Sandourile, niște corzi elastice ce erau trase la vale de mai mulți oameni, ajutau planoarele să se desprindă de sol și să planeze, stăpânind curenții de aer, oferind o senzație unică de libertate și aventură. Astăzi, acele vremuri de început au fost lăsate în urmă, iar tehnologia aviației a evoluat semnificativ.
Totuși, dorința de a zbura rămâne la fel de puternică în rândul orădenilor. Aeroclubul „Smaranda Brăescu” oferă acum posibilitatea de a experimenta senzația de zbor modern, prin cursuri de planorism gratuite accesibile tinerilor pasionați de adrenalina înălțimilor.
Pentru a afla mai multe detalii despre aceste cursuri, Jurnal bihorean a stat de vorbă cu Sergiu Tabuia, responsabil la Aeroclubul Teritorial Oradea și pilot instructor Aeroclubul României.
Recrutarea și formarea tinerelor talente
Pentru candidații cu vârstele cuprinse între 15 împliniți (modulul teoretic al cursului poate fi început la vârsta de 15 ani, iar cel practic în zbor / salt la minim 16 ani împliniți) și 23 de ani neîmpliniți, Aeroclubul României oferă posibilitatea efectuării gratuite a cursurilor pentru diferite discipline, cum ar fi: planorism, parașutism, și avion. Este important de menționat că partea teoretică a cursurilor se ține la Oradea, saltul cu parașuta va fi executat la Arad, iar pregătirea viitorilor piloți va fi făcută la Brașov.
Tinerii sunt recrutați și din școli, iar Aeroclubul „Smaranda Brăescu” din Oradea beneficiază de sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, care promovează activitățile clubului în unitățile de învățământ.
„În medie, la Oradea, avem aproximativ 50 de cursanți înscriși anual. Deși nu avem o promovare agresivă, locurile sunt limitate, la aproximativ 15, iar mulți abandonă pe parcurs, deoarece nu reușesc să parcurgă materia teoretică sau nu sunt pregătiți pentru eforturile fizice. Ei vin cu ideea că parașutismul este doar un hobby simplu, dar, de fapt, este o școală cu un program riguros. După absolvirea cursului, participanții obțin licența de parașutist“, spune Sergiu Tabuia.
Avantajul cursurilor este că sunt subvenționate de stat, deci nu trebuie să plătească mare parte din costuri. Tot ce trebuie să facă este să se legitimeze la Aeroclubul Român și să plătească o taxă de 15-20 de euro. În plus, este necesară o vizită medicală, deoarece clubul nu este autorizat să facă evaluările medicale. Toate celelalte costuri, inclusiv echipamentele, sunt suportate de stat.
Totuși, tinerii care vin să învețe nu sunt întotdeauna pregătiți pentru rigorile acestui sport. Cursurile de parașutism și planor implică multă muncă teoretică și practică, iar unii participanți renunță pe parcurs. Cursurile sunt extrem de bine structurate, iar participanții învață totul despre echipamentele lor, fenomenele meteorologice care pot influența zborul și procedurile de urgență.
Potrivit pilotului, în partea teoretică, cursanții învață despre parașuta cu care sar, construcția ei, legislația specifică și fenomenele meteorologice care pot influența zborul. De asemenea, învață despre navigație și despre efectele fizice ale altitudinii asupra corpului uman.
În partea practică, cursanții trec prin simulări pe sol înainte de a sări din avion. În acest timp, sunt învățați cum să reacționeze în caz de urgență, cum ar fi în cazul în care parașuta nu se deschide corect sau dacă apar probleme la aterizare. După ce sunt considerați suficient de pregătiți, ei sar din avion pentru prima dată.
Adrenalină, emoție și siguranță în aer
În domeniul parașutismului, siguranța este întotdeauna prioritară, iar accidentele sunt tratate cu toată seriozitatea.
„În ceea ce privește accidentele, am avut o singură accidentare la aterizare, în Oradea, unde un tânăr a suferit o fractură la picior. În afară de acest caz, nu am avut accidente grave”.
De asemenea, siguranța și respectul pentru deciziile participanților sunt fundamentale în parașutism. În cazul în care un cursant nu își mai dorește să sară cu parașuta, poate renunța fără a fi forțat să meargă mai departe.
„Sunt cazuri în care oamenii se răzgândesc și nu mai vor să sară, iar acest lucru este tratat corect printr-o procedură în care se pot retrage fără presiune. Este important ca fiecare participant să se simtă confortabil și să aibă opțiunea de a renunța, dacă nu se simte pregătit, fără a fi forțat sau presat“, mai spune pilotul.
Pregătirea fizică este un alt aspect esențial pentru a deveni un parașutist de succes. Cursanții trebuie să fie fizic pregătiți, să aibă o rezistență bună, forță în brațe și picioare, și să fie capabili să suporte șocuri.
„Acesta este un sport care pune presiune pe corp, iar un participant care nu este suficient de bine pregătit poate întâmpina dificultăți. De asemenea, trebuie să aibă o greutate care să se încadreze în limitele echipamentului disponibil”, adaugă Tabuia.
Sportivii care doresc să participe la competiții trebuie să atingă un anumit nivel de pregătire, iar cei mai buni pot fi cooptați în loturile județene sau naționale. Competițiile sunt organizate de Aeroclubul României, cu susținere financiară din partea statului, iar sportivii care dovedesc performanță au oportunitatea de a concura pe plan internațional, unde pot găsi sponsori pentru a-și acoperi costurile.
Pentru cei care doresc să învețe să piloteze, cursurile se desfășoară la Brașov. Aeroclubul României oferă cursuri de parașutism, zbor cu planorul, avion ultra-ușor și avionul din categoria BBL, cel din urmă fiind contra cost.
„La Oradea, am avut secție de planor și am obținut rezultate remarcabile, orașul fiind printre fruntașele țării în acest domeniu. Recrutăm tineri pentru planor, care vor deveni viitorii piloți de avioane de pasageri. Suntem o adevărată pepinieră pentru aviație “, adaugă instructorul.
În prezent, circa 20 de sportivi din Oradea și Constanța au participat la cursurile de planor, dar doar 10 dintre ei au continuat, deoarece licențierea în planor este mai dificilă decât în parașutism și implică mai multă muncă în echipă. Obținerea licenței durează aproximativ 2 ani, iar acest proces se desfășoară în tabere de vară.
Confuzie administrativă și politică
Tinerii din Oradea care doresc să învețe să piloteze sau să devină parașutiști se confruntă cu o problemă majoră: din 2012, orașul nu mai dispune de un teren de zbor adecvat. Aceasta înseamnă că pasionații de aviație din Oradea sunt nevoiți să meargă în alte orașe, cum ar fi Brașov sau Arad, pentru a participa la cursuri de planorism și parașutism. În ciuda unor discuții cu autoritățile locale și a unui litigiu în desfășurare, situația nu s-a rezolvat încă.
Unul dintre motivele acestei situații este gestionarea problematică a aeroportului și a aerocluburilor, care, după Revoluție, au fost preluate de Consiliul Județean. Această schimbare a condus la conflicte, iar lipsa unui teren disponibil pentru activitățile aeronautice a complicat și mai mult lucrurile. Aerocluburile sunt esențiale pentru formarea tinerelor talente, care, progresând, ar putea ajunge să piloteze avioane comerciale. Fără infrastructura necesară, însă, acest drum devine mult mai greu.
Aeroclubul „Smaranda Brăescu” din Oradea, cu o tradiție de zeci de ani, a fost afectat de acest litigiu. Activitatea sa a început în 1958, când Sfatul Popular al Regiunii Oradea a aprobat utilizarea unui teren pentru zboruri. În 1982, a fost înființat Aeroclubul „Crișana” Oradea, care a funcționat până în 2005, când a fost redenumit „Smaranda Brăescu”. La momentul începerea litigiului, aeroclubul dispunea de o flotă de planoare și personal instruit, dar blocarea terenului a dus la redistribuirea echipamentului și personalului în alte locații.
Citiți principiile noastre de moderare aici!