Mai degrabă curse charter, decât curse low-cost. Mai repede Israel, decât Europa. Turismul orădean şi bihorean ar putea fi impulsionat prin legăturile cu Israelul, iar turiştii din Ţara Sfântă ar putea anima Aeroportul Oradea, proaspăt modernizat.
Primăria Oradea îşi doreşte atragerea turiştilor israelieni, iar pentru aceasta este dispusă să cheltuie banii hotelierilor orădeni pe promovarea Oradiei în Israel. Se aşteaptă concretizarea unor curse charter între Tel-Aviv şi Oradea, la începutul sezonului estival, ce ar aduce la Oradea mii de turişti israelieni, pe timpul verii. Între timp, oferta turistică din Oradea şi Băile Felix va fi prezentată în cadrul târgurilor de turism de la Tel-Aviv (9 – 11 februarie) şi Berlin (9 – 13 martie). Primul este cu accesul publicului larg, iar cel de la Berlin este cel mai mare târg de profil din Europa, dedicat celor din business-ul de turism.
„Dorim să umplem avioanele spre Oradea cu turişti israelieni şi nu putem face asta decât promovându-ne. Deşi se zice că Oradea e foarte cunoscută în Israel, nimeni nu mai ştie de Oradea acolo. Trebuie luat totul de la zero. Vizăm turişti dornici de leisure, familii tinere care să fie interesate de aquapark, de centrele spa, de Cetatea Oradea, care să-şi dorească excursii de-o zi în judeţ şi credem că au ce vedea la noi. Avem în vedere sejururi de şapte zile”, ne-a declarat Mihai Jurca, directorul Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune (APTOR). APTOR este un organism fondat de Primăria Oradea, Eurobusiness Parc Oradea şi Zona Metropolitană Oradea, în care au fost cooptaţi Double Tree By Hilton Oradea (Calipso SA), Ramada Oradea (SC Aba Turism SRL), Hotel Continental Forum Oradea, S.C. Turism Felix S.A, Complex Hotel President Băile Felix şi Lotus Center.
400.000 lei din taxă
Jurca spune că promovarea internaţională costă. Acesta ar fi motivul pentru care Primăria Oradea percepe hotelierior taxa specială de 2% „pentru promovarea turistică”. Deşi profită de eforturile Primăriei, prin APTOR, hotelierii din Băile Felix şi 1 Mai, precum Turism Felix şi Aqua President, nu plătesc taxa de 2% din motiv simplu: nu ţin de Oradea, ci de Sînmarin.
Teoretic, banii sunt plătiţi de către turiştii, însă, practic, hotelierii orădeni înglobează această taxă în preţul final şi, dacă nu vor să crească tariful, îl plătesc din resursele proprii. Aceasta deoarece taxa hotelieră de 1%, scoasă din Codul Fiscal, a fost înlocuită cu taxa locală pentru turism, dublată la 2%.
Primăria are nevoie de aceşti bani pentru a-şi finanţa campania de promovare turistică. Un stand la un târg internaţional precum cele pomenite ar costa câteva zeci de mii de euro, ne informează Jurca. Alte costuri ar fi legate de promovarea media prin advertoriale în ţările-sursă, menite să atragă turişti în Oradea şi Bihor, ne indică directorul APTOR. Mihai Jurca se aşteaptă ca în 2016, Primăria să încaseze din taxa specială pentru turism 400.000 de lei. „Cu cât vom avea mai mulţi turişti vom avea mai multe fonduri pentru promovare. Cu cât este mai bună promovarea, vom avea mai mulţi turişti”, susţine Jurca.
Evrei, polonezi, maghiari…
Prefectul Claudiu Pop a salutat ieri sosirea turiştilor israelieni la Oradea, pe calea aerului, însă a criticat, în acelaşi timp, faptul că prospăt modernizatul Aeroport Oradea duce în continuare lipsă de curse aeriene regulate. Prefectul insistă ca administraţia judeţeană să demareze procedurile pentru ca mediul de afaceri şi populaţia Bihorului să aibă acces la destinaţii internaţionale. Anul trecut, Ryan Air – cel mai mare operator aerian low-cost din Europa, anunţa că intenţionează să-şi extindă serviciile pe aeroporturile româneşti.
În 2015, CJ Bihor a tatonat, la rându-i, destinaţia Israel, cerând Tarom să lege Oradea de Tel Aviv, însă compania aeriană de stat nu a concretizat nimic. Se aşteaptă ca în perioada următoare, Consiliul Judeţean să demareze procedurile de achiziţie publică pentru destinaţiile internaţionale subvenţionate, pe o perioadă de 5 ani, pe care să opereze operatorii aerieni interesaţi.
Între timp, rămâne o certitudine faptul că turiştii israelieni, alături de cei maghiari şi polonezi reprezintă o constantă în Oradea. Tot o certitudine este prezenţa din acest an a companiei de stat poloneze Lot Airlines la Cluj, ce va lega oraşul transilvan de restul lumii, prin Varşovia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!