Simona Giura, organizator ORA Jazz Festival, mărturisea în a treia zi a evenimentului că se bucură că orădenii au îmbrăţişat încă de la prima ediţie, în 2018, acest brand local, un mini Gărâna Jazz – ediția Oradea. Numele ales pentru festival, ORA, are mai multe semnificații: pe lângă că este jumătate din numele oraşului, este și un nume de fată cu origini ebraice, cu semnificația de „lumină” sau „speranță”.
A cincea ediţie a debutat joi cu o seară de jazz simfonic, oferită în parteneriat cu Institutul Adam Mickiewicz – Polonia. În primul concert, renumitul violonist polonez Mateusz Smoczyński a interpretat, alături de orchestra Filarmonicii orădene condusă de dirijoarea poloneză Barbara Dragan, lucrarea „Adam’s Apple”, un concert de vioară compus de el, prezentat în premieră în 2018.
Smoczyński spune despre „Adam’s Apple” că este unic pe piaţa muzicală. Albumul cu acelaşi titlul, care cuprinde două concerte, este dedicat unor figuri semnificative ale jazz-ului: Zbigniew Seifert şi John Adams. Dacă Seifert l-a inspirat încă de la începutul carierei sale, muzica lui John Adams a descoperit-o abia în 2016, transformându-i complet – după cum mărturiseşte – abordarea muzicală. Prin compoziţiile lui John Adams, a văzut altfel frumuseţea muzicii simfonice, descoperind în ea spiritul jazz, care combină elementele de swing şi groove ce pot fi „ţesute” într-o formă închegată: frumosul cu urâtul, blândeţea cu brutalitatea, tonalitatea cu atonalitatea, monumentalitatea cu minimalismul şi expresionismul cu impresionismul. Virtuozitatea lui Mateusz Smoczyński a impresionat audienţa, joi seara, în sala Enescu -Bartok.
În partea a doua a serii, s-a interpretat „Jazz Concerto” de Zbigniew Seifer, un concert de jazz pentru vioară, orchestră simfonică și secțiune ritmică, inspirat din muzica slavă. Alături de Filarmonica orădeană a performat Mateusz Smoczyński Quartet, format din Mateusz Smoczyński la vioară, Dominik Wania la pian, Sławomir Kurkiewicz la contrabas şi Michał Miśkiewicz la tobe.
De la „Forgotten Melody”, la experimental
În a doua seară, pianistul și compozitorul Arseny Rykov a revenit după doi ani la ORA Jazz, de data aceasta cu proiectul său, alături de muzicienii Nikolai Olshansky la contrabas şi Johannes Metzger la tobe. Trio-ul a interpretat piese de pe albumul de debut „Forgotten Melody”, lansat în 2021. Piesele lui Arseny Rykov combină armonia bogată cu ritmurile energice, încercând prin muzica sa să unească oamenii. De la „Good Bye”, „Music Box” şi „Faraway Beauty”, la „Transfor mer” şi „4 a.m.”, lucrările lui sunt contemplative şi relaxante.
A doua parte a aparţinut formaţiei Decolonize Your Mind Societay, un proiect al chitaristului maghiar Bálint Szabó Gosheven, care i-a avut alături pe Ernő Hock – fretless bass şi voce, Gergő Kováts – saxofon şi voce , Áron Porteleki – tobe şi voce , Máté Pozsár – synth, voce şi Linnstrument şi Dániel Váczi – glissotar, voce.
Mergând pe un jazz experimental, folosindu-se de instrumente neconvenţionale, muzica lor a apăsat butoanele anxietăţii. La fel cum le sună şi numele, piesele lor au invitat publicul să-şi decolonizeze mintea prin disonanţe, pasaje repetitive şi intonaţii agresive. Spectaculoşi prin prezenţă, în spatele măştilor, cei şase muzicieni au pendulat între rockul psihedelic, jazzul avangardist şi muzica experimentală.
Cea de a treia seară a festivalului a fost pe măsura aşteptărilor. Programul a fost deshis de Àbáse: Awakening, proiectul pianistului și DJ-ului Szabolcs Bognar. Alături de el, au urcat pe scenă Dominik Kosztolanszki la saxofon tenor şi flaut, Eric Owusu Sunday la percuție şi voce, Giacomo Tagliavia la chitară bas şi contrabas şi Tamas Czirjak la baterie. Cei cinci muzicieni au promovat albumul cu acelaşi titlu, Àbáse: Awakening, un amestec rafinat de jazz şi hip-hop cu muzică tradiţională vest-africană și afro-braziliană.
Virtuozitatea lui Szabolcs Bognar cu bucuria interpretării lui Eric Owusu Sunday s-au pliat perfect cu prestaţia la flaut şi saxofon, măestria lui Giacomo Tagliavia, Tamas Czirjak întregind partea ritmică.
Un timbru unic, o prezenţă memorabilă
Finalul serii a aparţinut minunatei artiste norvegiene Rebekka Bakken. Cu o personalitate puternică şi o voce de excepţie, cântăreaţa a cucerit publicul de la prima piesă. A venit în România pentru a doua oară, prima dată fiind acum un an şi jumătate, la festivalul de la Gărâna. S-a bucurat să revină, de data aceasta la Oradea, unde a descoperit un oraş frumos, o cafea şi un vin bun, dar şi tradiţionala pălincă de prune. De altfel, artista, care stă în Oslo, a mărturisit că are acolo doi prieteni români, cu care de fiecare dată are ceva de sărbătorit.
În concertul de sâmbătă seara a cântat atât piese proprii cât şi cover-uri cuprinse pe ultimul album lansat, „Always On My Mind”, cu piese de la Annie Lennox şi Peter Gabriel, la Tom Waits, pe care artista spune că ar trebui să îl asculte orice femeie de 50 plus.
Vocea sa, putând acoperi trei octave, cu un timbru unic, a impresionat intrepretând, în manieră proprie, un cântec religios norvegian pe care îl ştie de când era copil. I-a avut alături pe scenă pe Tommy Kristiansen, excelent la chitară electrică, Kristian Wentzel la keyboards, Even Ormestad la chitară bas şi Per Hillestad la baterie.
Un moment plin de emoţie a fost şi interpretarea piesei dedicate tatălui ei, un om tăcut, „un observator”, pe care şi l-ar fi dorit mult mai prezent, mai empatic.
La finalul concertului, publicul a aplaudat îndelung, în picioare, artista revenind la bis cu piesa country „Ghost in the house” şi un solo de pian pe clasica piesă „Always on my mind”, încheind cu mesajul „love is everything”.
Ultima seară a aparţinut concertelor solo, găzduite de Sinagoga Neologă Sion. Duminică, prima care a urcat pe scenă a fost violoncelista Josefine Opsahl, care reuşeşte să ofere o formă de expresie originală, vibrantă. Daneza a încântat prin rafinamentul pieselor ei, unele dintre ele fiind lucrări de pe viitorul album intitulat „Cytropia”, care va fi lansat pe 31 ianuarie. Printre acestea, piesa recent lansată „Leave”, care explorează senzaţia impulsului de a lăsa totul în urmă și de a îmbrățișa în mod deschis aventurile necunoscutului.
„De cele mai multe ori nu acționăm sub impulsul de a pleca, dar senzația ne eliberează mintea, fantezia și creativitatea pentru un timp, și ne amintește de imensitatea vieţii și de frumusețea naturii schimbătoare, a vieții, și a minții umane”, punctează Josefine. Concertul de la Oradea a fost primul ei concert în România.
Festivalul a fost încheiat de pianistul Mischa Blanos cu concertul „Piano & Electronics – The Brave New World of Neoclassical”, o combinaţie de pian și sintezatoare, analog și digital. Mischa Blanos, născut în București, este cunoscut pentru abordarea sa inovatoare în muzică. Artistul combină muzica clasică şi electronică într-un experiment în care graniţele muzicale se contopesc. Versatilitatea sa a satisfăcut auditoriul pregătit să descopere un pianist neoclasic și un compozitor electronic și acustic progresiv. Ultima piesă din concert a fost “Bazilica”, titlu pe care îl va avea şi noul album acustic – electronic, pe care artistul îl va lansa anul viitor.
Festivalul a fost organizat de Fundația Culturală Jazz Banat, co-organizatori fiind Visit Oradea şi Primăria Municipiului Oradea, în partenriat cu Ministerul Culturii Polonia, Institutul Adam Mickiewicz – Polonia, Oradea Heritage, Filarmonica de Stat Oradea, Sinagoga Neologă Sion.
Citiți principiile noastre de moderare aici!