În prezent, Primăria are contractate patru împrumuturi bancare, la care se adaugă şi obligaţiunile municipale. Peste acestea, mai este un credit al Companiei de Apă – garantat de Primărie şi leasingul OTL pentru douăzeci de autobuze Mercedes. Cele patru credite ale Primăriei însumate – cu Dexia, BEI, BRD şi BCR – ajung la 45,4 milioane de euro şi 80 milioane de lei noi.
Pe lângă toate acestea, Oradea încă plăteşte Luxten-ului banii pentru investiţiile făcute în Oradea din 2001 încoace. Suma se ridică la 7,3 milioane de dolari. Au mai rămas de plătit circa 1,9 milioane de dolari, iar în 2012 ar urma să fie achitată ultima rată.
Toate aceste debite au dus oraşul la un grad de îndatorare de circa 11%. Legislaţia în vigoare prevede un plafon maximal de 30%, ce poate fi atins de o autoritate locală. Aşadar, încă ne putem împrumuta, iar acest lucru îl şi face Primăria, prin creditul dorit pentru Parcul Industrial.
Bani de dat
Să le luăm pe rând: avem creditul contractat cu belgienii de la Dexia Kommunalkredit, în valoare de 26,35 milioane de euro, folosit pentru plata tramvaielor Siemens ULF. Acest credit e preconizat a fi rambursat până în 2020. După aceea, e creditul cu Banca Europeană de Investiţii, de 16,35 milioane euro, de rambursat până în 2021. Acest împrumut e folosit pentru achitarea tramvaielor Siemens şi a autobuzelor Volvo. Primăria e încă în perioada de graţie pentru aceste două credite.
Oradea mai are un contract cu BRD, pentru „finanţarea investiţiilor publice de interes local”. Sunt 15 milioane de euro, pe perioada 2009 – 2022, cu trei ani de graţie. Soldul Oradiei către BRD, la 31 decembrie 2009, era de 2,66 milioane euro.
BCR a deschis Oradiei o linie de creditare ce se ridică la 80 milioane de lei noi, pentru reabilitarea, modernizarea şi extinderea infrastructurii din municipiu. Din acest credit, mai trebuie returnaţi 23 milioane de lei. Termen-limită: 2025.
Din obligaţiunile emise de municipalitate în 2004 – în valoare de 15 milioane lei noi – mai e de rambursat un sold de 5 milioane de lei, preconizat pentru luna mai a acestui an.
Pentru cele douăzeci de autobuze Mercedes achiziţionate în 2006 s-a contractat un leasing în valoare de 4 milioane de euro. Acest debit ar trebui stins anul viitor.
Pentru CAO
Peste toate acestea, Primăria Oradea garantează pentru Compania de Apă Oradea (CAO) la creditul contractat de aceasta în 1997 cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), în valoare de 9,65 milioane de dolari. Desigur, aceşti bani se folosesc pentru reabilitarea şi extinderea reţelelor de utilităţi din Oradea. Deşi împrumutul e contractat şi plătit de către CAO – care e bună de plată şi pentru alte credite – el este inclus totuşi în gradul de îndatorare publică a Oradiei. Din acest împrumut mai sunt de rambursat 2,35 milioane de euro. Banii ar trebui returnaţi în totalitate peste doi ani.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!