În Oradea, călătorii pe mijloacele de transport în comun sunt obligaţi să-şi facă un abonament unic, pe toate liniile. La începutul lui 2009, directorul Csuzi Istvan scoatea aceste abonamente, pentru a face unul singur, valabil pe toate liniile. Când a fost întrodus, în 2009, abonamentul lunar valabil pe toate liniile costa 45 de lei. Au urmat scumpiri succesive, astfel încât din mai 2011 preţul acestuia a devenit 60 de lei. Adică o scumpire de 33%, în doi ani.
Tot în Oradea, o călătorie cu OTL costă azi 2 lei. În Arad e 1,6 lei iar la Cluj 1,75 lei.
Şi tot în Oradea, societatea locală de transport îşi respectă prea puţin călătorii. Spre exemplu, chiar dacă pe un bilet dublu scrie „valabil două călătorii”, în realitate lucrurile nu stau chiar aşa. Destui călători s-au lămurit deja că biletul nu e întotdeauna valabil două călătorii, ci doar atâta timp cât binovoieşte OTL, în mod arbitrar! Aceasta deoarece de fiecare dată când societatea locală de transport îşi scumpeşte tarifele – şi o face destul de des în ultimii ani – biletele achiziţionate la preţul anterior, mai mic, nu mai sunt luate în considerare. Călătorul onest se trezeşte că, deşi a pre-plătit serviciul OTL, societatea de transport refuză să-i mai recunoască acestuia dreptul pentru care plătise deja, în avans. Astfel, omul rămâne şi cu banii daţi degeaba pe bilet şi cu amenda primită de la veroşii controlori OTL!
Călătorul ce foloseşte serviciile OTL, fie el orădean sau de aiurea, e tratat de societatea locală de transport doar ca o simplă puşculiţă cu bani. Călătorul trebuie să ştie că biletul de călătorie pe care-l cumpără poate fi oricând considerat ca fiind expirat de OTL. Nu contează că pe bilet nu există inscripţionat vreun termen-limită de valabilitate. Scrie simplu: „valabil două călătorii”.
Valabil cât vrea OTL
De această situaţie anormală se poate convinge oricine circulă cu un bilet OTL, achiziţionat la un preţ mai mic decât tarifele practicate de OTL la data călătoriei. Pentru că ai plătit mai puţin decât cere azi OTL pe bilet, controlorul te tratează ca pe un contravenient. Ai două variante: un proces-verbal de constatare a contravenţiei – ce îţi poate aduce o gaură în buget de sute de lei noi sau poţi achita pe loc biletul cu suprataxă, ce costă 25 de lei. Controlorii spun că li se cere maximă intransigenţă din partea conducerii OTL, astfel încât pentru ei nu mai importă că omul din faţa lor a plătit deja pentru călătoria OTL.
Pentru intransigenţii controlori OTL ghidaţi de conducerea societăţii contează doar că biletul din mâna călătorului a fost mai ieftin cu 50 de bani decât cele vândute azi la chioşcuri. De aceea, după logica lor, pentru că a cumpărat cândva mai ieftin, omul nu mai are dreptul să călătorească cu acel bilet.
Un exerciţiu de imaginaţie: cei care călătoresc cu avionul ştiu că dacă achiziţionează un bilet din timp au şanse mari să prindă un preţ mult mai bun decât dacă îl cumpără în ajunul decolării aeronavei. Judecând după logica demonstrată de societatea locală de transport, ne putem imagina că dacă OTL ar fi o companie aeriană, nu şi-ar mai recunoaşte propriile bilete vândute mai ieftin doar pentru că între timp le-a crescut preţul!
„Într-un proces aş câştiga”
Jurnal bihorean a consultat un jurist pe această temă. Iată ce a avut să ne spună Lucian Chisăliţă despre îndoielnica politică pe care o practică OTL faţă de propriii clienţi: „Biletul atestă doar faptul că am plătit două călătorii. Eu nu am achiziţionat biletul, ci călătoriile. În ipoteza în care nu există tipărită o dată până la care sunt valabile călătoriile, într-un proces cu OTL cred că aş câştiga. OTL nu-mi poate impune unilateral decizia sa, deoarece eu am plătit călătoriile în avans. Acel bilet nu e o hârtie de valoare – nu e ca şi un bon de tezaur sau ca acţiunile, cu valori fluctuante. Pur şi simplu, am achiziţionat două călătorii şi am dreptul la ele, indiferent de preţul plătit la un moment dat pentru acestea. OTL nu îşi poate justifica în vreun felul prejudiciul care i-ar fi fost adus. Care e paguba OTL?! Regulile lor interne nu-mi sunt opozabile mie”, ne-a declarat Chisăliţă.
Avocatul spune că doar Consiliul Local este îndrituit să emită un act normativ prin care să impună biletelor perioade de valabilitate ori să împuternicească OTL, tot printr-o Hotărâre, să dispună asupra acestor perioade. Ultima scumpire a tarifelor OTL a fost legiferată pe Legislativul local prin HCL nr.202/31 martie/2011, cu aplicare din 1 mai 2011. În Hotărârea respectivă nu se face nicio referire cu privire la valabilitatea biletelor achiziţionate înainte de 1 mai 2011.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!