Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că atât Hotărârea de Guvern prin care erau reaprobați indicatorii tehnico-economici ai centurii Aleșd, cât și cea prin care erau declanșate exproprierile în zona în se construiește șoseaua pot fi puse în aplicare. Cu toate astea, cei 23 de locuitori afectați de traseul noii șosele continuă lupta în instanță, împotriva proiectului de infrastructură.
[eadvert]
Pe rolul instanțelor orădene încă se judecă anularea tuturor hotărârilor care stau la baza realizării centurii Aleșd: cele ale Consiliului Local Aleșd, ale Consiliului Județean Bihor și date de Guvern. Mai mult, locuitorii din Aleșd au contestat și Avizul de Mediu emis pentru lucrările de la șoseaua ocolitoare.
„Din păcate, ceea ce nu ne spune CJ Bihor e faptul că în dosarul de anulare a Deciziei de Mediu s-a depus raportul de expertiză, din cuprinsul căruia rezultă nelegalitatea proiectului și a lucrărilor. S-a poluat masiv zona de protecție severă (Uzina de Apă Aleșd) și s-a realizat varianta de ocolire prin zona de protecție severă, ceea ce este interzis prin lege. De asemenea, din raportul de expertiză rezulta că în momentul emiterii actului de mediu, s-a susținut că drumul nu trece prin zone rezidențiale, care, evident e un aspect fals”, ne-a relatat avocatul locuitorilor din Aleșd, Sergiu Hercuț.
Contestatarii își pun speranța în faptul că din toate cele cinci expertize făcute rezultă nelegalitatea proiectului. În cadrul unei expertize prin care s-a cerut stabilirea nivelului de poluare, de exemplu, expertul a constatat, în baza unor măsurători, că din încă din faza de construire s-a poluat Uzina de apă din Aleșd. Expertul care a mers pe teren a descoperit în incinta uzinei utilaje de construcții, garate în zona de protecție sanitară severă, unde, potrivit legii, este interzis așa ceva.
Totodată, din cele 19 probe de sol luate de la adâncime, a reieșit că toate erau contaminate cu hidrocarburi provenite din produse petroliere. Dacă nivelul de alertă este 200 de unități pe metru pătrat, rezultatul probelor a arătat că poluarea este situată la 700 de unități pe metru pătrat. Totodată, expertul susține că, în mod nelegal, un bazin al Uzinei de apă a fost îngropat, ceea ce a redus cu 20% rezerva de apă în caz de secetă. Mai mult, din expertiză mai rezultă că perimetrul uzinei de apă a fost redus în așa fel încât nu se poate institui zona de protecție cu regim sever, așa cum cere legea.
Expertul a mai constatat că prin prisma variantei de traseu alese de autorități, în cazul în care va exista un accident rutier în care sunt implicate vehicule care transportă substanțe periculoase, aceste substanțe ar putea ajunge în sol și în uzina de apă. Din cele trei variante luate în calcul inițial, varianta aleasă „prezintă cel mai mare risc de contaminare în caz de accident”. Un alt raport de expertiză, pe partea de poluare fonică, concluzionează că traseul ar trebui să fie la 1 kilometru față zonele locuite.
Potrivit avocatului Hercuț, procesele pentru anularea hotărârilor care stau la baza acestui proiect au un parcus mai lent, din cauza numărului mare de expertize cerute în astfel de acțiuni. Doar în procesul prin care s-a cerut anularea Hotărârilor de Guvern se fac trei expertize.
Citiți principiile noastre de moderare aici!