„Mulțumesc Microsoft Europe pentru că mi-a oferit oportunitatea de a mă prezenta ca educator. Este o mare onoare pentru mine, pentru școala mea, pentru țara mea. Să-mi găsesc cuvintele, ideile, viziunea pe pagina dumneavoastră, la loc de cinste, este minunat. Să fiu selectată ca singurul Microsoft Spotlight din Europa Centrală și de Est e ceva de neînchipuit pentru mine”, a declarat profesoara Mirela Gabriela Tanc într-un interviu dat pentru pagina de ştiri a Microsoft. Pentru Mirela Tanc, profesoară de liceu la „Oltea Doamna” din Oradea, a fi profesor este mai mult decât un loc de muncă – este o pasiune care îi defineşte întreaga viaţă, în decursul carierei sale de 20 de ani. „În copilărie am văzut cât de mult înseamnă să înveţi din plăcere”, spune profesoara orădeană. Şi aceasta a încercat să le ofere elevilor săi: plăcerea de a învăţa.
Mirela Tanc este membru activ al Programului Microsoft Innovative Education, după ce potenţialul platformei de învățare Microsoft i-a fost prezentat de câştigătoarea Oscarului profesorilor – Global Teacher Prize – Rashmi Kathuria. Astăzi are aproape 90 de medalii și certificate care demonstrează competența ei în oferirea de instrumente și servicii educaționale Microsoft.
Reprezentând România la Summit-ul Educației (E2), Mirela Tanc a lucrat de asemenea la numeroase proiecte și inițiative educaționale ale profesorilor și studenților din întreaga lume, iar în februarie va contribui la organizarea unei conferinţe intitulate „Predarea în secolul XXI – practici”, la care vor participa, de asemenea, profesori din străinătate.
Minecraft, OneNote, Sway
„Îmi place să lucrez cu elevii mei. Iar lucrul cu ei mă inspiră, mă motivează. Mă determină să-mi doresc să progresez. Cred că profesorii pot ajuta copiii să descopere, să-i îndrume în drumul lor pentru viitor”, consideră Mirela Tanc. În îndrumarea, pregătirea pentru viitor, un rol important îl au cadrele didactice de astăzi, în special în contextul creșterii diferențelor de competențe digitale. Potrivit unui studiu realizat de Summit-ul Mondial de Inovare pentru Educație, 93% din locurile de muncă de astăzi necesită cel puțin un nivel minim de competențe digitale, iar importanța acestor abilități pe viitoarea piaţă a locurilor de muncă va crește.
Stimularea aptitudinilor și a entuziasmului pentru tehnologie a elevilor de la o vârstă fragedă este crucială pentru a asigura pregătirea lor pentru viitor. La clasele la care predă, Mirela Tanc utilizează Minecraft în Educație, OneNote, Sway, Skype, Paint 3D și multe altele, folosind tehnologia pentru a stimula elevii acolo unde metodele tradiționale de predare nu sunt eficiente, deblocându-le accesul în lumea creativităţii.
„Ca profesor de literatură, inițial nu credeam că Minecraft mă va ajuta. Totuși, m-am gândit cum aș putea să-i încurajez pe elevi să citească aplicând tehnologiile existente. I-am rugat să recreeze o scenă dintr-o carte în Minecraft. Pentru a construi scena, ei, desigur, au trebuit să citească și să realizeze cercetări, şi am observat că au mai multă motivație decât cea pe care o aveau prin metodele clasice de predare. Aşa au creat scene din Hanul Ancuţei sau Poiana lui Iocan în Minecraft”, explică profesoara.
Credinţa dascălului este aceea că profesorii şi părinţii trebuie să se asigure că elevii folosesc aceste instrumente în educaţie. „Trăim într-o perioadă de transformare accelerată, iar singura modalitate de a supraviețui este adaptarea continuă, și nu negarea realităţii. Avem datoria de a integra în mod natural tehnologia în experiența școlară. Dacă vom exila tehnologia la porțile şcolii, vom rămâne izolați și singuri”, consideră Mirela Gabriela Tanc.
Rolul unui profesor, crede Mirela Tanc, nu mai este acela de a transmite pur și simplu informații, ci de a folosi noile instrumente pe care le oferă tehnologia pentru a prezenta informațiile într-un mod relevant și stimulativ, oferind mai multă motivație pentru învățare.
„Dacă părinții aleg să se dezvolte în tandem cu copiii lor, nu numai că vor oferi motivație și încurajare, dar își vor îmbunătăți și propria dezvoltare”, ţine să sublinieze dascălul.
Suntem deja într-un moment în care copiii de azi s-au născut într-o lume în care touchscreens, AI și multe altele constituie o parte naturală a vieții noastre. Copiii de astăzi nu văd tehnologia ca pe un instrument – sunt nativi digitali.
„În viitor, profesorii vor trebui să ofere mai mult decât să împărtășească cunoștințele. Va rămâne rolul de a ghida elevii, dar vor trebui să-i înveţe şi să critice informațiile – să nu creadă că tot ceea ce citesc pe internet este corect și să ştie că sursele trebuie întotdeauna verificate. Chiar dacă trăim într-o lume a tehnologiei, unele abilități vor fi întotdeauna apreciate: empatie, conexiune, experiență, imaginație și valori clare. Toate aceste lucruri pot fi predate doar de un profesor, nu de o mașină. Rolul profesorilor este acela de a găsi echilibrul”, asigură Mirela Tanc.
Citiți principiile noastre de moderare aici!