Oradea se situează pe locul secund pe ţară, după Constanţa, la suprafaţa totală a spaţiilor comerciale din marile oraşe din provincie.
Potrivit unui studiu realizat în noiembrie 2015 de către DTZ Echinox, referitor la situaţia comerţului modern pe regiuni şi oraşe în 2015, suprafaţa totală a spaţiilor comerciale din Oradea măsoară 152.000 de metri pătraţi (Constanţa are 166.000 mp).
În top zece al oraşelor după suprafaţa spaţiilor comerciale urmează: Cluj Napoca (149.000 mp), Iaşi (145.500 mp), Braşov (124.000 mp), Piteşti (116.500 mp), Suceava (109.900 mp), Ploieşti (106.500 mp), Timişoara (107.000 mp) şi Sibiu (85.000 mp).
Raportat la suprafaţa spaţiilor comerciale pe cap de locuitor, Oradea se plaseză pe locul doi cu 0,77 mp de spaţii comerciale pe cap de locuitor. Locul întâi este ocupat de Suceava cu 1,18 mp spaţiu comercial/locuitor, iar trei de Piteşti, cu 0,75 mp/locuitor.
Trebuie semnalat faptul că Oradea are doar trei centre comerciale mari cu galerii şi parcuri de retail: Lotus Center, Era Shopping Park şi Oradea Shopping City.
Până în 2017 numărul centrelor comerciale mari din Oradea va creşte la patru prin construirea mall-ului de pe locul fostei Uzine Înfrăţirea.
Oraşe mai mari ca Oradea cu centre comerciale mai multe se situează în spatele municipiului de pe Crişul Repede ca suprafaţă a acestor centre: Cluj Napoca – cinci centre comerciale, Braşov – cinci centre comerciale, Timişoara – patru centre comerciale, Iaşi – patru centre comerciale şi Piteşti – patru centre comerciale.
Ultimii la salarii
Dacă avem în vedere salariile medii din judeţele a căror reşedinţă sunt oraşele din topul prezentat anterior, Oradea se plaseză pe locul întâi din coadă. Potrivit datelor Comisiei Naţionale de Prognoză, salariul mediu lunar înregistrat în judeţul Bihor în 2015 a fost de 1.396 de lei.
Cel mai mare salariu mediu lunar pe cap de locuitor a fost înregistrat în Cluj – 2.009 lei. Urmează Timişul cu 1.986 de lei/locuitor şi Argeşul cu 1.910 lei/locuitor.
„Această situaţie pare, la prima vedere, paradoxală. În frunte la suprafaţa spaţiilor comerciale şi în coadă la salarii. Una dintre explicaţii af fi că Oradea este un oraş de tranzit şi se aprovizionează cei care pleacă afară. Cei care au construit aceste spaţii comerciale au mizat şi pe clienţii din Ungaria.
Şe ştie că în Ungaria marile magazine sunt închise duminica. Ar mai fi o explicaţie: munca le negru. Deşi salariile pe hârtie sunt mici, bihorenii au, totuşi, bani de cumpărături”, explică directorul general al Camerei de Comerţ şi Industrie Bihor, Constantin Badea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!