Strada Soarelui se află într-o zonă pitorească a Oradiei, de o linişte şi cu un colb, absolut rurale. Un capăt iese în Strada Louis Pasteur – unic contact cu civilizaţia urbană şi celălat ce duce într-o fundatură. Se bifurcă, spre final, cu Strada Stupilor, un rai al caselor de lux, etajate, „peluzate”, decorate ca în ciuda vecinilor. Un lucru au în comun orădenii de aici, fie că stau în case mai modeste sau în vile de lux: cvasi-maidanul care-i întâmpină la ieşirea pe poartă.
„Numai pentru noi nu-s bani?!”
Floare Furtos are norocul sau ghinionul să aibă a patra casă de pe Soarelui, de la intarea de pe Pasteur. Când iese pe poartă, în stânga poate vedea asfaltul fără mare efort iar în dreapta vede drumul de pământ bătut cu piatră, care duce în cartierul vilelor din vârful dealului.
Femeia e, evident, nemulţumită de situaţie şi spune că a adunat frustrări pe acestă temă încă de pe vremea primarului Petru Filip. Corespondenţa cu care îşi probează multele drumuri la Primărie datează de pe vremea fostului edil, toate adresele îi spun, în esenţă, acelaşi lucru: că nu se găsesc bani pentru strada Soarelui.
Furtos nu este, însă, dispusă, să creadă, mai ales că vede cum, pe deal, cresc vilele şi ştie că asta înseamnă bani buni încasaţi la buget, atât la autorizare cât şi la impozite.
„Când au început să dea autorizaţii de construire sus, s-au luat miliarde de lei la vremea aceea. Şi atunci, nouă să nu ni se facă strada asta, deloc, niciodată?!”, se enervează reclamanta.
Corespondenţa cu Primăria a continuat pe durata primului mandat al lui Ilie Bolojan şi se derulează, cu aceeaşi înverşunare, şi acum. Viceprimarul Mircea Mălan este destinatarul direct al nemulţumirii sale. „La dl. Mălan am fost în audienţă de vreo 4 sau 5 ori”, zice Floare Furtos, dar fără prea mare succes.
Nicio promisiune
„L-am votat pe Bolojan de două ori. Eu la el am ţinut de când s-a răfuit cu Filip, din cauza tramvaielor. Când a fost întâlnirea aici, înainte de a doua alegere, m-am dus şi i-am spus că-l votăm dar să ne facă şi nouă strada. Nu vă putem că nu avem bani. Nu există că numai pentru noi nu sunt bani, odată ce toţi plătim impozite şi acolo sus, în continuare se dau autorizaţii de construire. Ar trebui să se gândească înainte, oamenii ăştia cât mai pot suporta atâta praf, atâta mizerie şi atâta noroi care îmi stropeşte casa”, mai spune femeia.
Soluţie eşuată
Primăria a improvizat o tentativă de rezolvare a problemei, funcţională pentru unii riverani dar total inutilă pentru cei de la baza străzii. În absenţa canalizării pluviale, s-a săpat la vreo 40 de cm şi s-a montat o conductă cu guri de canal care duce în canalizarea menajeră. Unde strada e în pantă accentuată, canalul e oarecum funcţional dar nu şi în curbă, unde e mai lin terenul. Canalul improvizat s-a umplut cu pietriş la prima ploaie serioasă. „I-am spus la viceprimar să nu mai tot umple strada cu pietriş şi mizerii. Când vine apa de sus, totul a dus la mine. Fiind în curbă, s-a bătut toată aluviunea aia şi, pe lângă trotuar, îmi intră în curte. Toată apa se scurge la mine, când sunt ploi mari, atâta apă am pe sub poartă”, spune femeia arătând vreo 20 de cm. Situaţia e similară şi-n gospodăriile vecinilor. „Mi-au mai spus, într-o adresă, că vor veni să-mi facă ceva, ca să nu se mai scurgă apa la mine în curte. În veac n-o venit”, mai zice ea.
Trotuarul e, acum, mai jos cu cel puţin cinci cm decât drumul de pământ bătut cu piatră . A ajuns aşa după ce înainte era cu cel puţin 15 cm deasupra drumului.
Pensionată din administraţia publică, Floare Furtos zice că nu se lasă, chiar dacă nimic nu îi dă vreo speranţă să vadă, degrabă, asfaltul pe strada Soarelui.
Banii, spre vatra veche
Inundaţi sau înnoroiaţi, cei de pe Soarelui nu au de ce aştepta mare lucru de la Primărie. Intenţia declarată a edililor este de a pompa bani în modernizarea străzilor din vatra veche a Oradiei, unde efectele civilizaţiei sunt aşteptate şi de 80 de ani. „În Oradea sunt peste 270 de străzi nemodernizate. Am luat decizia de a acorda atenţie priorităţilor şi avem resurse care acoperă 20-30 de străzi pe an”, declară viceprimarul Mălan, faţă de politica edilitară de extindere a civilizaţiei.
80 de ani
„Am luat decizia să modernizăm, cu prioritate, străzi din vatra veche, din Ioşia veche, Velenţa şi Oncea Veche. Vom continua să ne axăm pe acestea, pentru că sunt unele pe care şi de 80 de ani nu s-a făcut nimic. Sunt srăzi pietruite pe care drumul e mai înalt şi cu 70 de cm faţă de curţi”, mai zice vicele. Mălan arată empatie faţă de nemulţumiţi dar îi anunţă că, atâta vreme cât o stradă nu are canalizare pluvială, nu va cunoaşte prea curând nici atingerea asfaltului. „Pe strada Soarelui nu avem introduse complet utilităţile ori se modernizează doar străzile pe care reţelele, inclusiv cele de gaz, sunt deja trase. Nu pot da un termen celor de pe strada Soarelui, atâta vreme cât nu sunt absolut sigur”, este mesajul său către nemulţumiţi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!