Directorul de scenă Victor Ioan Frunză revine la Teatrul Regina Maria şi montează aici prima premieră a anului: „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht şi Kurt Weill.
„Opera de trei parale” este una dintre piesele de teatru care au devenit un fenomen în spațiul cultural european. Piesa este o adaptare a melodramei satirice „Opera cerșetorului/The Beggar’s Opera” (1728) scrisă de John Gay. Bertolt Brecht o rescrie în 1928, la 200 de ani distanţă, gest prin care dramaturgul şi reformatorul teatrului german dorea să-şi pună în practică teoria conform căreia „oricine poate fi creativ, în schimb rescrierea altora e o provocare”.
[eadvert]
„Piesa surprinde, asemeni hipotextului, lumea marginalilor: hoți, cerșetori, prostituate și păstrează intriga originală, dar într-un context diferit și explorând noi semnificații. Muzica, compusă de Kurt Weill, cu versuri scrise de Brecht, are un rol important în economia piesei. Revoluționară pentru vremea sa, îmbinând influențe de jazz și muzică de dans germană, conferă o notă distinctivă și o savoare aparte, având atât un rol recreativ, cât și unul critic. Cert este că song-urile/cântecele «Operei de trei parale» s-au bucurat de mare popularitate”, scrie în prezentarea spectacolului.
Piesa spune povestea lui Mickey Şiş (Richard Balint), hoţ la drumul mare cu trecere la femei, care se însoară pe ascuns cu Polly Peachum (Adela Lazăr), fiica „regelui cerşetorilor“, Jonathan Peachum (Daniel Vulcu), şi a Celiei Peachum (Ioana Dragoș Gajdó). Peachum umblă să se răzbune, aranjându-i arestarea şi condamnarea. Reuşeşte, în ciuda relaţiei de prietenie şi loialitate pe care Mickey o are cu Tigrul Brown, şeful poliţiei, tâlharul fiind însă graţiat de neaşteptata sosire a unui mesager regal, care-l şi înnobilează.
„Încerc să produc piese care să dezvolte artişti, dar să dezvolte şi gustul publicului. Teatrul are o componentă educativă, pentru că are o componentă comunitară în primul rând. Dar cum educi? Faci varianta Bertolt Brecht, unde talentul uriaş al acestuia făcea ca ideologia să se disipeze, sau începi şi spui: nu e bine aşa. Alunecarea este către facil, dar nu facilul acela de bulevard – care e un lucru foarte bun, ci către facil, către spectacole de dimensiuni din ce în ce mai mici”, îi spunea Victor Ioan Frunză lui Marius Tucă într-un interviu.
La Oradea vom vedea un spectacol care se înscrie în registrul estetic al marilor producții sub direcţia scenică a lui Victor Ioan Frunză, conceptul scenografic aparţinând artistei Adriana Grand.
Implicând aproape toți actorii Teatrului Regina Maria, dar și muzicieni orădeni – sub direcția muzicală a lui Ovidiu Iloc – și voluntari ai teatrului, spectacolul „Opera de trei parale” beneficiază de coregrafia Victoriei Bucun. Spectacolul „captivează nu doar prin complexitatea lumii și a temelor pe care le dezvoltă, ci și prin viziunea artistică complexă, desfășurarea de forțe, ingeniozitate și matematică scenică”, se arată în prezentare.
Spectacolul, nerecomandat persoanelor sub 16 ani, va avea premiera duminică, 16 ianuarie, de la ora 18:00, la Sala Mare a Teatrului Regina Maria, şi va fi reluat vineri, 21 ianuarie. Bilete se pot lua online de pe Eventim.ro ori de la Agenția teatrului: marți-vineri: 10:00-14:00 sau cu o oră înainte de spectacol.
Citiți principiile noastre de moderare aici!