Pe cât de greu au fost atribuite contractele municipale de reabilitare termică a blocurilor, în contul financțărilor internaționale, pe atât de nemulțumiți sunt beneficiarii direcți de calitatea lucrării pe care o primesc. Lista de probleme apărute după demontarea schelelor de pe fațade e lungă, iar reclamațiile vin din mai multe adrese de pe Lăpușului și Meșteșugarilor.
[eadvert]
„La noi au început în mai dar deja sunt multe probleme. La oameni pe balcoanele care le-au închis, intră apă. La geamurile mele, la parter, nu au pus pervaz. La una dintre camere, peretele nu e la fel, o muchie e albă și una e albastră. Ar trebui să fie albastru peste tot. La noi la bloc, fundația nu e făcută, pot zice că nu e gata lucrarea, dar schelele le-au dat jos deja și au plecat. Baiul e că dacă plouă, aici lângă bloc stă apa, băltește și se scurge în beci. Pereții noștri, de la parter, se infiltează de la beton. La unele blocuri au făcut soclul, la noi nu știu de ce nu-l fac”, spune o vârstnică din blocul X 220 de pe Lăpușului.
Femeia reclamă că muncitorii nu i-au montat robinetele de la calorifere, „cum au pus peste tot. La alții n-au fost probleme că caloriferele sunt de aluminiu sau de fontă. Mie mi le-au spus pe masă în hol, au zis că pe calorifere de fontă ei nu montează”, spune femeia.
În curtea de blocuri din vecinătate, Șandor Cristian, proprietarul unui apartament de la etajul 4 din AN 122 de pe Meșteșuarilor 73C zice că, la cum arată lucrarea de reabilitare termică a blocurilor, ia în calcul să nu semneze procesul verbal de recepție a lucrării.
Lista lui de obiecțiuni se referă și la fațadă și la lucrările din interior. Pentru început, arată spre acoperișul blocului și zice că muncitorii au distrus pazia acoperișului, când au montat plăcile de polistiren și apoi, când au pus tencuiala.
În privința fațadei, omul spune că a cerut muncitorilor „să pună bolțari antifoc la fiecare etaj. Ei zic că e ignifug polistirenul, dar eu i-am dat foc să verific, și arde, fără probleme. N-au pus bariere de foc, așa cum ar fi trebuit”.
Geamurile balcoanelor dau în grizi de beton
Între nemulțumirile proprietarilor e și un viciu de proiectare, care putea fi rezolvat din execuție, consideră Șandor Cristian: „geamurile de pe marginea bancoanelor nu se deschid decât vreo 20 – 30 de cm, că se lovesc de o grindă care susține tavanul. Noi am cerut să se deschidă 3 geamuri pe o parte, inițial au spus că așa va fi. Apoi au zis că nu permite proiectul. La blocurile astea, balcoanele au fost construite să fie lăsate deschise, au câte o grindă care susțin balcoanele de mai sus sau acoperișul balconului. Dacă chiar îi interesa, puteau coborî cu câte un rând de cărămizi imediat sub balcoane și atunci geamul ar fi fost puțin mai mic, dar s-ar fi putut deschide larg, să putem aerisi ca lumea. Eu nu vreau să fiu închis în balcon. Oricum, când au fost aici cu măsurătorile, am discutat. Au spus că e musai ca balcoanele să se închidă și atunci am discutat care geamuri să se deschidă”. După mai multe luni de șantier, acum, pe toată coloana, geamurile se lovesc de acea grindă.
Tencuială proastă, de aia ieftină…
Ca unul care lucrează în construcții, orădeanul are pretenția că poate face diferența între un material de proastă calitate și unul performant. „E diferență mare între blocul administratorului de asociație, de exemplu, sau blocuri care au fost izolate de Primărie înainte și ce au folosit la noi. Tencuiala asta e de calitate, dacă încerci să o dai jos vine ca și guma. Asta ține la umezeală”, zice el arătând spre blocul vecin, „ce ne-au pus nouă e de aia ieftină, din sac la 30 de lei. Dacă cumva se lovește, se sfarmă și vine toată jos”.
Omul e nemulțumit și de calitatea manufacturii: „în multe locuri, nu se vede picurătoarea, ar trebui să se vadă la fiecare rând, dar este dar e tras material peste ea. N-ar fi voie să fie îngropată”.
„Priceperea” meșterilor se vede și din finisajele de la geamuri, crede omul: „Glafurile nu-s lipite sub geam. Între glaf și geam există găuri, curge apa, ajunge în bolțar și de acolo ajunge în interiorul balconului. În timp, o să se dezvolte igrasie și va arăta și va mirosi foarte urât. Alea trebuiau făcute așa încât glaful să vină băgat sub geam. Pe patul pe care stă glaful trebuia pus silicon și trebuia împins bine glaful, așa încât și dacă vântul bate ploaia, să nu bată apa înăuntru”.
El zice că alți vecini au observat aceeași delăsare în manufactură: „la vecina, pe partea cealaltă de bloc, un pervaz e făcut din două glafuri între care nu e nimic. Intră apa pe lângă polistiren și curge pe balcon până jos la vecini. Tencuiala e făcută în bătaie de joc”.
Apă în balcoanele închise
De departe, cea mai gravă problemă, pentru oameni, este că le intră apă în balcoanele tocmai închise cu termopan. „Mie-mi curge apă direct în structura geamului din cauză că fereastra nu e montată cu totul în zid. Un colț al ferestrei vine în afara zidului, e pus câș”, zice Șandor Cristian. El insistă că la orice ploaie, pereții interiori ai balconului se udă imediat sub geamuri, iar urmele de pe perete sunt dovadă a infiltrațiilor repetate.
„La fel mi-au zis și vecinii, când plouă, li se udă pereții din balcon, și sub geamuri, și la colțurile din tavan, din cauza infiltrațiilor de la vecini”, zice el.
Proiectul ar conține și izolarea termică a planșeurilor de sub acoperiș, reclamantul zice că și această operațiune e de neacceptat: „în șapa de pe bloc nu există plasă de armare și se sfarmă toată. Au zis că este ceva plasă, dar nu ține nimic. Nici nu știu ce șapă e asta, că e turnată direct peste vata minerală care se strivește. Se macină toată, nu poți călca pe ea”.
Omul consideră că întreaga lucrare e inacceptabilă, începând cu calitatea materialelor și terminând cu partea de manufactură, prestată parcă de începători.
„Am dat un avans dar nu mai dau nimic. La cum arată, eu nu o să semnez procesul verbal de recepție”, zice el.
PMO: pe toate lucrările sunt reclamații, sesizările vor fi rezolvate
În replică, Primăria ne-a transmis că „pe toate proiectele derulate de Primăria Municipiului Oradea sunt diverse reclamații, cele mai multe sub forma unor sesizări verbale, care s–au stins în urma remedierii problemelor semnalate de către executantul lucrărilor”.
Proiectul reabilitării termice a blocurilor e gestionat de Primărie prin Direcția Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională, care ne-a transmis un punct de vedere:
„Derularea proiectelor de investiții presupune, în diverse faze, apariția unor situații tehnice, necorelări sau sesizări. Toate aceste situații sunt preluate, analizate și rezolvate în funcție de posibilități și în urma soluțiilor date de factorii implicați și competenți. Cele mai multe sesizări sunt sub formă verbală, care s-au stins în urma remedierii problemelor semnalate, de către executantul lucrărilor.
Reclamatiile sunt diverse, de la execuția montării glafurilor, până la aspecte privind montajul sitei împotriva insectelor pe tâmplărie (care nu face obiectul contractului de finanțare).
Toate contractele se află în perioada de derulare a execuției lucrărilor de reabilitare. Lucrările nu sunt recepționate.
Împreună cu dirigintele de șantier, s-a luat hotărârea de a se executa lucrările majore (placare cu polistiren, înlocuire conducte la subsol), deoarece se apropie timpul friguros, iar aceste categorii de lucrări nu se pot executa sub un anumit interval de temperatură, urmând ca toate remedierile și finisajele în detaliu să fie executate înainte de recepția la terminarea lucrărilor. Toate sesizările vor fi rezolvate până la semnarea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor”.
DMPFI mai transmite că pachetul de lucrări se referă la 47 de blocuri, iar contribuția asociațiilor de proprietari e de 25% din valoarea cheltuielilor eligibile ale contractului de lucrări.
„În cazul în care asociația de proprietari nu semnează PV, este posibilă pierderea finanțării în totalitate și restituirea banilor”, mai transmite DMPFI. Constructori principali în aceste contracte sunt Conpila SRL și Glory Residence SRL.
În cazul concret al AN 122, valoarea e de 435 mii lei fără TVA. „Lucrările de execuție pentru AN 122 au fost licitate de 6 ori până la desemnarea constructorului, din lipsă de ofertanți”, mai comunică PMO.
Trimite articolul
XInca o lucrare PMO.
Mie mi-au inundat toata garsoniera din cauza burlanelor pe care au uitat sa le puna la loc,dar cui sa te plangi..
-
Mergeți la protecția consumatorului,luați în avocat și cereți despăgubiri.