Amenda pentru ocuparea unui loc de parcare fără a-l plăti va fi de 150 de lei. La cererea Prefecturii, Primăria va renunţa la „penalizarea” intermediară de 45 de lei plătibilă în 48 de ore darcontestabilă doar cu bătaie de cap, în justiţie. Taxa pentru recuperarea maşinii ridicate de hingherii auto, păstrată la nivelul de 300 de lei, va fi rebotezată în „contravaloare a unui serviciu prestat”. Ca şi cum ar putea fi vorba de un serviciu…
De asemenea, primarul Ilie Bolojan îşi va retrage deciziile de îngălbenire a parcărilor din Parcul Traian dar Administraţia Imobiliară Oradea le va păstra ca atare. Edilul spune că instituţia are în atribuţii colorarea parcărilor, în limita a 30% dintre locurile stabilite de Consilul local în întreg oraşul. Consilierii sunt chemaţi, luni, în şedinţă ordinară, să aprobe aceste modificări la regulamentul parcărilor din Oradea. Toate acestea ar urma să fie aplicate din 1 august, dată la care expiră şi „gratuitatea” parcării în Oradea.
Parcarea gratis „expiră” în 1 august. Primăria a cedat: se conformeză formal cerinţelor Prefecturii şi saltă minumul amenzii.
Scandalul parcărilor e pe cale să se stingă. Consiliul local va revoca, luni, articolele de hotărâre atacate de Prefectură, referitoare la amenzi iar primarul Ilie Bolojan va anula deciziile privind îngălbenirea locurilor de parcare din Parcul Traian. Situaţia pare o conformare la lege şi o stingere a conflictului iscat între primarul Ilie Bolojan şi subprefectul Cristian Bitea, dar nota de plată a războiului o vor achita şoferii orădeni. Minimul amenzii percepute în Oradea după 1 august va fi de 75 de lei, taxa de recuperare a maşinii hingherite rămâne de 300 de lei dar se va numi „contravaloare a unui serviciu prestat” iar AIO va desena parcări galbene unde doreşte, în limita a 30% dintre parcările delimitate în Oradea.
Formal, le retrag
Primarul Ilie Bolojan a anunţat miercuri stingerea conflictului pe regulamentul de parcare, cu Prefecura. Articolele atacate de subprefectul Cristian Bitea se referă la taxa de 45 de lei pe care o puteau plăti în 48 de ore cetăţenii care parcau dar nu achitau, după ce primeau în parbriz acea înştiinţare, spune primarul Bolojan.
„În şedinţa de consiliu local de luni vom anula articolele pe care Instituţia Prefectului le-a atacat în contencios. Mâine sau poimâine vom anula dispoziţia primarului referitoare la acele parcări galbene marcate în zona Tribunalului – Parcul Traian. În felul acesta, din punct de vedere juridic, acest conflic nu mai are obiect şi vom merge mai departe”, apreciază edilul.
În realitate, se menţin
Dacă din punct de vedere juridic Ilie Bolojan face pasul înapoi, în realitate primarul nu cedează decât taxa de 45 de lei, şi nici aceasta „pe gratis”: cu suspendarea taxei, sancţiunea aplicabilă celor în această culpă se ridică direct la 150 de lei, jumătate în 48 de ore.
În toate celelalte aspecte reclamate de prefectură, Primăria face doar modificări …de text, fapt care interesează prea puţin cetăţeanul.
Până acum, cei care parcau avea trei posibilităţi: parcare total regulamentară – parcau şi achitau, parcarea neregulamentară – pe loc marcat dar fără a achita şi parcarea ilegală, descrisă în Codul Rutier.
În cazul aşa numitei parcări neregulamentare, şoferul se trezea cu o înştiinţare în parbriz, prin care era informat că poate plăti taxa de 45 de lei în 48 de ore. Celor care nu plăteau în 48 de ore, angajaţii Administraţiei Imobiliare le întocmeau procesul verbal de contravenţie, de 150 de lei, jumătate în 48 de ore. Acesta a fost sistemul, până la atacul subprefectului.
„Anulându-se această taxă de 45 de lei, vom merge pe regulamentul în vigoare. Regulamentul prevede că se aplică o amendă, acea amendă în rezervă care înainte se aplica doart celor care nu achitau taxa de 45 de lei. De acum înainte, cei care parchează fără să plătească riscă o amendă de 150 de lei, jumătate în 48 de ore. Agenţii trebuie să întocmească amenda pe loc, în teren”, declară Bolojan.
Ilegală?
Primarul s-a ferit să recunoască în vreun fel că taxa de 45 de lei ar fi ilegală, cu atât mai mult cu cât aceasta a fost încasată ani de zile de AIO. A refuzat şi să expună motivele pentru care a optat să renunţe la ea această taxă. „Această soluţie este cea mai bună, azi”, a spus sec, edilul, adăugând că termenii utilizaţi sunt interpretabili.
Conform datelor furnizate de AIO, cam 70% dintre cei cu înştiinţări preferau să achite taxa de 45 de lei, doar 30% au ajuns la procesele verbale pentru amendă.
Deşi s-a aflat în posesia acestui raport între cei care preferă taxa şi cei care ajung la amendă, edilul spune că nu cunoaşte pierderile înregistrate de AIO în cele două săptămâni de neplată a tichetelor de parcare şi de ne-amendare a contravenineţilor. „Au scăzut încasările dar nu vă pot spune cu cât. Problema Primăriei nu e să încaseze bani ci să ofere un loc de parcare liber în zonele aglomerate”, insistă primarul.
Hingheritul, un serviciu…
„Dacă se parchează ilegal,acolo unde staţionarea e interzisă, atunci sistemul va fi următorul: maşina se ridică iar taxa care, într-adevăr, nu este specificată în lege, va fi înlocuită de contravaloarea ridicării. Administraţia Imobiliară a făcut o notă de fundamentare, cât costă o ridicare, şi vom rămâne la actuala valoare de 300 de lei”, declară primarul. În fond, taxa care condiţionează recuperarea maşinii este doar rebotezată în „contravaloarea unui serviciu”.
L-ar îndulci, teoretic
Deocamdată la nivel de discuţie, edilul pune pe masă şi o îndulcire a sistemului de penalizări. „Dacă vom avea un sistem coerent în gestionarea parcărilor, putem merge şi la fineţuri”, spune acesta. Cu un sistem al parcărilor informatizat, un şofer ar putea fi penalizat într-o manieră personalizată, după „cazier” – amendă mai mică sau avertizare pentru începători şi crescută progresiv pentru recidivişti. Până la aceste reglaje fine, modificările propuse vor intra în dezbaterea Consiliului local de luni şi, din 1 august, minumul amenzii aplicate în parcările municipiului ajunge la 75 de lei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!