Veniturile din administrarea parcărilor publice sunt în continuă creștere la nivel național, iar Oradea își păstrează locul în partea superioară a topurilor din România, în mai multe sectoare.
[eadvert]
Vegacomp Consulting a publicat a patra ediție a analizei Inventarul Parcărilor Publice, cu analize pe evoluția numărului de locuri de parcare sau pe eficiența financiară a exploatării acestora de primării, judecată după taxe și amenzi.
Astfel, în topul orașelor care au parcări publice cu plată, Oradea se situează pe locul 7, după București, Brașov, Timișoara sau Constanța, urmată fiind de Târgu Mureș. Între orașele cu parcări publice fără plată, condus de Timișoara, Craiova și Sibiu, Oradea nu prinde loc în top 10.
Într-un top general al veniturilor din parcări, Oradea se situează pe locul 4, primele locuri sunt ocupate de Sectorul 3 București – 32.877.695 lei, București – 27.963.502 lei, Cluj-Napoca – 26.846.691 lei și Oradea – 22.622.113 lei. Aceste cifre plasează Oradea pe locul I la încasări, în topul „orașelor medii”.
Analiza studiază și eficiența financiară a locurilor de parcare, nu doar numărul brut al locurilor de parcare publică, indicele luat în calcul e venitul mediu anual generat la buget per loc. Bucureștiul conduce în acest clasament, cu o eficiență calculată la 1,171.20 lei/loc de parcare, urmat de Oradea – 829.38 lei/loc de parcare și apoi de Cluj-Napoca, cu 648.24 lei/loc de parcare.
Conform centralizării făcute de firmă, în ediția pentru 2022 a analizei pe parcări „observăm o creștere semnificativă a veniturilor din exploatarea parcărilor publice din România, de la 140 de milioane în 2019, la peste 200 de milioane obținute la sfârșitul a anului 2021 și mai bine de 314 milioane în 2022”, a transmis Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.
Potrivit analizei, în România sunt 145 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare și 141 de localități care nu o taxează – exceptând cele 20 de primării care nu au răspuns solicitării de informații pentru acest raport.
Tariful pentru parcările de reședință variază între 30 și 120 de lei în localitățile mici, respectiv între 70 și 600 de lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună.
„Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, excepţie făcând Cluj și Oradea, unde limita maximă ajunge la 10 lei, date asemănătoare cu cele înregistrate în 2021”, se arată în studiu.
Topul orașelor care au obținut venituri din amenzi pentru nerespectarea regulamentului de parcare este condus de Oradea (2,954,572 lei), Reșița (1,829,100 lei) și Timișoara (1,512,515 lei), fruntașe în efectuarea controlului plăţilor taxelor de parcare.
Veniturile totale încasate de Primăria Oradea, anul trecut, din parcări, sunt de peste 22 milioane lei, bani care vin din tichete, abonamente și amenzi.
Cele mai mari încasări vin din plata parcărilor prin SMS – 7,7 milioane lei respectiv din plata abonamentelor stradale – peste 3,4 milioane lei respectiv amenzi, – 2,9 milioane lei.
Clasamentele oferă date și despre parcările rezervare mașinilor electrice, în care Oradea nu ajunge în top 10 național. „La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decât în multe orașe mari ale țării”, se arată în studiu.
În privința numărului de locuri de parcare rezervate persoanelor cu handicap, Oradea a înregistrat o evoluție spectaculoasă și mai degrabă inexplicabilă, prin cauze naturale.
„Observăm creșterea foarte mare la nivel național de la 13.728 de locuri dedicate persoanelor cu dizabilități în 2019 la 29.218 în 2022 (mai mult decât dublare în 3 ani). Brașovul este pe locul întâi cu 1.816 locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități. Oradea, care acum doi ani ocupa locul doi în clasament, cu 1.560 de locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități, anul trecut era pe poziția nouă cu 929 de locuri, iar anul acesta a dispărut din top 10”, mai arată analiza.
De ce probleme se plâng primăriile din țară
„Anul acesta am chestionat primăriile și cu privire la problemele și nevoile pe care acestea le întâmpină în departamentul parcări. Adunând aceste răspunsuri am constatat că unele probleme cât și unele nevoi se repetă de la un oraș la altul”, transmit autorii studiului.
Cele mai des întâlnite probleme și nevoi ale departamentelor care se ocupă de gestionarea și buna funcționare a parcărilor țin de insuficiența locurilor de parcare, sau de lipsa terenului unde să se amenajeze noi parcări, în situația în care numărul mașinilor deținute de cetățeni este în creștere.
A doua mare problemă pe care o întâmpină primăriile aproape la fel de des este nerespectarea legislației, fie prin parcarea pe locuri neadecvate, fie nerespectarea orelor de parcare sau neplata parcării.
O a treia mare problemă întâmpinată face referire la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de încasare – parcometre, bariere – rezultând disfuncționalități.
Lipsa personalului și lipsa fondurilor sunt și ele în lista problemelor des întâlnite.
Trimite articolul
XPMO = lacomie pura
Aveti ce-ati votat, imbecililor.
-
Stie Bolo sa ne beleasca de bani! E bun de tot la asta!
Birta executa ca un soldat disciplinat si politistii ne toaca pe noi.
Daca ar fi parcari suficiente as mai zice. Dar atata vreme cat tot orasul e spart si nu ai unde sa parchezi, asta e deja salbaticie si ura fata de proprii cetateni.-
Bolojan numai ura are in el, are o ura in toti, pentru frustrarile de cand era tanar. Cand a facut ceva bun pentru oradeni?
-
Reiterez, educatia nu se face prin amenzi. Cetateanul trebuie incurajat, nu pedepsit. Mecanismul incurajarii lipseste aproape cu desavarsire si pentru ca administratia detine monopol pe orice, de la parcari la salubritate. Detinand monopol te poate obliga, chiar forta, sa faci cum spun ei. Din pacate sistemul implementat e departe de a fi perfect, chiar plin se sincope: de la lipsa unor parcari park and ride, la parcari in plin centru, solutie obsoleta ce nu urmeaza tendinta europeana, de a indeparta circulatia din centre. La puzderia de fonduri intrate in ultimii ani ar fi fost binevenita o viziune de viitor, sarind peste solutiile ce au dat gres in anii’70-‘90 in occident.
Asta in conditiile in care Primaria Oradea functioneaza ca si un SRL a lui Bolojan…
-
O conduce ca SRL-ul lui, pe care l-a falimentat. Oradenii trebuie beliti de bani pentru profit maxim, si ne miram de ce se muta lumea si pleaca, de ce nu atrage orasul. O gandire falimentara sa te bazezi ca SRL doar pe monopol si clientii locali, fara sa produci bani din atragere de firme, de populatie. Aici primaria e zero in a produce bani, nu bani UE primiti, ca aia se vor termina odata si atunci suntem zero.
-
Ar trebui parcare gratuită pe străzi unde sunt șantiere.
-
-
A bagat in familent SRL-ul lui. Nu asa se fac bani la biget din amenzi si taxe mari, fara sa atragi populatie si sa produci bani singur. Nu sa te bazezi ca ai o vaca de muls din locuitori. Clujul stie sa aduca bani, sau alte orase nu din amenzi
-
La ce țărani brusc emancipati după ce s-au trezit peste noapte veniti de la casa cu buda in fubdul curții, nu poți sa faci educatia doar cu povesti, cu incurajări sau blandețe.
Ar dura emaniciparea normală a țătanilor intre doua si trei generații.
Știți foarte bine cred, ca romanul nu intelege de virba buna decat ocazional si pe alocuri.
El este un animal de povară care trebuie ghidat cu biciul si cu hamul.
Din pacate ăsta e adevarul.
De cand le-a bagat mana in buzunar oradenilor nostri, s-au cam umplut parcarile supraetajate mai ales pe timp de zi.
Ca pina acum fiecare isi parca cambuza exact in fată buzii , sa fie cat mai aproape de capac, lăsand-o pe avarii.
Bine ne-a facut, doar asa invațam rapid.
-
-
Nu asa se aduna bani la buget, din amenzi si taxe nesimtite. De asta 50 mii oameni au zis “pa Oradea”, orasul trebuie sa atraga populatie, salarii mari de unde vin impozitele pe salar, si firme mari. Dar Bolo stie doar sa ia bani cu forta, dar a dat faliment cu afacerea lui cand avea SRL.
-
asta stie primaria sa folosesca cetatenii pe post de sclavi. Bine ca Oradea a pierdut 50mii locuitori, oare de ce? Bani se fac drin atragerea de populatie, din firme mari si impozite pe salarii si venituri.
-
Tpic pentru primarie, cetatenii tratati ca sclavi si ca un fel de dusmani, noroc ca sunt buni pentru taxe, sa aiba primaria bani de porfir si piatete inutile
Excelent, dezvoltare!
-
Pentru dezvoltare şi pentru nenumărații noştri turişti, plătim oricâte amenzi am primi. Până la ultimul leu!
Bataie de joc in Nufaru strazi si parcari inchise ca se schimba tevi. Normal ca lumea parcheaza unde apuca si politia locala toata ziua si noaptea amendeaza sau ridica masini. Dispret si bataie de joc
Ce rușine pe orădeni cu așa primari lacomi ! In numele dezvoltarii va asupresc cu impozite și taxe fara de rușine.Așa își acoperă nelegiuirile.
Aduceti bani din atragere de populatie si din firme, pe slarii. Nu traiti din amenzi, sa va bateti joc de etateni. Asa e cand ai monopol pe populatie, si ne miram de s-au mutat 50mii locuitori din oras
Asta e efectul de Bolovan, dar si asa PMO si CJ Bihor vor avea greutati in a plati mega datoriile pt mega dezvoltare
Oradea ramane un oras mediu cu o populatie sub 200 000, destul de poluat, oras capusat din toate părțile de ciuma galbenă… Populatia, inghite cam multe mizerii, taxe aberante…
-
Bravo.Perfect adevărat,la viitoare alegeri,atenție ce votați….scăpați de sclavie
-
Pai poti sa pleci de acum in Vaslui
-
Bravo, iar suntem intre primii….
Preturile la parcari sunt exagerat de mari,in oradea la fel si taxele si impozitele pentru ca politrucii alesi raporteaza aceste preturi la salariile lor exorbitante, o parcare pentru o ora nu ar trbui sa fie mai mare de 1 leu.
Nu cred ca asta poate fi o fala pentru oras, tariful mare de parcare si amenzile. Intr-adevar sunt probleme la nivel national cu parcarile, nu cetatenii sunt de vina, ci diriguitorii oraselor. De aia sunt alesi de locuitorii oraselor, sa gaseasca solutii pentru oras, parcare, circulatie, incalzire, etc.
-
Daca nu iti place poti sa te muti. Bolojan a spus asta ca cei ce nu se pot adapta vietii din oras au posibilitatea sa plece, deci Telorman
-
Serios? O vinitura cu apucaturi de dictator a spus asa ceva??? Tu te auzi țărane?
-
Corect. @sandu2100 un exemplu cat se poate de neavenit.
-
-
-
Nu pot face administratorii oraselor atatea parcari cate masini pot oamenii cumpăra !!
Fiecare prunct ce nu are nici o calitate deosebita, dupa implinirea varstei de 18 ani, primeste de la tati sau de la mami o bodega de minim 2000 de euro cu care “sa se dea”.
Omul si masina.
La altii, chiar doi oameni cu trei masini.
De unde atata teren prin zonele centrale ale oraselor daca oamenii inmultesc masinile in acest ritm.
In Oradea numarul masinilor s-a dublat dupa anul 2000 !!
Terenul e acelasi, spatiu insuficient ptr.cate masini stiu oradenii nostri cumpara.
Autobuse hibride, Euro 6, tramvaie noi, conditii excelente ptr.traficul cu transportul in comun.
Ai nostri tot cate un om.intr-o masina.
Nu stiu merge doi cu o masină.
Le-am mai propus, sa treaca la pedalat, la bicicleta.
Ei nu si nu !
Ca sunt anchilozati de obezi dupa ce zilnic servesc doar meniuri KFC si Mc’Donalds.
Nu vor si gata.
Atunci platiti parcari si amenzi, fraților !
Toata lumea ar parca gratis daca s-ar putea. Si toti calare in masina si daca se poate pana langa masa restaurantului la care mananca sau unde au treaba. Suntem obisnuiti sa ne mancam rahatul de sub unghii , ne zgarcim si sa platim un loc de parcare. Cui nu ii convine e liber sa plece in Botosani acolo unde spagaru ala baga 1 250 000 lei in portbagaj si locurile de parcare sunt moca. Toti vrem un oras care sa se dezvolte, vrem conditii bune dar cand sa si platim atunci pauza .
Dupa alegerile locale urmeaza externalizarea serviciului de ridicare auto parcate neregulamentar.
-
O sa fie mai ceva că hoți.Ai fost sa îți cumperi o pâine,o apa când vii pa autoturism…cam vestul sălbatic…Bolo șerif de cacao
O sa fie mai ceva că hoți.Ai fost sa îți cumperi o pâine,o apa când vii pa autoturism…can vestul sălbatic…Bolo șerif de cacao