Joshua Patrick Biro, laureat al titlului „Promotor al excelenței școlare” la Gala Comunității Bihorene 2024, a fost inspirat de dorința de a demistifica fizica și de a găsi modalități eficiente de predare a acesteia. Observând percepțiile contradictorii asupra acestei științe – fie inaccesibilă, fie dificilă – autorul și-a propus să creeze o lucrare care să echilibreze aceste perspective, oferind atât explicații clare, cât și activități interactive pentru cititori.
Structura cărții
Cartea este împărțită în două capitole majore și o secțiune de concluzii. Primul capitol analizează metodele de predare a fizicii atomice, nucleare și medicale în diferite sisteme educaționale, precum cel din Polonia sau Japonia, identificând greșelile conceptuale din literatura științifică. Cel de-al doilea capitol se concentrează pe rezultatele activităților didactice desfășurate cu elevii de clasa a XII-a, specializarea matematică-informatică. Aici sunt prezentate perspectivele elevilor asupra examenului de bacalaureat la fizică și metodele de predare clasice versus cele interactive.
Spre deosebire de un manual clasic de fizică, această lucrare analizează critic greșelile conceptuale ale elevilor și propune corectarea acestora într-un mod constructiv. În plus, extinde programa școlară prin introducerea unor teme precum radiofobia, iradierea și contaminarea radioactivă.
Teme de reflecție interactive
Un aspect inedit al cărții îl reprezintă temele de reflecție de la finalul fiecărui subcapitol. Acestea nu sunt întrebări cu răspunsuri prestabilite, ci provocări care stimulează gândirea critică și aprofundarea subiectelor discutate. De exemplu: „Strict vorbind, este un pacient radioactiv în urma unei ședințe de radioterapie cu fascicul extern?” sau „Cum caracterizați deschiderea spre interdisciplinaritate a elevilor/studenților din clasa dumneavoastră?”.
„Există și teme de reflecție care propun cadrelor didactice să conceapă un plan de lecție: de exemplu, asupra efectelor cauzate de izotopii radiului asupra mediului. Totodată, acestea încurajează și utilizarea calculatorului atunci când este benefică activității de învățare, fără să excludă abordarea «cu creionul și cu foaia». Așa este cazul pentru legea dezintegrărilor radioactive cu Microsoft Excel sau pentru aplicația Kahoot! în testarea cunoștințelor despre modelele atomice”, explică autorul.
Publicul țintă
Cartea se adresează unei game largi de cititori: profesori, elevi, studenți, dar și părinți interesați să încurajeze învățarea fizicii într-un mod captivant. De asemenea, pasionații de știință vor găsi în paginile sale o sursă valoroasă de informații și reflecții.
„Chiar și cei care au pierdut contactul cu fizica – din diverse motive – au posibilitatea să citească această carte. Mi-am propus ca ei să găsească aici înțelegere, susținere, dar și un îndemn clar și o direcție, tocmai prin faptul că temele discutate nu sunt rupte doar din teorie, ci au și relevanță societală. Nu poți înțelege noțiuni simple sau complexe fără un efort personal, dar nici fără un mediu adecvat. Acest mediu nu presupune goana artificială după note de zece, nici compromisul cu superficialitatea, dar nici pretenția excesivă. Dimpotrivă, o doză rezonabilă de severitate și de empatie promovează comunicarea, respectul și înțelegerea reciprocă. Uneori, chiar și competiția sănătoasă”, spune Joshua Patrick Biro.
Lansarea cărții
Lansarea va avea loc la Biblioteca Universității din Oradea, la data de 19 martie, începând cu ora 18:00. Cei care nu pot participa fizic au opțiunea de a se alătura online, prin Google Meet. Pentru participarea online, este recomandată înscrierea prin linkul disponibil pe pagina de Facebook a Centrului pentru Dezvoltare by Frends Oradea. Participanții vor avea ocazia să adreseze întrebări și să ia parte la un panel de discuții interactive, unde vor fi explorate experiențe diverse, legate de învățare și rolul științelor. În plus, evenimentul include un workshop și posibilitatea de a achiziționa cartea cu autograful autorului.
Trimite articolul
XTine borcanul acela in mana ca si un adevart specialist !
Comentariu absolut inutil și irelevant de la un laic. Rușine!