Dacă ultimele întâlniri ale Comitetului Light Rail (transport cu tramvaie) al Uniunii Internaţionale a Transportatorilor Publici (UITP) au avut loc în destinaţii ca Dubai sau Salt Lake City (SUA) iată că a 58-a întâlnire a fost găzduită, săptămâna trecută, de OTL Oradea. Reuniunea a fost sponsorizată de producătorii Alstom, Astra Arad, Pesa şi Siemens.
Hong Kong, SUA, Suedia…
Comitetul a reunit 80 de delegaţi ai unor companii de transport din 24 de ţări (ex. SUA, Hong Kong, Portugalia, Belgia, Suedia, Israel şi China), care au discutat despre direcţiile pe care ar trebui să le aibă transportul public, îndeosebi tramvaiele.
„Oradea este printre cele mai importante oraşe din punct de vedere al transportului cu tramvaie. Când am plănuit să venim într-o ţară din Europa de Est, Oradea a fost o prioritate. În Oradea, într-un mediu dificil, cu resurse limitate, se face o treabă bună din punct de vedere al transportului cu tramvaie. Planul de investiţii e interesant şi se doreşte o dezvoltare”, a declarat Joao Rebelo, de la Metro Porto SA din Portugalia, preşedintele Light Rail Committee.
Acesta a mai subliniat că pentru eficientizarea transportului public se pot lua şi măsuri care nu implică investiţii. „Transportul public să aibă prioritate pe drumurile publice iar maşinile să nu fie parcate astfel încât să obstrucţioneze mersul tramvaielor”, a precizat Joao Rebelo.
În cadrul întâlnirii s-au discutat problemele şi provocările transportului pe căi de rulare la nivel mondial, de pildă siguranţa pe timp de furtuni, siguranţa pietonilor şi perspective de finanţare a achiziţionării de tramvaie.
Vineri, în finalul reuniunii, oaspeţii au vizitat Laboratorul de Mecatronică şi strungul mobil al OTL, şi au avut parte de un trans-tour-city cu tramvaiul. „Ceea ce OTL a reuşit să facă în ultimii ani este un exemplu bun pentru toate oraşele din Europa Centrală”, a declarat şi Laurent Dauby, directorul diviziei de tramvaie a UITP Belgia.
Participanţii au mai putut inspecta tramvaiele Astra Imperio produse la Arad şi modelele Pesa fabricate la Cluj Napoca.
„Am dorit să arătăm invitaţilor că şi în România se produc tramvaie la standarde internaţionale. Dezbaterea a fost pe marginea faptului că trebuie să investim în modernizare sau să facem achiziţii noi. Modernizarea costă cam un sfert din achiziţia unui tramvai nou, al cărui cost se situează între 1,2 şi 2,5 milioane de euro”, a precizat directorul OTL, Csuzi Istvan. În România, doar în 11 oraşe funcţionează tramvaie, iar din cele 1.200 de tramvaie, doar 24 sunt noi (zece la Oradea şi Bucureşti respectiv 4 la Cluj Napoca.
Citiți principiile noastre de moderare aici!