„Acest laborator s-a făcut pentru cercetare. Cinci ani suntem obligaţi să ne ocupăm doar pentru cercetare, nu putem să îl folosim pentru mentenanţă zilnică. Este folosit în cadrul unor tematici de cercetare. De exemplu, a fost dotat un tramvai-test cu toate sistemele de senzoristică (cameră video, traductori etc.). Aceste dotări au permis să facem o evaluare a infrastructurii, prin care putem evalua, previziona mentenanţa pe perioadele următoarele. Pentru următorii 1-2 ani ceea ce trebuie să facem urgent este să ne pregătim pe următorii cinci ani, pentru a vedea unde va trebui să intervenim şi care sunt acele zone unde pe următorii 10-20 de ani nu necesită intervenţie. Avem deja discuţii cu alte companii din ţară, Cluj şi Arad, unde am putea executa acelaşi tip de măsurători pentru a evalua şi acele infrastructuri”.
Vibraţii în Decebal
Vasile Kajtor, şeful secţiei infrastructură din cadrul OTL, ne spune că prin montarea unor asemenea echipamente de senzoristică pe un tramvai s-au putut observa vibraţiile excesive pe şinele ferate din Bdul Decebal, unde s-a şi intervenit în septembrie, prin şlefuirea liniilor. Kajtor explică cum lucrează OTL, prin activitatea sa de cercetare mecatronică:
„Prelucrăm măsurătorile şi aflăm care sunt valorile în semnal electric. Se suprapun peste harta Oradiei şi putem să vedem într-o formă simplificată care sunt zonele mai gălăgioase, cu defecte în linie. Am şi făcut o lucrare pe tema aceasta de cercetare. Aşa se află unde trebuie intervenit la linii. Aflăm unde sunt probleme. Toate merg mână în mână. La fel, cu aceste măsurători ne dăm seama şi de forţele laterale la intrarea în curbă. Observăm astfel dacă linia a fost bine făcută de la bun început sau nu şi acum le putem „zugrăvi” pe reţeaua de cale ferată. Acum putem afla ştiinţific măsura în care au fost executate conform cerinţelor sau doar la ochi.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!