„Parcurgând procedurile Companiei de Drumuri și Autostrăzi am constatat că în proiectul autostrăzii nu era prevăzut nodul rutier prin care această legătură să se facă direct în autostradă. Prin urmare, de câteva luni de zile colaborăm cu Compania de drumuri pentru a realiza de comun acord nodul rutier, care să permită o legătură directă pe 4 benzi din viitoarea autostradă Transilvania la centura municipiului și la zona metropolitană, în afară de nodul rutier care este la intersecția dintre DN Oradea – Satu Mare și viitoarea autostradă”, a declarat vineri, primarul Ilie Bolojan, în conferință de presă.
De anul trecut, Primăria are încheiat un protocol cu fosta Companie de Drumuri, actuala Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea conectării municipiului Oradea cu rețeaua europeană de autostrăzi. Prin acesta, Oradea s-a obligat să realizeze studiul de fezabilitate al lucrării și să depună acest proiect pentru a fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare în perioada 2014 – 2020. Procedura a fost încheiată. Primarul zice că, în vreme ce se lucra la documentațiile necesare acestui protocol, a ieșit la iveală că Oradea nu are ieșire dedicată la autostradă.
Ca urmare, CNAIR și Primăria au încheiat un alt protocol, prin care municipiul își asumă noi obligații pentru a obține accesul la autostradă.
Bolojan a anunțat că Primăria Oradea și Zona Metropolitană trebuie să se ocupe de obținerea documentațiilor și terenurilor necesare realizării nodului de legătură. Suprafețele în cauză sunt cea pe care s-ar amenaja efectiv nodul rutier dar și un spațiu pentru servicii – o parcare care va fi amenajată la vreo 2 km de vamă. Terenul respectiv va fi obținut în baza colaborării cu Primăria Biharia. Primărița Nagy Gizella a primit recunoștința primarului Bolojan pentru înțelegerea la care s-a ajuns: Primăria Biharia va face exproprierea terenurilor necesare, din moment ce acestea sunt în aria sa administrativă iar costul va fi suportat de Primăria Oradea.
Consiliul Local Biharia a aprobat un protocol de colaborare cu Oradea pe această problemă. La finalul acestei proceduri, terenul va fi transferat orașului Oradea, iar de la orașul Oradea terenul va ajunge la statul român, pentru a se amenaja această zonă de servicii absolut necesară autostrăzii și nodului rutier.
„Obiectul principal al acordului între Primăria Oradea și Primăria Biharia este mutarea amplasamentului Spațiului de Servicii S3 de la km 61 la km 64, în apropierea graniței cu Ungaria. Acest demers presupune exproprierea unei suprafete de 3 ha”, a precizat Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea.
Conform edililor, după realizarea formalităților și dobândirea terenurilor, vor urma procedurile de licitație și, în paralel cu lucrările de la autostradă, se vor face și lucrările de conectare a orașului Oradea și a zonei metropolitane la viitoarea autostradă.
Comitetul director al Zonei Metropolitane Oradea a aprobat joi toată această procedură iar primarul Bolojan a ținut să le mulțumească tutror primarilor pentru cooperare. „ Acest proiect de conectare nu ajută doar orașul Oradea, ci tot județul Bihor și zona metropolitană, pentru că din această nouă legătură rutieră urmează să se poată ieși direct înspre Borș, înspre Sîntandrei și bineînțeles se va putea ajunge direct pe centura Oradea, în zona Calea Sîntandrei, de unde ai acces direct la Nojorid, la Sînmartin, la Oșorhei și în toată zona metropolitană”, a mai zis Bolojan.
Nodul rutier care va lega Oradea de Autostrada Transilvania se află la 19 km de Oradea, în zona graniței dintre comunele Biharia și Tămășeu. E la 2 km de nodul care leagă autostrada de Biharia. Drumul de legătură a centurii pornește de la girația spre Sântandrei, va cuprinde un pod peste Crişul Repede, un pasaj peste Şoseaua Borşului în zona Gazprom, un pod peste linia ferată şi pasaje pentru a ieşi la graniţa dintre comunele Biharia şi Tămăşeu.
Costul întregului proiect este estimat la 120 milioane de euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!