Constructorul pare că face legea pe şantierele programului Aparegio, din Centrul oraşului. În ciuda debandadei create în traficul rutier, Selina insistă să lucreze după programul propriu: trage reţelele principale de alimentare cu apă, acoperă gropile cu pământ şi se mută pe altă stradă. Nu asfaltează în ideea că va reveni ulterior, nu se ştie exact când, pentru a săpa din nou, pentru racordarea imobilelor la reţea. Lasă în urmă şosele cu aspectul şi utilitatea drumurilor de ţară.
„De ce nu termină şantierele începute, pentru a reduce debandada din trafic şi disconfortul riveranilor?” sau „De ce tolerează administraţia publică situaţia aceasta?” sunt întrebări pe care, cu îndreptăţire, şi le pun cei afectaţi.
Selina dă vina pe consultantul din proiect pentru întârzierea realizării racordurilor. În replică, acesta spune că reprezentanţii firmei mint şi că vina este exclusiv a constructorului. De la debutul lucrărilor, Selina a cerut modificarea soluţiei tehnice pentru racorduri dar pretenţia i-a fost refuzată de consultant.
Anunţat cu surle şi trâmbiţe de administraţia locală, Aparegio transformă câteva străzi din centrul Oradiei în traseu off-road. Intenţia e onorabilă: reţelele din centrul oraşului sunt vechi iar apa e potabilă doar cu numele. Implementarea, este, însă, un eşec. Executantul a săpat pe mai multe străzi înguste din Centru, a îngropat conductele reţelei principale de alimentare cu apă, a acoperit cu pământ şanţurile şi le-a lăsat aşa. „Beneficiari” sunt şoferii, obligaţi să împartă o bandă şi jumătate pe două sensuri, riveranii care s-au trezit cu drumul forestier sub geam dar şi elevii şi părinţii Şcolii Nicolae Bălcescu. Alternativa „civilizată” ar fi putut lua în calcul minimizarea deranjului: întinderea celor două reţele concomitent, efectuarea testelor necesare şi repararea rapidă a drumului. Evident, n-a fost cazul.
Sapă şi iar sapă
De mai bine de două luni, strada Sucevei de exemplu, este practicabilă pe o bandă şi jumătate, sursă se deranj în trafic şi mizerie în locuinţele riveranilor. „Ne bucurăm tare mult că se modernizează reţelele de apă în centrul oraşului, dar e inadmisibil ca străzile să fie într-o stare mai proastă decât drumurile desfundate de ţară. De 2 luni tot sapă şi acoperă. Sunt grupuri de muncitori care proptesc lopeţi şi se uită în gropile unde munceşte câte un om”, ne-a relatat Pusztai Maria. Femeia spune că lucrarea e necesară pentru că apa de la robinet este de multe ori maronie dar că disconfortul e nejustificat de mare. „Nici nu m-am gândit că nu vor astfalta la loc până începe şcoala. Eu mi-am spart deja o roată la masina în hartoapele astea. Despre praful şi mizeria din casă, nu mai vorbesc. Nu pot deschide geamul decât puţin, seara, după ce se linişteşte traficul”, zice orădeanca.
Situaţia este aceeaşi şi pe străduţele cuprinse între Armatei Române şi Ion Vidu. „N-au reparat absolut nimic de când au început. Tot sapă şi sapă şi apoi acoperă cu pământ şi pietre. Şi azi (ieri n.r.), când să duc copilul la şcoală erau câteva străzi blocate cu masini, şi nimeni nu mai putea mişca. Şi când au mers copii la scoală, dimineaţa, şi la ora 12.00, Sucevei era blocată de la Karaviem încolo şi toată lumea întorcea să intre pe Vlahuţă. Nicolae Olahus era folosită ca ruta alternativa pentru Sucevei dar pentru că au facut intersectia aia de absolut aiurea, se blocase acolo tot”, ne-a relatat Arina P., proprietara unei locuinţe în zonă.
Ieri, cel puţin, singura urmă a şantierului Apartegio de pe Sucevei era porţiunea de drum acoperită cu pământ. Selina, executantul lucrării pe acest contract, lucra pe o stradă paralelă, pe Al. Vlahuţă, cu utilaje grele, aproape mai multe maşini decât oameni. „De trei zile am intrat pe Vlahuţă şi terminăm în patru zile, dacă nu apar probleme. Cu maşini, avansăm mai repede decât dacă am săpa manual”, ne-a relatat maistrul, coordonator al şantierului. Eforturile de-a termina repede sunt, însă, aproape inutile din moment ce metoda este aceeaşi ca pe Sucevei – strada rămâne cu o jumpătate de bandă ca drum de ţară. „Nu putem intra cu asfaltul până nu se fac racordurile la fiecare casă. Vă daţi seama cum ar arăta dacă am asfalta azi şi după o vreme am săpa iar, de-a latul drumului, pentru racorduri”, explică maistrul.
Pase cu vina
Conducerea Selina recunoaşte că abordarea lucrării nu este cea mai fericită, dar spune că vina este a consultantului din proiectul Aparegio. „Nu toate materialele utilizate au fost aprobate de consulant la timp. În proiectele cu finanţare europeană este o procedură specială, cu birocrataţie în plus. Materialele necesare pentru racordurile individuale ale caselor au fost aprobate cu întârziere aşa că a trebuit să începem cu reţelele principale. În aceste condiţii, e normal că nu am putut avansa cu toată lucrarea pe câte o stradă şi să o terminăm, din moment ce racordurile se fac cu întârziere”, spune Marius Marta, în numele Selina SA. În replică, consultantul se disculpă aruncând vina în curtea executantului, care ar fi cerut schimbarea soluţiei tehnice pentru unele materiale, cerere care le-a fost, însă, respinsă. „Nu e adevărat, noi le-am aprobat la timp. Problema este că ei nu au materialele necesare, de aceea nu lucrează la branşare. S-ar putea să vină greu materialele sau s-ar putea să nu le fi comandat la timp, sau să nu le fi comandat încă. Noi asta nu putem verifica”, spune George Popescu, în calitate de consultant Apaergio.
Terminaţi ce-aţi început!
„E o lucare care, într-adevăr, lasă de dorit”, spune primarul Ilie Bolojan. „Am atenţionat Compania de Apă Oradea şi executantul, Selina, cu privire la faptul că lucrurile nu-s în regulă, că se lucrează dezorganizat. Le-am cerut să finalizeze ce au început şi să se circule normal la intrarea în iarnă. Au primit notificare în acest sens, deja în urmă cu vreo lună”, spune edilul şef.
Rămâne de văzut în cât timp înţelege Selina să reinstaureze normalitate, în caz că ia în serios avertismentul Primăriei, şi cum va înţelege Municipalitatea să-şi impună voinţa. Asta cu atât mai mult cu cât şantierul de pe Vlahuţă, demarat de trei zile, e un prim semn de … nesupunere.
Fact box
CL 11 Aparegio în Oradea
Selina are în execuţie 62 de străzi în cadrul Aparegio, în Oradea, dintre care au fost atacate 20, ne-a informat Renata Tripa, purtător de cuvânt al Companiei de Apă, titularul contractului de finanţare din cadrul Aparegio. Între lucrările cele mai vizibile, deci mai deranjabile, se află strada Moşoiu – care ar trebui terminată în două săptămâni, Sucevei sau Jean Calvin. Pe Mihai Viteazul şi Ep. M. Pavel se va intra în cel mai scurt timp.
Data începerii – 20.10.2012
Termen de finalizare – 30.08.2014
Valoare – peste 28 milioane lei+TVA
Citiți principiile noastre de moderare aici!