Prezent într-o conferință de presă alături de directorul Termoficare Oradea, Stănel Necula și managerul proiectului de reabilitare a sistemului de termoficare, Nelu Maghiar au discutat despre situaţia lucrărilor de reabilitare a reţelelor de termoficare din municipiul Oradea.
I-a luat frigul prin surprindere
Viceprimarul a început conferința prin a-și cere scuze oamenilor care au stat fără căldură într-o perioadă destul de friguroasă. „Pentru început vreau să ne cerem scuze tuturor orădenilor pentru disconfortul pe care lucrările executate în ultimii ani l-au generat. Suntem însă convinși că nu există altă variantă, decât aceea de a continua cât mai hotărât posibil investițiile în reabilitarea sistemului centralizat de termoficare al orașului”.
Acesta explică faptul că, împreună cu firmele responsabile de lucrări, Elsaco Electronic, Energomontaj, Isoplus si ISPE Timișoara au stabilit să lucreze în perioada în care normal, nu ar trebui să se furnizeze căldură către populație. „Uitându-ne pe statistică, am constatat că în regulă generală nu se furnizează agent termic către populație decât pe la finalul lunii octombrie, uneori chiar în prima jumătate a lunii noiembrie, de aceea am convenit ca lucrările să fie finalizate până în data de 15 octombrie 2016. Sezonul rece a venit în acest an mai repede decât de obicei”.
Întrucât sezonul rece i-a prins cu „conductele secționate în mai multe părți ale orașului” viceprimarul susține că s-a rezolvat problema prin provizorate. Adică în unele zone, precum în perioada ceaușistă, se dădea căldură și apă caldă cu porția, iar în altele lipseau cu desăvârșire. „Rețeaua în ansamblul ei, cu aceste provizorate nu avea capacitatea de a furniza cantitatea de agent termic necesară funcționării sistemului la parametrii normali”, a concluzionat acesta. Mălan a explicat faptul că aproximativ 130 PT au funcționat aproximativ în parametrii normali, 5 puncte termice (PT) nu au avut încălzire și apă caldă deloc, iar celelalte PT aveau încălzire sau apă caldă periodic.
„Așa cum am promis, în 15 octombrie lucrările au fost finalizate și duminică seara sistemul a funcționat practic în parametrii normali”, excepție „de câteva ceasuri” fiind la Sînmartin și Băile Felix.
În prezent, toate punctele termice furnizează agent termic la parametrii normali, singurele situaţii în care cetăţenii nu beneficiază de căldură fiind cele provocate de avarii sau dacă cetăţenii au închis robinetele la nivel de bloc, a precizat directorul Termoficare Oradea, Stănel Necula.
Cea mai modernă din România
În ciuda faptului că CET-ul e în stare de insolvență, în urma acumulării datoriilor mari, problemelor de mediu cât și a dificultăților centralei care riscă să se oprească, Mălan susține că s-a reușit înlocuirea capacității de producție. Cu toate că „noua centrală a Oradiei este cea mai performantă și cea mai modernă centrală electrică de termoficare din România” după cum afirmă viceprimarul, încă „avem pierderi foarte mari pe rețelele de distribuție, de peste 3 milioane de euro pe an”.
Rețeaua e formată din 86 km de conducte magistrale, 149 Puncte Termice și în jur de 145 km de rețele secundare la care se adaugă și sistemul de recircularea a apei calde pe care conducerea încearcă să-l reînvie, el fiind abandonat după anul 90. Starea acestui sistem a dat conducerii bătăi de cap, întrucât nu au putut furniza locuitorilor servicii de calitate.
Edilul susține că prin investițiile în magistralele I și III, derulate în anii anteriori, au fost înlocuiți 17,5 km de conducte magistrale în prima etapă. Etapa a doua constă în înlocuirea a 20,28 kilometri de rețele, din care, anul acesta, s-au finalizat 5,7 km. Valoarea totală a proiectului este de 33,5 milioane euro, din care 98% reprezintă fonduri nerambursabile, iar 2% contribuţia oraşului.
Au început lucrările din banii proprii
Conform spuselor viceprimarului, dintre cele șapte orașe mari din România care realizează proiecte de reabilitare a sistemelor de termoficare cu bani europeni, Oradea este singurul care efectuează lucrări, firmele lucrând chiar pe banii proprii. „Noi am mers hotărâți înainte pentru că fiecare zi care trece cu conductele în această stare degradată înseamnă o pierdere pe care orădenii o suportă. Am găsit înțelegere la firmele care au câștigat licitația și am convenit împreună să începem lucrările chiar dacă noi, astăzi, nu avem contract de finanțare, și au lucrat din resursele lor proprii investind milioane de euro în materiale, lucrări și manoperă. Bani pe care noi nu i-am plătit încă și nici nu-i putem plăti până la momentul în care vom avea contractul de finanțare”, care conform edilului, speră că în termen de maxim o lună să fie încheiat. Dintre aceste orașe, Oradea are cei mai mulți oameni racordați la sistemul de încălzire.
Ne așteaptă lucrări noi
Dacă în acest an s-au finalizat 5,7 km, conducerea speră ca la anul să facă restul de 15km. Pentru anul 2017, sunt programate lucrări de modernizare a celor 15 km de rețele primare în următoarele zone: Strada Oneștilor, Tudor Vladimirescu, Bulevardul Decebal, de la str. Simion Bărnuțiu până la Calea Aradului, Străzile Petre Ispirescu-Henri Coandă, Simion Bărniuțiu-Roșiorilor, Sucevei-Horea-Sextil Puşcariu-Beiușului-Aleea Salca, Leonardo da Vinci, Liszt Ferenc, Cicero-Arieșului-Beiușului, Parcul Traian, Dunărea-Republicii- General Magheru-Delavrancea-Parcului, Parcul I.C Brătianu, Mareșal Al. Averescu-Barierei, Depozitului-Căii Ferate-Ogorului.
„Mai avem programați încă 11 km în perioada 2018, 2019 dar care vor face obiectul unui nou contract de finanțare care deocamdată nu e încheiat și nici nu a demarat procedura. Sunt absolut convins că dacă orașul Oradea va continua să investească, dacă orădenii vor continua să strângă din dinți și vom reuși să reabilităm acest sistem, cei care astăzi doresc să meargă spre altă variante vor cere din nou racordarea la sistemul centralizat. Marea noastră provocare este să reducem aceste pierderi masive pe care sistemul le are datorită stării sale proaste” a declarat Mircea Mălan.
Avarii în perioada iernii
În ceea ce privește eventualele avarii în sezonul de iarnă, Mircea Mălan a menționat că „este foarte clar că pe acele tronsoane care nu au fost reabilitate vor fi avarii, conductele noi sunt proiectate să funcționeze la parametrii optimi la o presiune de 6 bari. Noi astăzi dacă introducem în sistem 6 bari, pentru ca conductele noi să funcționeze la parametrii optimi, tot ce e vechi crapă. Astfel încât se lucrează la o presiune de aproximativ 4,5 bar”. Acesta asigură că eventualele avarii nu vor afecta decât o mică parte a populației, pentru cel mult 48 de ore.
Citiți principiile noastre de moderare aici!