Ideea demolării de case ce-i mai scoate pe orădeni din proverbiala apartie, pentru a-i mai aduce la dezbaterile publice patronate de primarul Ilie Bolojan. Joi după amiaza, peste 120 de persoane şi-au făcut timp pentru a asista la expunerea succintă a masterplanului – scheletul pe care se va face Planul Urbanistic General al Oradiei valabil până-n 2030. Ca o noutate, faţă trendul stabilit de administraţia locală în ultima vreme, la discuţii a participat primarul Ilie Bolojan, alături de arhitecţii responsabili de masterplan, împreună cu arhitectul şef al oraşului, Adriana Lipoveanu şi alţi subordonaţi. În public au putut fi remarcaţi, pe lângă orădenii direct interesaţi de aşa numitele realinieri stradale, şi arhitecţi, urbanişti sau pasionaţi buni cunoscători ai particularităţilor arhitecturii orădene. La dezbatere au participat, ca susţinători tăcuţi sau opozanţi vocali, şi membrii ai Consiliului local, cei care vor avea de aprobat masterplanul.
Principala îngrijorare a orădenilor e cauzată de intenţia edililor, susţinută „profesional” de arhitecţii care fac masterplanul, de a demola un rând de case de pe partea dreaptă a străzii Avram Iancu şi cam o jumătate din rândul de case de pe Sucevei, pe dreapta dinspre intersecţia cu strada Horea spre intersecţia de la Piaţa Cetate. Primul rând de imobile ar trebui sacrificate pentru a face loc spaţiilor pietonale şi pistelor de biciclete iar al doilea „şantier” ar face loc unei şosele pe patru benzi, parte din centura ocolitoare a Centrului Istoric. Trebuie punctate că ambele străzi sunt cuprinse în ansamblul monumental Centrul Istoric al Oradiei, care impune proprietarilor de case reguli stricte de intervenţie la imobile!
„Pe Avram Iancu aş susţine problema fondului contruit din oraşul nou. Nu aş fi de acord cu o lărgire forţată a străzii Avram Iancu. De ce forţăm circulaţia spre Universitate distrugând un front stradal care aşa a fost dintotdeauna. Noi ne mândrim că acest front a rămas nechimbat de 300 de ani. Sunt foarte puţine zone care nu au fost afectate de demolări în cei 40 de comunism”, a intervenit arhitecta Anemari Szabo. În opinia sa, păstrarea acestuia este „o chestiune de respect”. Arhitecta a mai remarcat că lărgirea străzii Avram Iancu nu „cadrează” cu ambiţiile declarate ale edililor de a scoate, în timp, traficul auto din Piaţa Unirii. Primarul Ilie Bolojan a punctate cu o zi înainte că în viitorul apropiat, atâta vreme cât podul Ferdinand e singura legătură rutieră între malurile Crişului, nu vede şanse de a scoate axa rutieră care taie pe mijloc Piaţa Unirii şi intră pe Avram Iancu. Rămâne, totuşi, o dilemma: pierderea acestui ansamblu care individualizează urbanismul local nu va deveni, cumva, o pierdere inutilă de patrimoniu dacă în zece sau cincisprezece ani, Piaţa Unirii şi implicit şi strada Avram Iancu vor evolua, oricum, spre o folosinţă pietonală?
Asta trecând peste paguba proprietarilor de case din zonă. Şi numai faptul că acestea au fost luate în vizor spre „realiniere” le scade valoarea pe piaţa imobiliară.
O critică mult mai dură a primit proiectul din partea arhitectului orădean Mircea Lungu, care şi-a conturat intervenţia în jurul ideii de continuitate. „Aş fi văzut în acest PUG o viziune şi o inovaţie. Oradea merită a particularizare. Constat, însă, că din multe puncte de vedere (masterplanul n.r.) este amorf, prezintă lucruri la modul general, valabile pentru orice oraş în care locuiesc oameni. Inelul central este o idee excepţională”, a fost una din concesiile arhitectului, „dar trebuie avut grijă la parcul Petofi”. Aşa cum corect a anticipat acesta, edilii se gândesc să rupă din acest parc de dragul lărgirii şoselei.
„Piaţa Unirii o văd exclusiv pietonală. Nu s-a pomenit nimic de tradiţiile acestui oraş. În plus, tramvaiul trebuie extins poate până-n Felix, Oncea sau Velenţa”, a mai punctate Lungu.
Tot împotriva demolării s-a pronunţat şi udemeristul Pasztor Sandor. „Orădenii au în sânge natura antidemolării”, a spus acesta, exemplificând cu lanţul uman din jurul Bisericii Sf. Ladislau de acum 40 de ani sau cu rezistenţa verde la betonarea întregii albii a Crişului Repede. Compromisul este soluţia propusă de el: Piaţa Unirii şi Avram Inacu pietonale traversate de tramvai, traficul scos pe lângă Biserica cu Lună. A agreeat ideea inelului ocolitor pe Sucevei.
În public s-au găsit şi arhitecţi susţinători ai ideii remodelării stradale dar critici ai „tendinţelor” actuale. „Nu trebuie să ne speriem de rectificări sau demolări dacă miza este, într-adevăr, de viitor. Oradea are acest front vechi, dar să nu uităm că aceste case nu au valoare, nu mai pot fi modernizate. Atmosfera constă doar din profilele stradale dar imobilele sunt greu de asanat. Strada Avram Iancu este foarte neprietenoasă. Dacă miza este suficient de bine gândită, nu trebuie să ne speriem. Problema este ce punem în loc”, crede arhitectul Valentin Zisu, care apreciază arhitecţii orădeni nu au sufficient exerciţiu pentru a remobila spaţiile onorabil.
Spre satisfacţia evidentă a primarului Bolojan, acesta a susţinut şi desfiinţarea alveolelor înierbate de-a lungul căii de rulare, surse de praf dar plantarea cât mai multor arbori în alveole separate. „Aleea de pe malul Crişului, spre exemplu, e banală şi simplistă, prost executată, cu materiale improprii. Turbogiraţia este, urbanistic vorbind, un eşec, un pustiu unde nu trec decât maşinile”, a mai criticat arhitectul, uşor în afara temei propuse.
Alte îngrijorări expuse de orădeni ţin de anunţul primarului că PUG-ul prevede blocarea suprafeţei intravilane a oraşului la nivelul actual. Poziţia sa este susţinută de arhitecţii autori ai masterplanului. „În ultimii 12 ani, chiar în perioada boom-ului construcţiilor oraşul s-a extins cu 550 hectare. În intravilan mai sunt acum 2.500 de hectare disponibile dezvoltării imobiliare”, a precizat Tiberiu Ciolacu, architect la Plankerk Cluj, firmă care, împreună cu IHS România şi cu Vitamin Architects îşi asumă masterplanul.
Primarul Ilie Bolojan a încheiat dezbaterea cu ameninţări aproape voalate adresate proprietarilor de imobile de pe Avram Iancu. Faţă de opoziţia lor la „realinierea” caselor, edilul i-a somat să-şi renoveze faţadele. „Stimaţi proprietary, faţadele caselor de pe Avram Iancu arată jalnic. Banii din chiriile activităţilor comerciale trebuie să intre în renovare dacă vreţi linişte cu Primăria. Aceasta este una dintre cele mai urâte străzi din Centru. Nu am vocaţie de demolator dar vreau să las ceva în urma mea. Am reţinut că nu sunteţi de acord cu propunerea asta dar nu ne putem bloca în ceea ce există azi dacă dorim să evoluăm. A apărut legea (faţadelor n.r.) şi nu mai scăpaţi de noi”, promite edilul.
Fact box
Proiecte/puneri ale masterplanului:
-Prelungirea centurii pe zona Sântandrei – Borşului
-trasee cicloturistice de-a lungul Crişului şi Peţei
-autogări în Nufărul şi la Gară
-Regenerarea centrelor de cartiere
-extindere campus universitar
– inel ocolitor central
– Parcaje etajate de cartier
– deschiderea legăturii Centru – Universitate
Faţadele, pe mâna Primăriei
Citiți principiile noastre de moderare aici!