Marţi, în prima zi lucrătoare de după minivacanţa de Paşti, orădenii sunt invitaţi la dezbaterea publică a planului de acţiune pentru reducerea zgomotului în Oradea. „În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiant, cu modificările şi completările ulterioare, administraţiile publice locale au obligaţia elaborării Planurilor de Acţiune, planuri ce sunt destinate gestionării problemelor şi efectelor cauzate de zgomot. La elaborarea propunerilor pentru planurile de acţiune, o etapă importantă şi obligatorie o reprezintă participarea şi consultarea publicului”, informează Primăria.
Problema este în gestiunea Direcţiei Tehnice – Compartimentul Protecţia Mediului, care anunţă că dezbaterea va avea loc în 10 aprilie, de la ora 16:00, în Sala Mică a Primăriei.
Proiectul planului de acţiune pentru reducerea zgomotului a fost întocmit de Enviro Consult SRL, cu subcontractantul CP MED Laboratory SRL.
Observațiile cetățenilor cu privire la acest proiect pot fi depuse la sediul Primăriei Oradea (Piața Unirii nr. 1), sau transmise la adresa de e-mail: demeter@oradea.ro.
Trei surse
„Sinteza cartării zgomotului este acţiunea de a prezenta evaluarea rezultatelor obţinute în urma realizării fiecărei hărţi strategice de zgomot în vederea implementării Directivei Europene de realizare a hărţilor acustice şi a datelor asociate cu expunerea la zgomot pentru sursele de zgomot, astfel: trafic rutier, trafic feroviar (tramvai, tren) şi zone industriale”, se arată în studiul de zgomot.
Conform studiului, tramvaiele, trenurile şi zonele industriale nu produc poluare fonică, adică zgomotul produs de acestea este sub limita legală admisă.
Studiul arată că pe străzile Densusianu, Borşului, Podului şi Matei Corvin valorile înregistrate ale zgomotului depășesc valoarea maxim admisă de 70dB. „Există o clădire cu caracter special (Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea, str. Republicii nr. 37) expusă la niveluri de peste 70 dB”, pentru măsurători diurne, arată studiul.
Noaptea
Harta de zgomot privind traficul rutier în regim de noapte arată că sunt depăşiri ale valorilor maxime permise (60 dB) pentru traficul rutier pe str. Densusianu, Calea Borşului, str. Podului, str. Matei Corvin, Calea Aradului, str. Ogorului, Calea Clujului şi str. Făcliei (între intersecţia cu str. Codrilor până la intersecţia cu Pod Mareşal C-tin Prezan).
„Există trei clădiri (Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă de pe str. Republicii nr. 37, Spitalul de Obstetrică-Ginecologie de pe Calea Clujului nr. 50 şi Liceul Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu”, Calea Clujului nr. 66) expuse la niveluri de peste 60 dB pentru noapte (indicele aferent nopţii – n.red.)”, se arată în studiu.
Faţă de aceste date, planul de acţiune este o culegere de informaţii din planurile de investiții şi dezvoltare ale Primăriei. Sunt menţionate, între altele, linia nouă de tramvai, cu bucla de legătură din intersecţa Primăriei – Decebal – Calea Aradului şi extinderea pe traseul Calea Aradului – str. Făgăraşului – str. Atelierelor (cu acces depou OTL) – str. Cantemir. Figurează în plan întreaga listă de proiecte municipale de amenajare de străzi, pasaje supra- şi subterane şi prelungirea drumului expres.
Cinci priorităţi
Planul propune cinci acţiuni prioritare. Prima este montarea de panouri fonoabsorbante pe strada Podului, în dreptul blocurilor de locuințe. Efectul ar fi reducerea numărului de persoane afectate la valori ale zgomotului peste valorile maxim admise, cu 423 de persoane.
A doua prioritate ar fi pietonalizarea zonei centrale a orașului, cu efect în reducerea numărului de persoane afectate la valori ale zgomotului peste valorile maxim admise, cu 167 de persoane. Modernizarea parcului de transport public este a treia prioritate. „Înlocuirea tramvaielor de generație veche cu tramvaie de generație mai nouă va conduce la reducerea completă a expunerii populației pentru sursa de zgomot tramvai. Mărirea capacității de transport cu 20 de autobuze va crește cu 16.000 numărul locuitorilor care vor folosi transport în comun, ceea ce va conduce la o scădere a traficului rutier cu 12.000 de treceri de vehicule pe zi, pe rutele noilor autobuze. O astfel de scădere a traficului rutier va conduce la o scădere, în medie, cu 1 dB a expunerii locuitorilor la zgomot”, apreciază autorii studiului.
Prioritatea a patra e realizarea amenajărilor pentru Parcul Salca III și transformarea Parcului Salca în zonă liniștită, iar a cincea este implementarea tuturor măsurilor pentru transformarea parcurilor cu o suprafață peste 5 ha în zone liniștite.
Citiți principiile noastre de moderare aici!