Conducerea OTL SA și-a prezentat la Conferințele Club Feroviar din Brașov proiectul de tram-tren pe care îl dezvoltă ca variantă de transport în comun între Oradea și Borș respectiv între oraș și Aeroportul Oradea.
[eadvert]
Directorul Adrian Revnic a anunțat că valoarea proiectului privind tram-trenul Oradea se ridică la aproximativ 150 milioane de euro, bani pe care Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor se așteaptă să îi atragă din finanțări internaționale.
„Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, a spus Adrian Revnic.
Spre Borș
Proiectul tram-trenului orădean spre Borș ar urma să conecteze orașul cu parcul industrial Oradea, cu comuna Borș, aflată în Zona Metropolitană Oradea și chiar cu granița de stat aflată în imediata vecinătate.
„Sunt linii ferate care nu mai sunt folosite de CFR, iar aici se intenționează să fie operat în viitor un serviciu de transport public metropolitan cu tramvaie. Oradea a luat în acest sens modelul orașului german Karlsruhe, unde a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai.
Practic, după cum spune Adrian Revnic, oamenii iau trenul din apropierea casei și coboară chiar la poarta uzinei Mercedes unde lucrează. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale. Tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai.
Nu în ultimul rând, vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari. Tram-trenul poate fi folosit într-un transport public regional în trei moduri: ca mod principal, în care tram-trenul este singurul mod feroviar care deservește localitățile regionale; ca mod secundar, în care trenurile regionale deservesc orașele mari, iar tramvaiul deservește stații suplimentare și satele mai mici; ca mod de alimentare, în care tram-trenul este utilizat pentru a oferi acces la noduri feroviare de nivel superior. Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban”, a relatat de la conferință pagina clubferoviar.ro
De ajutor pentru cetățeni
„Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centru orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport”, a explicat Adrian Revnic.
Astfel, tram-trenurile permit distanțe mai scurte între opriri în comparație cu trenurile regionale. Deși sunt necesare relativ puține investiții în infrastructură, deoarece tramvaiul-tren utilizează infrastructura existentă, vehiculele sunt mai scumpe decât tramvaiele obișnuite, au explicat specialiștii.
„Linia va trebui refăcută și electrificată. Pe de altă parte, materialul rulant va trebui să fie format din vehicule duale, cu alimentare atât la 25 kV, ca la calea ferată, cât și la 600 V, cât are rețeaua tramvaielor. Suntem cu studiile de fezabilitate la zi, iar în toamnă vom da drumul la licitație”, a spus Adrian Revnic.
Celalată direcție pentru tram-tren va fi spre Aeroportul Oradea. Un pas obligatoriu, însă, în acest proiect este autorizarea OTL ca operator de transport feroviar. Directorul Revnic anticipează că, dincolo de partea birocratică, vor fi dificultăți în ceea ce privește recrutarea mecanicilor de locomotivă.
„Unde îi autorizez?”, s-a întrebat el retoric și a precizat că legislația în domeniu a rămas în anii ’90.
În conferință, managerul orădean a transmis că este hotărât să depășească toate obstacolele, mai ales că are în sânge pasiunea pentru tramvaie și trenuri.
„Este fiu de ceferist – tatăl său a fost impiegat de mișcare și apoi șef de gară – așa că domeniul feroviar îi este mai mult decât familiar”, a mai scris situl.
Tram-trenul Oradea nu a fost atât de mult în lumina reflectoarelor, însă s-au făcut pași concreți pentru realizarea lui. Acum, când proiectul din orașul condus de primarul Florin Birta a ajuns la maturitate, el a fost prezentat la Conferințele Club Feroviar 2023. Directorul general al Oradea Transport Local (OTL), Adrian Revnic, a făcut o prezentare a societății și a menționat direcțiile de dezvoltare ale sistemului de transport public din oraș.
În momentul de față, OTL operează 32 de linii de autobuz urbane, iar parcurile industriale sunt deservite de peste 10 linii. Transportul cu tramvaiul este una dintre prioritățile OTL, însă din cauza numărului mare de lucrări de infrastructură din oraș numărul liniilor de tramvai s-a redus, momentan, de la nouă la trei. Aproape jumătate din rețeaua de tramvai este inutilizabilă pentru moment.
OTL trece la nivelul următor de transport metropolitan Rețeaua suburbană operată de OTL este formată din 12 linii, dintre care una este transfrontalieră, între Oradea și Biharkeresztes (Ungaria). Însă transportul cu autobuzele cu motoare cu combustibili convenționali (în speță motorina) nu este unul care să dea rezultate pe termen lung, atât din punct de vedere ecologic, cât și al mobilității.
Astfel, în conformitate cu recomandările europene, în proiectele în derulare și viitoare OTL va continua să acorde prioritate transportului public ecologic și durabil. Oradea Transport Local a început să acceseze Proiecte Europene încă din 2009. Unul dintre primele proiecte a fost dezvoltarea Centrului de Cercetare Mecatronică pentru Siguranța Transportului Public, finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. OTL a participat la Programul de Cooperare Transnațională din Europa de Sud-Est prin proiectul Transport Public Urban Atractiv pentru Orașe Accesibile (ATTAC – Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities), unde axa prioritară a fost îmbunătățirea accesibilității, coordonarea, promovarea, planificarea și funcționarea rețelei de transport public urban primar și secundar. Principalul rezultat al proiectului a fost elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (SUMP).
Electrificarea transportului public în orașe – ELIPTIC (Electrification of Public Transport in Cities) a fost un proiect european finanțat prin programul de cercetare și inovare Horizon 2020 al Uniunii Europene. În cadrul proiectului, OTL a avut posibilitatea de a elabora un studiu de fezabilitate privind utilizarea multifuncțională a rețelei de transport public electric pentru (re)încărcarea vehiculelor electrice.
Transportul public din Oradea, cu mult înaintea Bucureștiului Trebuie precizat faptul că OTL a fost prima companie de transport public din România care a construit o nouă linie de tramvai, cu lungimea de aproximativ 8 km (cale simplă) în ultimii 30 de ani.
Și pașii înaintea Bucureștiului pe care i-a făcut Oradea nu se opresc aici. Sistemele de management al flotei și de informare a călătorilor au fost introduse în Oradea în 2008. În Capitală, abia acum este în fază incipientă un proiect finanțat prin PNRR pentru introducerea panourilor electronice de informare în stațiile STB, și acela cu scandal, așa cum a scris Club Feroviar.
De asemenea, sistemul E-Ticketing a fost introdus la Oradea în 2012, fiind primul oraș din țară care a făcut acest lucru. Între timp, aceste sisteme au fost modernizate în 2021, cu fonduri europene.
Trimite articolul
XDegeaba, tot goale sau cu pensionari si elevi vor circula. Nu au gps nu sunt sincronizate cu google maps.
Deocamdata nu sunteti in stare sa asigurati un transport decent in oras. Lumea renunta la olt si toti isi iau masini, sufocand orasul.
Eu zic sa va concentrati pe partea asta, nu pe fantezii cu linii de tram train pe care nu o sa circule nici dracul.