Sindicaliștii susțin că ordinul îi debusolează pe elevi, părinți și pe dascăli.
„Cifra de școlarizare trebuia promovată prin Ordin de Ministru încă din luna ianuarie. Avem informații că, în județe, nu e problemă foarte mare. Dar este! La final de noiembrie, agenții economici au dat către Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social cererea cu necesarul pentru învățământul profesional și tehnic. Și iată că, astăzi, Ministerul nu face altceva decât să bulverseze sistemul de educație: ca la sfârșit de mai, început de iunie, să aducă un ordin cu cifra de școlarizare, altul decât s-a stabilit în luna ianuarie. Peste noapte, foarte multe clase de liceu tehnologic sunt transformate în învățământ profesional.
Elevii termină peste două zile clasa a VIII-a. Broșurile nu sunt tipărite. Informațiile pentru a accede într-o clasă de liceu sau profesională nu au avut de unde să și le culeagă. În toate județele, liceele au avut caravana de promovare a claselor și a cifrelor de școlarizare. Ministerul face o greșeală foarte gravă, bulversând elevi, părinți și cadre didactice. Mulți dintre colegi rămân fără ore, fără loc de muncă sau în restrângere de activitate.
În plus, etapele de mobilitate în învățământ s-au încheiat. Iar astăzi, ne trezim cu colegii titulari în învățământ care nu au unde să-și găsească ore pentru completare sau pentru soluționarea restrângerii de activitate”, a spus George Purcaru, prim-vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLÎ).
10 clase profesionale
La nivelul Bihorului, 10 clase de liceu tehnic au fost transformate în clase de școală profesională. Acestea provin de la Colegiul Economic „Partenie Cosma”, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd, Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Liceul „Constantin Brâncuși”, Liceul Tehnologic „Horea” (Marghita), Liceul Cadea, iar celelalte sunt de la Salonta, Valea lui Mihai și Unirea Ștei.
„Am discutat cu domnul inspector general, care ne-a asigurat că nu vor fi probleme legate de numărul de ore pe care colegii noștri le au. Rămâne să vedem dacă acest lucru va deveni și realitate. La nivelul județului Bihor au fost propuse 32 de clase la învățământul dual. Aceste clase au fost crescute peste noapte, din pix, artificial.
Majoritatea părinților își doresc ca fiii lor să meargă la un liceu. Foarte puțini optează pentru profesional. Optează doar în condițiile în care există cerere în acest sens. În condițiile în care la toamnă ne vom trezi că aceste clase rămân fără elevi, ce vom face cu elevii care nu reușesc să prindă un loc nicăieri? Este o întrebare la care nimeni nu știe să dea un răspuns. Ei se bazează pe statisticile de anii trecuți. Dar statisticile nu sunt mereu relevante”, a spus Flaviu Zancu, președintele Sindicatului Liber din Învățământ Bihor.
Acesta crede că doar când se vor realiza clasele se va ști exact în ce măsură sunt afectați profesorii.
În ianuarie, județul Bihor a propus 146 de clase liceu (zi) și 61 de clase la învățământul tehnic. Planul de școlarizare aprobat la final de mai de Ministerul Educației a schimbat cifrele la 124 de clase de liceu/zi și 71 de clase aprobate la învățământul tehnic.
Fără probleme
Inspectorul școlar general Alin Novac Iuhas încearcă să îi liniștească pe sindicaliști și spune că niciun elev nu va rămâne pe dinafară la nivelul județului nostru. Aceasta pentru că există mai multe locuri în licee și școli profesionale decât numărul de elevi de clasa a VIII-a.
Nici laboratoarele nu reprezintă o problemă în Bihor.
„Toate clasele de învățământ profesional se fac la solicitările agenților economici. Elevii vor face practica la agenții economici. Noi am reușit să acoperim doar 80% din solicitările agenților economici. În plus, în aceste școli profesionale există și ateliere unde se poate realiza practica. Situația la nivelul județului nostru nu este cu nimic diferită față de anul școlar în curs”, a încercat să aducă liniște șeful IȘJ Bihor.
Cu toate acestea, reprezentanții SLÎ Bihor se întreabă cum va reuși Ministerul să realizeze laboratoare de practică, de vreme ce nu e în stare să rezolve problema toaletelor în școlile din România.
„Actualul guvern s-a lăudat că va rezolva toaletele în curtea unităților de învățământ. Dacă deunăzi vorbeam de 2.400, în 2018 au rămas 1.800 și ceva de școli cu toaletele în curte. Pentru ca astăzi să aflăm că sunt bani doar pentru 800 de toalete. Acesta este minimum de confort pentru elevi și cadre didactice.
Gândiți-vă ce înseamnă laboratoarele pentru practică în ceea ce privește profesionalul și tehnicul. De aceea, am solicitat Ministerului Educației să retragă acest ordin, ca să nu mai bulverseze sistemul de învățământ. Săptămânal aflăm câte o știre că se mai schimbă ceva. Ba se schimbă, ba se dă un ordin, ba se retrage un ordin”, s-a întrebat George Purcaru.
Sindicaliștii cer MEN să revină asupra actului normativ, în caz contrar, amenință ei, „vom acționa pe toate căile, inclusiv în instanță, pentru că este un ordin cu semne de întrebare în ceea ce privește legalitatea lui”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!