Cu riscul de a fi văzuţi ca personaje din bancul cu Petrică şi lupul, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga şi cel al Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, promit că DN 76 Oradea – Beiuş va fi perfect circulabil până la finalul lunii noiembrie, prin procedeul de reciclare a asfaltului actual. „Noi credem că în prima decadă a lunii noiembrie este gata acest drum. Este o reabilitare in situ, urmând ca apoi să fie scos la licitaţie pentru şanţuri, podeţe, consolidări, lărgiri. Ulterior, drumul va avea aceleaşi caracteristici ca şi restul tronsoanelor de pe DN 76, spre Deva. Întreg DN 76 va fi gata în 2016”, transmite Narcis Neaga.
„Acest procedeu de reciclare se aplică şi la autostrăzi. Atunci nu putem spune că nu este un procedeu sigur. Nu este o invenţie a noastră, se practică în Franţa, în Germania… În cadrul Regionalei am reciclat deja 200 de kilometri prin această metodă. Se urmăreşte îmbunătăţirea capacităţii portante, pentru 11,5 – 11,65 de tone pe osie. Este, practic, un drum de beton, de 12 centimetri adâncime, plus alţi 5-8 centimetri, în funcţie de straturile existente”, spune Cecan. Solicitat să detalieze cum devine drumul unul de beton, Cecan s-a exprimat astfel, făcând referire la cele două straturi de asfalt ce vor fi aşternute: „Se amestecă în reciclator şi se formează un strat omogen. Există o duritate foarte mare în acel strat, astfel că folosim şi o emulsie de 2,5% pe metru pătrat, ca să îi dea elasticitate, pentru ca atunci când venim cu stratul de asfalt (de uzură – n.red.) să nu se întâlnească două structuri dure. Pot fi, aşadar, două straturi de asfalt – un strat de asfalt şi unul de protecţie”.
Problema acceselor
Şeful mare de la CNADNR afirmă că l-a sancţionat pe şeful de proiect din Companie pentru situaţia de disconfort cauzată locuitorilor din Rieni, Sudrigiu şi Petrileni de şantierul DN 76. Miercuri, Neaga vizitase şantierul din Rieni. Relatează directorul Narcis Neaga: „Pe o porţiune de 400 de metri se săpase o casetă, de la axul drumului până la casele oamenilor. Oamenii trebuiau să treacă strada pe scări şi ni s-au plâns. Am întrebat constructorul, dar nu a avut nicio explicaţie. Oamenii s-au strâns acolo şi au vociferat. Am cerut răgaz o oră. După o oră ne-am întors şi am găsit soluţii. De azi, se vor face accese la proprietăţi, la gospodării. Am explicat că deocamdată nu se pot face accese la fiecare poartă, pentru că sunt lucrări şi le-am cerut să stabilească ei, oamenii, ordinea priorităţilor. Până pe 10 octombrie am dat dispoziţie să se termine. Am dat dispoziţie să se poată lucra şi noaptea. Mi-e greu să cred că o vacă poate coboî pe scară ca să ajungă în gospodărie sau că recolta poate fi adusă în gospodărie pe scări. Am găsit acolo o stare de nepăsare din partea constructorului, o situaţie ciudată”.
Contract reziliat
Narcis Neaga anunţă faptul că CNADNR va rezilia contractul cu executantul spaniol Viales, de pe tronsonul DN 76 dintre Brad şi Vârfuri, din judeţul Hunedoara. „Este intolerabil modul în care această companie a tratat şantierul. Nu poţi avea pretenţii de la un constructor care te minte non-stop. Ne minţea cu seninătate că are 25 de muncitori pe şantier şi dacă era departe să aibă atâţia oameni pe şantier”, afirmă Neaga.
Executanţi şantajişti?
Pe tronsonul Ştei – Beiuş, Neaga condamnă firma Azvi pentru că a săpat în localităţi, fără să se gândească la accesul localnicilor spre gospodării şi afirmă că practica firmelor de a săpa în localităţi este, de fapt, o presiune pusă pe CNADNR. „Încearcă să creeze o presiune socială pe Companie, cei de la Azvi, pe tronsonul Ştei – Beiuş. Şi pe Beiuş – Oradea s-a întâmplat la fel. Nu au făcut nimic altceva decât să deschidă casete, şi-au luat utilajele şi au plecat, pe motiv că Compania nu plăteşte. Dar Compania nu poate plăti până când nu vin cu documente justificative”, subliniază Neaga.
„Am constatat că este o practică a constructorilor: deschid foarte multe casete, mari, adânci, pe sute de metri şi le abandonează. De regulă, le abandonează şi creează disconfort în trafic. Astfel, mută presiunea pe noi. Aseară, pe o cale de rulare erau tiruri, biciclişti, oameni – oamenii nu aveau nicio vină. Acest management al şantierului este defectuos şi intenţionat este ţinut aşa. Am avut discuţii cu ei şi le-am recomandat să înceteze cu această stare de fapt, pentru că nici noi sunt suntem aşa de naivi să nu înţelegem ce vor să facă. Îi ajutăm şi cu realizarea documentelor justificative pentru cererile de plată, pentru că vrem să putem plăti. Ce m-au supărat sunt acuzele localnicilor că noi nu plătim constructorilor. Le-am spus că sunt bani europeni şi că nu se pune problema să nu se plătească. Am avut o întâlnire mai aspră cu constructorul. Din luna aprilie noi ne rugăm efectiv de constructor să vină cu documentele justificative pentru plăţi, iar ei nu vin cu documentele. Ori nu vor şi au ceva de ascuns, ori nu ştiu. Noi nu vom plăti niciun certificat de plată fără documente justificative, cu orice risc”.
Invitaţi de prefectul Pop
Directorul general al CNADNR şi cel al Regionalei Cluj au fost invitaţi pe şantierul DN 76 şi la Oradea de prefectul de Bihor, Claudiu Pop.
Citiți principiile noastre de moderare aici!