O statistică realizată de societatea locală de transport în comun, de la introducerea sistemului de e-ticketing şi până acum, arată că orădenii fie ignoră regulile de funcţionare a acestuia ori nu le pasă de ele.
Managerul Csuzi Istvan spune că una dintre cele mai frecvente nereguli este împrumutarea cardului cu date personale dar fără poză. „Poza pe card este obigatorie pentru categoriile defavorizate care primesc reduceri sau gratuităţi, precum pensionarii, elevii, veteranii sau alţii. Pentru cei care au card fără fotografie, subliniem că acestea sunt valabile doar însoţite de actul de identitate. Avem multe situaţii de astfel de carduri nominale împrumutate. Neavând inscripţionată poza, persoanele pot crede că este transmisibil. Nu e! Dacă l-a împrumutat vecinului şi acesta este prins pe tramvai, este considerat un călător fraudulos şi va fi amendat ca atare”, avertizează reprezentantul OTL.
Nu-l validează
Statistica mai arată şi faptul că doar 20 – 25% dintre posesorii de carduri şi le validează la urcarea într-un mijloc de transport în comun, restul omit această obligativitate. „Până acum n-am insistat pentru validare dar vom începe de acum înainte”, avertizează managerul OTL. Amenda stabilită pentru nevalidarea cardului este de zece lei.
Totuşi, înainte de a intra cu amenzile în populaţia călătoare, societatea de transport ar putea monta afişe informative prin mijloacele de transport, pe tema obligativităţii validării cardului-abonament. Nu de alta, dar după zeci de ani de utilizare a abonamentului pe hârtie este cumva firesc ca orădenii să nu înţeleagă atât de uşor că noul card îi readuce la statutul de „compostatori” de bilete, datorită obligativotăţii de-a-l valida la fiecare călătorie.
O preocuparea a OTL înainte de-a scrie procese verbale de amendă pe această temă ar putea fi instalarea de validatoare la fiecare uşă de tramvai sau autobuz. La orele de vârf, cu bagaje sau prunci, discomfortul de-a face slalom printre călători până la un „ou” portocaliu este evident. Conducerea OTL se declară conştientă de acest neajuns dar invocă preţul mare al aparaturii: 500 de euro pentru fiecare validator.
În ciuda greutăţilor de acomodare ale orădenilor cu sistemul electronic, societatea avansează spre înlocuirea integrală a tipăriturilor – bilete şi abonamente. Termenul până la care se vor mai utiliza bilete tipărite este 31 decembrie 2013. „Această dată poate fi revizuită în decembrie, cu Consliliul local”, precizează managerul Csuzi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!