O bunică a fost să-și ia, joi, nepoțelul de la școală (de la Liceul Ortodox „Ep. Roman Ciorogariu” – n.r.), așa cum o face în fiecare zi. Când însă a ajuns cu el în fața blocului D 5 de pe strada Aluminei, nr. 74 din Oradea, surpriză: liftul nu mergea. O oră a așteptat afară, în fața blocului, cu băiatul imobilizat în scaun cu rotile, în speranța că va reveni curentul pe scară. A aflat însă că un echipaj de la Electrica a debranșat întreaga scară de la energia electrică, pe motiv de neplată a facturilor.
Cum bătrânica a intrat în panică, neștiind pe cine să roage să o ajute să ajungă cu copilul la etajul VII al imobilului, o femeie în vârstă din bloc s-a oferit să o ajute, sunând la 112.
Doar că răspunsul operatorului a lăsat-o cu un gust amar, pentru că, susține ea, i s-ar fi spus că astfel de intervenții nu intră în atribuțiile lor.
„Am rugat să ne trimită un echipaj de la Pompieri. Și domnul care mi-a răspuns la telefon a afirmat: «doamnă, nu vă supărați, dar pentru așa ceva noi nu ne putem deplasa». Atunci m-am enervat și le-am spus: «auziți, domnu’, de multe ori văd la televizor că merge mașina de pompieri să ia o mâță din pom. Și deci, pentru o pisică puteți merge și la un copil cu handicap, nu». Este un copil eminent, învață așa de bine, în ciuda infirmității sale”, a spus bătrânica care a sunat la 112.
Contactată telefonic, Camelia Roșca, purtător de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Crișana”, a afirmat că, în ciuda faptului că apelul telefonic nu a constituit o urgență, în sensul că viața copilului nu a fost pusă în pericol, pompierii nu au rămas indiferenți.
„Este vorba de o femeie în vârstă, care a solicitat intervenția echipajelor de pompieri, pentru că liftul era nefuncțional. Nu era, într-adevăr o urgență, pentru că viața copilului nu a fost pusă în pericol iminent. Însă colegii mei nu au rămas indiferenți. Din contră, au sunat la Electrica pentru a vedea ce se poate face. Am aflat că nu pot fi racordați, pe motiv de neplată a facturilor. Astfel, am contactat Serviciul Medical, iar colegii de la Serviciul Județean de Ambulanță s-au oferit să ajute. Aveau un echipaj în apropiere și l-au direcționat spre blocul indicat de apelantă și au ajutat-o. Legal, nu intră în atribuțiile noastre, dar nu putem rămâne totuși indiferenți. În cazul în care niciun echipaj nu era disponibil, am fi trimis studenți să o ajute pe femeie”, a declarat Camelia Roșca.
Femeia, Catița Mureșan, bunica băiatului imobilizat în scaun cu rotile, a explicat că nu locuiește în blocul cu probleme, însă își ajută fiica în îngrijirea copilului, cât timp aceasta se află la serviciu.
„Am stat o oră în fața blocului. S-a tăiat curentul de la lifturi. Au spus că nu s-a plătit curentul. Nu știu care. Noi suntem la zi cu toate cheltuielile. Toți bătrânii care stau aici sunt la zi cu toate cheltuielile”, a spus femeia.
Un bloc fără curent
Blocul a rămas fără curent electric, spun locatarii, pentru că Asociația de Proprietari „Columna” nu a plătit facturile. Oamenii susțin că sunt foarte mulți datornici în scară. Din cele 169 de apartamente ale blocului D5 de pe str. Aluminei, mai bine de jumătate au înregistrate restanțe enorme.
Unele apartamente au acumulat datorii de peste 8.000 de lei, altele peste 2.000 de lei, iar altele între 500 și 800 de lei. Locatarii sunt extrem de revoltați și sunt deciși să se adune și să protesteze. Ei cer intervenția autorităților pentru a le soluționa problemele.
„Dacă vă uitați pe avizier, toți cei care au plătit sunt pensionari. Restul sunt tineri proprietari sau chiriași care nu și-au achitat cheltulelile de luni bune. Eu nu pot să înțeleg de ce sunt așa de iresponsabili. Noi, când primim banii, întâi ne achităm facturile”, afirmă o femeie în vârstă din scară.
Alți vârstnici din imobil spun că au probele de sănătate, iar urcatul scărilor până la etajul IX al blocului este mai mult decât solicitant.
„Eu stau la etajul IV. Dar sunt alții care locuiesc la etajele VI-VII-VIII sau IX. Sunt la zi cu toate cheltuilelie și să nu avem lift este absolut revoltător. Eu am fost operată de inimă și nu am voie să fac efort. Am noroc că luni mă internează în spital. Până atunci nu o să mai cobor. Dar cum e și lumea aceasta. În viața mea nu am întâlnit așa oameni: să nu fie uniți, să iasă să protesteze și să-i constrângă pe rău-platnici să-și achite datoriile! Dacă vă duceți la celelalte scări o să vedeți că este foarte curat, iar oamenii sunt la zi cu cheltuielile.Aici la noi, plătim ca proștii, dar nimic nu se face cum trebuie. Este mizerie peste tot”, a spus, gâfâind, o altă femeie în vârstă.
Tineri sau mai în vârstă, cei cu cheltuielile la zi se întreabă ce se întâmplă dacă există o urgență medicală?
„Medicii să urce și să coboare pacienții până la etajul IX pe scări, în situația în care cineva este bolnav și are o urgență?”, se întreabă un locatar.
Greșeală?
Elisabeta Ardelean, președintele Asociației de Proprietari „Columna”, susține însă că nu există nicio factură neachitată. Din contră, asociația este cu facturile la zi, susține femeia.
„Am aflat acum, în februarie, că în luna iunie 2022, din suma de peste 3.400 de lei, ar fi rămas neachitați 362 de lei. În mod normal, trebuia să apară la restanțe sau măcar să ne trimită o somație. Nu să ne debranșeze”, zice Ardelean.
Aceasta susține că, după ce a făcut solicitări la Electrica, două echipaje s-au întors în teren și au făcut reconectarea.
„Ne-au reconectat pentru că și-au dat seama că au greșit. Dacă plătesc peste termen, apare la suma restantă pe factura următoare. Când am ajuns la bloc, nu mergeau lifturile și m-am apucat să sun să verific ce s-a întâmplat. Nici nu știam că ne-au tăiat curentul. Pe urmă, au verificat din urmă și au scos suma de 362 de lei. Noi avem facturi de peste 3.000 sau 5.000 de lei”, a mai precizat Ardelean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!