O delegaţie alcătuită din profesoara Antonia Nica – directorul Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, prof. Cornelia Vesea, psihologul Ana Popa şi preotul Paul Popa, coordonatorul Biroului Pastoral din cadrul Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, a participat la Congresul Internaţional al Asociaţiei Italiene a Învăţătorilor Catolici. Cu acest prilej, dascălii prezenţi au fost primiţi în audienţă, la Vatican, de Sfântul Părinte Papa Francisc.
Cu acest prilej, Sfântul Părinte le-a propus participanţilor la congres trei puncte de reflecţie şi de angajare: cultura întâlnirii, alianţa dintre şcoală şi familie şi educaţia ecologică.
Papa le-a mulţumit celor prezenţi pentru contribuţia pe care o dau angajării Bisericii pentru a promova cultura întâlnirii şi i-a încurajat pe dascăli să facă asta, dacă este posibil, în manieră şi mai capilară şi incisivă.
„În această provocare culturală sunt decisive bazele care sunt puse în anii educaţiei primare a copiilor. Învăţătorii creştini, fie că lucrează în şcoli catolice, fie în şcoli statale, sunt chemaţi să stimuleze în elevi deschiderea spre celălalt ca faţă, ca persoană, ca frate şi soră de cunoscut şi respectat, cu istoria sa, calităţile şi defectele sale, bogăţiile şi limitele sale. Pariul este acela de a coopera la formarea de tineri deschişi şi interesaţi de realitatea care-i înconjoară, capabili de îngrijire şi de duioşie – mă gândesc la fanfaroni – care să fie liberi de prejudecata răspândită conform căreia pentru a valora trebuie să fie competitivi, agresivi, duri faţă de alţii, în special faţă de cel care este diferit, străin sau cel care în orice mod este văzut ca obstacol în calea propriei afirmări”, a spus Papa, apreciind că acesta este trendul în rândul copiilor.
În acest sens, sublinia Papa în discursul său, e foarte importantă colaborarea cu părinţii, trecând la al doilea punct despre care le-a vorbit profesorilor: relaţia şcoală – familie.
Complicitate solidară
„Eu sunt convins că pactul educativ este rupt. Este rupt pactul educativ dintre şcoală, familie şi stat, şi trebuie să-l refacem. Odinioară exista multă întărire reciprocă între stimulentele date de învăţători şi cele date de părinţi. Astăzi situaţia s-a schimbat, dar nu putem să fim nostalgici ai trecutului. Trebuie să luăm act de schimbările care s-au referit fie la familie, fie la şcoală, şi să reînnoim angajarea pentru o colaborare constructivă, pentru binele copiilor şi tinerilor. Şi din moment ce această sinergie nu mai are loc în mod «natural», trebuie favorizată în modul de proiectare şi cu aportul experţilor în domeniul pedagogic. Dar şi mai înainte trebuie favorizată o nouă «complicitate» – sunt conştient de folosirea acestui cuvânt – o nouă complicitate între învăţători şi părinţi. Înainte de toate renunţând să se creadă ca izvoare opuse, învinovăţindu-se reciproc, ci dimpotrivă, punându-se unii în pielea altora, înţelegând dificultăţile obiective pe care şi unii şi alţii le întâlnesc astăzi în educaţie şi creând astfel o solidaritate mai mare: complicitate solidară”, a explicat Sfântul Părinte.
Responsabilitate
Un alt aspect adus în faţa dascălilor a fost educaţia ecologică, bazată pe grija faţă de creaţie (grija faţă de natură, animale pe cale de dispariţie, dar şi faţă de problemele bătrânilor, drepturile muncitorilor la un salariu just etc.).
„Ecologia trebuie să fie integrală. Şi mai ales educaţia trebuie să insiste asupra simţului de responsabilitate: nu de a transmite sloganuri pe care alţii ar trebui să le realizeze, ci să trezească gustul de a experimenta o etică ecologică pornind de la alegeri şi gesturi din viaţa zilnică”, a încheiat Papa Francisc.
Citiți principiile noastre de moderare aici!