Ei ajută şi asistă şi bihorenii aflaţi în stare de urgenţă maximă şi pe cei care necesită transfer de la un spital mai mic la un spital complex cel mai apropiat.
Medicii Hadrian Borcea, Marius Ţundrea şi Mihai Botea şi asistenţii Constantin Prişcă, Olimpia Pantea, Luminiţa Negruţiu şi Florin Manea lucrează de la începutul anului, pe elicopterul cumpărat din banii Ministerului Sănătăţii şi pus în funcţiune la sfârşitul anului trecut.
Din decembrie 2011 şi până acum, elicopterul medical SMURD a deservit circa 250 de urgenţe, în general cele care sunt legate de afecţiuni grave cardiovasculare, neurologice (come, accidente vasculare cerebrale, infarct etc) şi transferurile interclinice), apreciază dr. Borcea.
Total diferit
Munca pe elicopter este total diferită decât munca în urgenţă terestră, spune dr. Borcea, pentru că la transportul aerian trebuie să prevezi ce complicaţii poate surveni la pacient pe parcursul transportului. În caz că acestea apar, elicopterul trebuie să aterizeze oriunde, pacientul trebuie stabilizat şi abia apoi repus în elicopter. Dr. Borcea detaliază că pe elicopterul medical nu se pot face proceduri medicale, la fel ca într-o ambulanţă şi de accea când complicaţiile apar, elicopterul aterizează oriunde pe suprafeţe plane, iar urgentiştii trebuie să aplice manevrele şi procedurile medicale pe iarbă, pe stâncă etc.
În acest context, în România a debutat intervenţia medicală montană, dar încă nu toate cadrele medicale în urgenţă sunt pregătite suficient de bine încât să intervină la salvări din munţi.
Cei trei medici ai noştri, care lucrează şi pe elicopter au o astfel de pregătire şi, la nevoie, pot salva oameni aflaţi în urgenţă, prin munţi.
Banii sunt asiguraţi
De reţinut că elicopterul medical e plătit din bani de la Inspectoratul General de Aviaţie (pe partea de mentenanţă a aparatului de zbor) şi de la Ministerul Sănătăţii (medicaţie şi salariile urgentiştilor), fapt pozitiv pentru că sumele sunt tot timpul asigurate (nu ca şi la serviciile decontate de casele de asigurări unde fondurile se termină prea repede).
De reţinut şi faptul că de la început, combustibilul este asigurat de Rompetrol, astfel încât nu se pune problema vreunei sincope în funcţionarea acestui elicopter.
La elicopter nu se poate ajunge în funcţie de dorinţele aparţinătorilor ori ale pacienţilor.
Atunci când un om suferă o urgenţă şi se apelează 112, decizia este luată de către medicul şi asistentul de la dispeceratul integrat (cei doi fiind de la SMURD sau Ambulanţă). Când e vorba de transferul unui pacient de la un spital la altul, cadrele medicale apelează 112 Oradea, se face legătura la 112 Târgu-Mureş şi cei de la dispeceratul de aici decid transportul pe elicopterul cantonat la Arad şi pe cel din localitate.
Un avion şi două elicoptere
În câteva săptămâni, un avion cumpărat din procentul de 2% direcţionat anul trecut de români spre Fundaţia SMURD va fi pus în funcţiune. El va trebui să intervină în cazuri când se impune transport pe distanţa mai mare şi când condiţiile meteo nu permit elicopterelor ridicarea de la sol. De pildă, recent un pacient a necesitat transportul de la Oradea la Bucureşti. Până la Sibiu, pacientul a fost dus cu elicopterul cantonat la Arad, iar de la Sibiu, bolnavul a fost preluat şi dus până la Bucureşti de către echipajul de pe elicopterul cantonat la Târgu Mureş.
Alte două elicoptere vor mai fi cumpărate anul acesta şi vor fi cantonate la Craiova şi la Iaşi, a mai informat aceeaşi sursă.
Dezvoltarea sistemului de urgenţă şi prin transportul aerian face posbilă salvarea oamenilor mai rapid, la fel cum accesul pe drumuri modernizate, la cele mai depărtate cătune, face posibil salvarea terestră mai repede a oamenilor aflaţi în stare de urgenţă maximă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!