Fundaţia Comunitară Oradea şi Centrul Europe Direct Oradea cu sprijinul Oradea Heritage şi Casa Darvas-La Roche au prilejuit orădenilor dornici să știe cum va arăta viitorul o întâlnire cu
[eadvert]
Timmy Ghiurău, tânărul care conduce departamentul de inovare de la Volvo. Privilegiul de a avea un astfel de invitat s-a materializat în cadrul evenimentelor generic numite “Joia la Darvas”.
Curtea Casei Darvas a fost plină de tineri care lucrează în IT, de elevi și studenți pasionați de tehnologie și de domeniul inteligenței artificiale, de realitatea virtuală și augumentată. Tema a fost o adevărată provocare: “Metaverse and Innovation”
“ Snap back to reality, here comes gravity” – e maniera în care vizionarul își scrie povestea de succes a lui Timmy Ghiurău a spus că a fost “ lovit de realitate” în momentul în care visa să devină un rock star.
Absolvent al Liceului Teologic Baptist Emanuel , Timmy Ghiurău s-a descris ca fiind visătorul din prima bancă, care își dorea să devină un star rock, care aștepta să vină cineva să îi schimbe viața. Ceea ce avea să reușească singur prin multă muncă. “Visul îți dă disciplină, scopul îți dă pasiune și pasiunea e anduranță, viziunea își dă o direcție”, crede Timmy și azi. În urmă cu 11 ani, alături de prietenul său Paul Pantea, un geniu în matematică, a plecat la Copenhaga să-și materializeze visul de a deveni muzician. Și-a dat seama curând că viața de artist nu e tocmai ușoară, a dormit două luni pe aeroport, apoi a visat într-o rulotă să devină tech billionaire, acolo și-a amintit că era pasionat de tehnologie, a citit tot ce agăsit în domeniu, a studiat Innovative Communication Technologies and Entrepreneurship la Universitatea Aalborg.
Acolo avea să întâlnească oameni care i-au schimbat viața, a înțeles de ce trebuie să învețe anumite lucruri. La Volvo conduce o echipă uimitoare de creativi, graficieni, ingineri, arhitecţi şi chiar filosofi pentru a crea împreună noi tehnologii. E optimist în ceea ce privește viitorul în automotive, și anticipează că vor apărea curând și mașinile dedicate persoanelor cu probleme locotomotorii sau de vedere. Și Timmy Ghiurău chiar poate să spună care e viitorul în domeniu, el lucrează pe scenarii pentru anii 2040-2050.
Orădeanul utilizează noile tehnologii în industria auto. Niciun alt producător de mașini nu a reușit să facă ce a reușit Timmy Ghiurău la Volvo Cars .A avut mereu o obsesie de a fi autorul unor premiere mondiale, the world first, de intersecțiile dintre lucruri așa cum ele nu au mai fost făcute. Din studenție și-a patentat eye tracking lego star wars, un mod de a controla cu ochii și cu mintea jocul de lego. Patentul eye tracking in VR avea să ajungă la Oculus..
Departamentul de inovare pe care îl conduce la Volvo e format din “oameni care să se inspire unul pe celălalt, oameni care au un apetit pentru lucruri abstracte, complexe, oameni care nu își găsesc locul în depatamentele lor, nu sunt ingineri,nici designeri, unii sunt artisti, storytellers, oameni care știu să-și imagineze viitorul, iau lucrurile complexe și le împart în părticele digerabile, sense maker-ii, oameni care stiu să facă legături între depatamente, experți, oameni care sunt confortabili cu necunoscutul”. Timmy spune că în echipa de inovare are și un membru cu background în teologie fiind acesta știe să pună lucrurile în context, lucrează foarte bine pe strategii pe termen lung.Cum învață un nou care inovează zi de zi? Își ascultă intuiția și se bazează mult pe scopul pe care îl are. Aceasta pe lângă faptul că citește tot timpul.
Pionieri în industria auto
Așa a reușit Timmy să facă din Volvo Cars pioniera în industria auto în utilizarea realității augmentate și virtuale în activitatea de proiectare și dezvoltare. Împreună cu startup-ul finlandez Varjo au făcut posibil pentru prima dată să conduci o mașină pe un drum real purtând o cască de realitate mixtă, adăugând fără probleme elemente virtuale sau caracteristici complete care par reale atât șoferului, cât și senzorilor mașinii, în scopuri de dezvoltare, pentru evaluarea prototipurilor, design-urilor și tehnologiilor de siguranță activă. XR-1 adaugă camere de înaltă definiție la setul cu cască și permite realitatea mixtă. Acest lucru le permite designerilor și inginerilor Volvo Cars să „conducă” mașinile viitoare și să evalueze toate caracteristicile într-un mediu de simulare cu mulți ani înainte de a exista, permițând companiei să dezvolte cele mai sigure mașini cu cea mai rafinată experiență de utilizator posibilă.
“A fost ceva foarte complicat, am reusit să facem acest model de design foarte eficient. El salvează până la 60 milioane de dolari/ model de mașină fiindcă nu mai trebuie să stăm 7 ani până la primul model, să mai testăm Acum putem face totul din prima săptămână… Căștile permit o rezoluție de la care ochiul nu mai distinge. De aceea am putut să conducem cu aceste căști pe ochi pentru că rezoția era mare. La un moment dat ne-am gândit ce ar fi dacă manipulăm și ceea ce e în exterior, nu numai mașina.Ce ar fi dacă am pune un ren să treacă strada, un ren virtual, fiindcă sunt scenari nesigure, rare în viața reală. Așa că putem să simulăm aceste lucruri.
Ceea ce am văzut e că credierul uman se adaptează foarte,foarte repede, în mai puțin de două minute majoritatea oamenilor cu care am testat frânau automat fiindcă chiar credeau că e un ren. Inclusiv eu când îl văd am instinctul de a frâna.Colaborarea cu Volvo Varjo ne permite să fim prima companie auto din lume care poate conduce cu un set cu cască de realitate mixtă pe drumul real. Cu XR 1 putem explora obiectul digital ca extensie naturală a lumii reale”, spune Timmy.
Dispozitivele finlandezilor de rezoluție retiniană sunt folosite pentru a pregăti astronauți, piloți și operatori de centrale nucleare, pentru a proiecta mașini și pentru a efectua cercetări de pionierat
Presa din întreaga lume a scris despre acestă inovație, iar modul în care a decurs experimental poate fi văzut aici: https://www.youtube.com/watch?v=tCv0hJGBo_I
Orădeanul și-a amintit și de o colaborare cu Microsoft, din 2015, când s-au lansat ochelarii HoloLens și când cei de la Volvo își închipuiau că toată lumea din fabrică va purta acești ochelari virtuali pentru a primi informații, a vedea informați și a crea mașini, pentru a vedea care sunt pașii. Colaborarea cu Google și Unity pentru a crea configuratoare de mașini a făcut ca acestea să fie 3D, să nu mai intri pe un website să vezi mașina 2D, să poți să testezi în diferite ipostaze.
Ca în “Ready Player One”
În 2019, Timmy Ghiurău a fost invitat la celebra universitate MIT să țină cursuri, acolo a făcut un hackathon, adică au fost trei zile în care participanții programau și făceau design la următoarele inovații.
“Erau elevi, studenți, am văzut un geniu de 12 ani care făcea lucruri formidabile, dar era cooptat de armata americană. Acolo am văzut niște cercetători ruși care au fact costumul din „Ready Player One”, Teslasuit. Un costum cu care poți să simți o atingere virtuală, dar și forța unui pumn, forța gravitațională când pilotezi… Fiindcă noi nu suntem antrenați militar avem voie să folosim numai 10% din ce poate costumul, dar am văzut o chestie formidabilă în care cineva în China simula kikbox și a lovit pe cineva în stomac, iar acela a preluat lovitura în America prin rețea și a fost aruncat de-a lungul camerei.
Asta m-a făcut să mă întreb, OK, e amuzant, e inovativ, dar cum pot să aplic asta la Volvo? Să ne gândim la ergonomie, cum să facem designul scaunelor, la forța airbeg-urilor când simulezi un accident. Și am început să investim și în această tehnologie…Prin căștile virtuale poți să îmbunătățești designul să vezi diferitele concepte care o să apară în 10 ani fără a le reproduce fizic pentru a putea să le evaluăm, să luăm anumite decizii. În simulare folosim aceste tehnologii pentru să învățăm mașina să parcheze singură, să detecteze anumite scenarii, sau marcajele de drum, sau în marketing să îți poți configura mașina pe telefon și să vezi cum ar arăta la tine în garaj, în fața casei, în cercetare, să ne uităm la anumite scenarii de viitor în care colaborăm cu diferite municipalități, cu autorități locale și autorități de trafic ca să reconfigurăm orașele să vedem cu ce inovări am putea veni la nivel de ecosystem”, spune Timmy Ghiurău.
Ca și în scenariile pe care lucrează Timmy, în film totul se întâmplă în anul 2045, când majoritatea oamenilor folosesc un software de realitate virtuală numi, iar acel costum de realitate augmentată are și mai multe capacități decât s-a imaginat anterior. Folosind electrozi localizați strategic, costumul poate simula nervii pentru a emula diverse condiții de mediu, cum ar fi zăpada și ploaia, și chiar vă poate oferi feedback atunci când interacționați cu ceva din mediu.Mai mult decât atât, permite oricui deține controlul asupra sistemului să te controleze într-un fel de a vorbi: stimulându-ți mușchii, te pot face să faci lucruri simple, cum ar fi să te plesnești pe față.Această tehnologie, combinată cu o mulțime de alte lucruri, cum ar fi mănușile pentru limbajul semnelor pot face interacțiunile cu obiecte virtuale aproape ca cele reale, cu posibilități și aplicații nesfârșite, cum ar fi designul interior, instruirea personalului militar și chiar simulări medicale.
Viața în era Metavers
Timmy Ghiurău spunea că în viziunea sa era că în viitor toți o să purtăm ochelari echipați cu camere, senzori și că într-un fel sau altul controlul social cu ajutorul tehnologiei se va realiza.
Acum în metaverse, de exemplu inovativii conduc mașinile pe care le înainte de a avea primul prototip.
Metavers e un concept care l-a determinat pe Mark Zuckerberg să schimbe numele Facebook. Are 10.000 de oameni lucrează pe VR. Termenul de metavers a apărut pentru prima dată în romanul Snow Crash scris de Neal Stephenson, care a fost publicat în anul 1992. Conceptul de care tot mai multe companii de tech sunt interesate este considerat noua frontieră a internetului, a treia generație de internet după paginile statice și social media.
Metaversul este o lume virtuală în care utilizatorii, prin avatarurile lor, trăiesc experienţe interactive fără a fi prezenți fizic în locul respectiv. Este un fel de Second Life, doar că în metavers utilizatorii vor trăi experiența ca și cum ea s-ar desfășura live. Timmy Ghiurău a explicat şi că în Metaverse realitatea virtuală şi cea augmentată, de suprapunere a unor obiecte virtuale în realitate, de exemplu filtrele pentru fotografiile publicate pe reţelele de socializare, se îmbină şi formează o realitate mixtă, un spațiu unde cu ajutorul unor căşti VR, internauțiivor putea proba direct pe un site obiectele de vestimentație şi vor muta rapid culorile şi mărimile ca să vadă ce li se potriveşte. Orădeanul a dat exemplu trupa Coldplay care a susţinut un concert cu 300.000 de oameni în Metavers.
Lumea Acest univers virtual va putea fi folosit pentru a crea holograme ale unui spațiu de muncă -workplace, de joacă, de socializare –horizon. Pentru a accesa oricare dintre aceste spații din metavers, va fi folosită o cască specială, așa cum este Oculus de la Facebook. Preocupat de etică, tânărul a atras atenția asupra pericolelor dintr-un astfel de mediu, subliniind că oamenii vor trebui să impună mai multe limite, să fie conectaţi atât cu tehnologia, cât şi cu mediul înconjurător. Orădeanul optimist că lumea va aparține oamenilor fiindcă roboții nu au imaginație și creativitate
Oamenii să îndrăznească să-și exploreze partea creativă mai mult, să îndrăznească să sară niște bariere, e mesajul orădeanului.
Trimite articolul
XSuper articolul! Felicitari!
Gyúró Timót nu se lasă! 🙂
Să facă echipă cu magicienii mentali de acu câteva zile. Să schimbe ceva in țara asta!