchet de tip baroc pentru înlocuirea pardoselilor moderne
-restaurarea tuturor ancadramentelor de piatră ale parterului clădirii, ale ancadramentelor ferestrelor și portalurilor rezalitului precum și a solbancurilor, baluștrilor și urnelor
-pozarea parțială a cablajelor electrice noi pentru iluminat și curent slab în spațiile etajului II.
-carotarea planșeului de beton la etajul superior în vederea montării rețelei de încălzire-climatizare
-remodelarea blazonului episcopului Patachich din timpanul rezalitului
-refacerea și montarea literelor din cupru ale inscripției portalului principal
Trimite articolul
XInscripția deasupra intrării arată ca ceva modern, încropit. Câg despre blazon limba oficială în imperiu era latina, secundară germana, mă îndoiesc că îi contemporană devreme ce-i în maghiară.
-
Era latina pana prin 1867 sau asa ceva, apoi limba oficiala in Ungaria (si Transilvania, Banat) a devenit maghiara, de a aceea au aparut probleme mari, nedreptati fata de romani si populatiile slave. Ungaria a incercat o maghiarizare rapida prin sistemul de invatamant de stat, care era abia la inceput. Austro-Ungaria a fost un compromis, Austria era in pragul colapsului de aceea a facut concesii nobililor maghiari si asa Ungaria a devenit parte egala a Austriei. Ungurii au fost fraieri, Imperiul era al patrulea cel mai industrializat stat din lume dupa SUA, Germania, Regatul Unit, daca ar fi respectat romanii si ar fi acordat drepturi egale, istoria s-ar fi scris altfel.
-
Chiar și așa, Episcopul Adam Patachich a murit în 1784 pe vremea Imperiului Romano-German, limba oficială era latina. Transilvania a trecut în sfera de influență maghiară după compromisul din 1867 când maghiara a devenit limba oficială. Blazonul îi după 1867 părerea mea deci nu contemporan cu personajul.
-
-
Desteptule, despre CE imperiu cu limba latina vorbesti? Cand a aparut stilul baroc nu mai exista nici in imperiu latin.Ma indoiesc CA imperiul Habsburg sau austro-ungar care o fi fost sa fi folosit latina.
-
Pune mâna pe istorie, în Imperiul Romano-German (ce includea Domeniile Habsburgice) unde era Împărăteasă Maria Tereza prin Sancțiunea Pragmatică dată de tatăl său Carol, limba oficială a fost latina până când imperiul a fost desfințat de Francisc în 1806.
-
Regatul Maghiar nu făcea parte din Imoeriul Romano-German. Habsburgii (unuii) erau impărați gernano-romani, dar în acelaşi timp şi regi ai Regatului Maghiar. Cu toate asta limba cancelariei Regatului Maghiar era până în sec. XVIII limba latină, dar se folosea şi limba maghiară, şi limba germană.Nu exista o lkmbă ,,oficială,, aşa cum înțelegem azi această expresie. De altfel Patachich era nobil maghiar.
-
După al doilea asediu al Vienei, Regatul Maghiar a căzut treptat sub stăpânire habsburgică deci făceau parte din Imperiul Romano-German.
-
Patachich era baron croat.
-
-
-
Invata bolovane cum se fac restaurari de calitate, nu carpeli si furaciuni cu firmele de casa. Sa-ti fie rusine derbedeule.
-
Restaurarile au fost facute de firma care a ‘restaurat’ si Dealul Ciuperca, bolovane…
Mai exista documentele prin care popile vaticanului au fost despagubite de statul iudeo – comunist in anii 50 cu suma de 1000000 de lei pentru nationalizarea imobilului care a gazduit Muzeul Tarii Crisurilor?
Pentru ca popile vaticanului nu numai ca au primit bani in urma cu 60 de ani din banii romanilor, dar au primit inapoi dupa ’90 acea cladire pentru care se platisera deja bani ca “despagubire”.
Asta se numeste inselaciune tradatorilor si popilor de la vatican care ati fost partasi la asemenea mirsavie.
Apropo, ce s-a ales prin grija pisatei sorosiste Macovei, de Codex Aureus si de patrimoniul imobiliar Gojdu din Budapesta?
Ba sclavilor romani, va meritati soarta daca nu sint jupuiti de vii subumanii astia.
arata ca dracu, bozgorii astia or defrisat tot
-
ai probleme mentale serioase amice 🙁
Palatul episcopal alaturi de basilica si bineinteles cetatea sunt pecetea orasului Oradea. E frumos sa fie reabilitat. Sunt curios sa vad cum vor folosi si la ce o asemenea mare cladire.
Unde s-a dus Likeuri??
de il facea bolojan, ar fi taiat tot parcul, betona, iar cladirea era facuta sa tina 2 ani pana pica tencuiala de pe ea
Stema oraşului Oradea trebuie pusã în vecinãtate pentru cã suntem prieteni.
Odatã cãştigatã libertatea, incepe sã o piardã, puţin câte puţin.