O expoziţie inedită a fost vernisată joi la Casa Darvas – La Roche, un portal deschis spre perioada interbelică, spre prima parte a secolului al XX-lea, o incursiune în oraşul aflat sub semnul eleganţei jobenului, al melonului sau al pălăriilor Fedora.
[eadvert]
Expoziţia temporară „Pălăria – accesoriu, eleganță și mesaj în perioada interbelică” a fost organizată de către Fundatia de Protejare a Monumentelor Istorice din Judetul Bihor în parteneriat cu Muzeul de Etnografie Brașov.
Directorul executiv al Fundaţiei, Angela Lupşea, a mulţumit în deschiderea evenimentului managerului Muzeului de Etnografie Brașov, Alexandru Stănescu, prezent la vernisaj, pentru deschiderea sa în organizarea acestei expoziţii de pălării la Oradea, adaptată pentru noul spaţiul expoziţional din Casa Darvas – La Roche.
Curatorul expoziției, Oana Țigănuș, a gândit organizarea întregii expoziţii şi împreună cu muzeografele Gabriela Lobonţ şi Aura Buzle a făcut echipă în amenajarea spaţiului.
„Vă mulţumesc pentru invitaţia de a participa în casa dumneavoastră de început de secol XX, care parcă este făcută special pentru expoziţia noastră de pălării. A fost o încununare binevenită, şi iată că obiectele noastre au fost puse în valoare. Prin acest proiect expoziţional ne-am propus ca vizitatorii să fie invitaţi la o călătorie în timp, urmând ca prin redarea oraşelor din perioada interbelică să fie purtaţi în această călătorie prin aceste exponate, atunci când tendinţele în materie de pălării şi accesorii vestimentare pe care le găsim şi în oraşele transilvănene erau în acord permanent cu moda Europei occidentale. Pălăria este un semn al eleganţei, purtător de mesaje, care ne transmite statutul social şi economic al purtătorului, naţionalitatea, vârsta, caracterul, dar şi starea de spirit”, a punctat curatorul.
Simboluri braşovene
Accesoriu obligatoriu, pălăria nu lipsea niciodată din garderoba doamnelor, care nu ieşeau din casă cu capul descoperit. Femeile purtau pălărie, mănuşi, umbrelă şi ciorapi. La rândul lor, domnii stilaţi purtatu întotdeauna sacou, papion şi joben.
Expoziţia porneşte de la câteva simboluri braşovene, respectiv chipiele elevilor. Este vorba de pălările din fetru bleumarin ale Colegiului de Fete „Principesa Elena” (astăzi Colegiul Naţional „Unirea”), chipiele din catifea vişinie ale elevelor din cursul superior al Şcolii Evanghelice şi chipiele purtate de băieţii de la Gimnaziul Ortodox din Braşov (astăzi Colegiul Naţional „Andrei Şaguna”). Până în 1918 elevii nu aveau vpie să poarte tricolorul la vedere, avându-l doar pe căptuşeala chipiului.
Expoziţia continuă cu zona de căiţe. Săsoaicele din Ţara Bârsei purtau pe cap, după căsătorie, căiţe din materiale fine, cu bordură de tull plisat, brodate cu fire de mătase sau de aur şi împodobite cu mărgele. În funcţie de etate, cromatica broderiei se schimba, doamnele văduve ajungând să poarte căiţa neagră. Fetiţele purtau, până la confirmare, căiţe roşii cu flori multicolore.
O altă zonă de simboluri braşovene este cea a celor şapte cete de juni din Scheii Braşovului, cu pălăriile specifice fiecărei cete. Se mai poate admira un atelier al celui mai longeviv pălărier din Braşov, Heinrich Tischler, cu instrumente folosite de acesta la începutul secolului XX, continuând cu magazinul pălărierului, fondat în 1890, preluat mai târziu de fiul său, Bruno Tischler, pe care l-a deţinut până în 1949 când a fost confiscat de către regimul comunist. Sunt expuse pălării consacrate precum: Melon, Borsalino, Cocktail, Fedora, Joben, și calotiera.
„Majoritatea obiectelor din expoziţie atestă contactul şi influenţa şi sincronicitatea cu civilizaţia occidentală. Cu excepţia unor căciuli pentru ceremonii sau sărbători folclorice, majoritatea artefectelor expuse aici sunt piese care atestă faptul că bunul gust şi influenţa în materie de vestimentaţie ea dată de occident” a subliniat Alexandru Stănescu.
Expoziţia atrage şi prin filmările de epocă, dar şi prin afişele şi Gazeta expoziţiei, care oferă toate detaliile legate de exponate. La intrarea în expoziţie vizitatorii pot proba pălăriile create exclusiv pentru această expoziție de către designerul Kristina Dragomir, pălării inspirate din perioada interbelică. Expoziția poate fi vizitată până la sfârșitul lunii iunie 2022.
Citiți principiile noastre de moderare aici!