Centrul oraşului este înconjurat, practic, de tranşeele lucrărilor de reabilitare ale reţelelor magistralelor de termoficare. Străzile Sucevei, Mihai Viteazul, Eminescu, Tudor Vladimirescu sunt blocate total sau parţial. La început de an şcolar, asta înseamnă trafic lejer pe centru dar aglomerări pe străzile mărginaşe, la orele de vârf. Viceprimarul Mircea Mălan, cel care are în coordonare activitatea Termoficare SA, dă asigurări că lucrările vor fi închise în 15 octombrie şi nu se vor prelungi peste sezonul rece. Lucrările fac parte din cel mai important proiect al oraşului – reabilitarea sistemului de termoficare, etapa a II-a. În prima etapă, încheiată anul trecut, au fost reabilitaţi 17,5 km de conductă magistrală.
Un „fir” pe Vladimirescu
Lucrările pe strada Tudor Vladimirescu au început pe la mijlocul lui august cu blocarea a străzii pe ambele benzi. La începerea anului şcolar, s-a decis deschiderea circulaţiei pe un sens de mers, dinspre Centru spre B-dul Decebal.
„Pe Vladimirescu, tronsonul de pe Sulyok Istvan va fi finalizat şi refăcut până la 1 octombrie iar între Sulyok Istvan şi Roşiorilor lucrările se vor termina până la 15 octombrie”, a precizat viceprimarul.
Urmează
Marți era programată deschiderea unui nou şantier central, pe B-dul Magheru. „E o subtraversare în zona Facultăţii de Mediu, pe sub B-dul Magherul, până la strada Barbu Ştefănescu Delavrancea. Traficul nu va fi afectat, se va lucra în canalul tehnic al magistralei”, a precizat viceprimarul.
La faţa locului, deschiderea lucrării debuta timid: pe amplasament doar vreo patru muncitori – doi decopertând „la relanti” o suprafaţă dalată cu beton şi doi încercând să convingă şoferii să-şi mute maşinile de pe locul viitoarelor săpături.
Se închid
Primele şantiere care ar trebui să se închidă sunt cel de pe Eminescu, care a ţinut blocată strada toată vara şi cel din zona aquaparkului, de pe Alea Ştrandului şi strada Barierei. Cel din centru ar trebui încheiat până în prima zi a lunii viitoare.
În rest, lucrările sunt împrăştiate în tot oraşul – în incinta CET-ului se înlocuieşte o conductă cu diametrul de 800, se înlocuiesc magistralele de pe strada Buzăului, pe Shakespeare, în Piaţa Creangă – Mihai Eminescu, pe strada Mihai Viteazul şi pe Sucevei, pe Constantin Noica până în Cartierul Prima şi urmează şi Strada Eforiei, la fel şi Alexandru Andriţoiu din Velenţa.
Bani europeni
„Suntem determinaţi să continuăm investiţiile în reabilitarea sistemului într-un ritm cât mai accelerat. Se lucrează în zece şantiere din oraş pentru a înlocui 20,28 de km, în valoare de 33,5 milioane de euro. Sunt fonduri europene, 98% nerambursabile şi 2% contribuţia proprie”, a precizat viceprimarul, cu scuzele aferente pentru disconfortul creat.
Termenul de execuţie a celor 20,28 de km este de zece luni. „Am învăţat din experienţa lucrărilor anterioare şi am decis să se lucreze doar în perioada de vară, să nu se afecteze furnizarea agentului termic în sezonul rece”, declară Mălan. Pe perioada lucrărilor, se asigură provizoratul furnizării apei calde. Lucrările neterminate la 15 octombrie, vor fi reluate în primăvara anului viitor.
Între lucrările preconizate pe 2017 sunt cele de pe Delavrancea-Parcul I.C.Brătianu până la aquaprak, pe Horea, pe Piaţa Independenţei – Mihai Viteazul – Alecsandri sau pe Shakespeare.
Mălan a mai spus că după 15 octombrie 2016 se vor face doar lucrări la magistralele cu traseu nou faţă de cel actual, care nu afectează consumatorii.
Avansaţi
„Din cele şapte municipii care derulează în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) astfel de investiţii, Oradea este singurul municipiu care face lucrări. Celelalte sunt rămase semnificativ în urmă cu procedurile. Iaşiul, aflat în procedură de achiziţie, este cel mai avansat dintre celealte şase municipii”, insistă vicele.
Pe înţelegere
Saeco şi Energomontaj sunt titularii principali ai contractului pe aceste lucrări. Până în prezent, aceştia lucrează pe banii proprii, pentru că proiectul de finanţare în contul POIM nu a fost încă semnat. În aceste condiţii, în care nu s-a făcut încă niciun decont între constructori şi benefriciar, nu se pune problema unor pârghii pe care acesta din urmă să le poată utiliza în urgentarea lucrării. Aşa se face că avansarea şantierelor ţine, în bună măsură, de bunăvoinţa constructorilor – e de notorietate faptul că şantierul de pe Eminescu a ţinut strada blocată vreo trei luni dar mai puţină lume ştie că, la intersecţia străzilor Sucevei cu Mihai Viteazul s-a lucrat , de câteva ori, şi pe durata nopţii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!