Criza de pe piața bihoreană a forței de muncă i-a făcut pe angajatori să-și diversifice ofertele, atât ca perioade de angajare, cât și ca grad de calificare. Companiile oferă celor interesați contracte de muncă cu program part-time sau doar în weekend, acceptând la muncă inclusiv studenți sau pensionari.
Nu mai puțin de 500 de locuri de muncă și 50 de cursuri de formare profesională au avut la dispoziție persoanele care au trecut pragul “Târgul locurilor de muncă și al formării profesionale”. Evenimentul, organizat de Top Press, în parteneriat cu AJOFM Bihor, s-a desfășurat sâmbătă, 30 septembrie 2017, la Lotus Center.
De ce sâmbătă? “Am ales sâmbăta în urma voturilor exprimate de participanții la ediția din luna februarie. Locația aleasă asigură cel mai bun vad din Oradea”, ne-a informat Mihai Dacin, administratorul Top Press.
Ofertă variată
Cele 18 firme prezente au beneficiat de un flux de vizitatori destul de ridicat încă de la primele ore ale târgului.
Numărul de companii și de participanți a fost mai mic, totuși, decât la ediția din februarie. “Din păcate, partea asta de expoziții se comprimă la Oradea. În jurul nostru sunt investiții foarte mari. Cluj, Arad, Timișoara, cresc din toate punctele de vedere ale expozițiilor. La noi nu există nici complex expozițional dedicat, nu există nici interes. Așa ca și firmă singură este foarte greu să ții o expoziție”, este de părere administratorul Top Press.
Majoritatea angajatorilor participanți la târg aveau un mod de abordare direct al eventualilor candidați la posturile oferite, adoptând o comunicare cu aceștia. Mai erau și firme care adunau doar CV-uri, evitând chiar să dea declarații pentru mass-media. Job-urile oferite au fost foarte variate: cu program întreg, part-time sau chiar doar pe perioada weekendului, sâmbăta și duminica. Și gradul de calificare pe care trebuiau să-l aibă candidații era, de asemenea, diferit, de la muncitori necalificați, la meseriași, studenți sau persoane cu studii superioare.
Cu toate acestea, unii angajatori se plângeau că nu preau au găsit candidați. “Găsim foarte greu oameni doritori să lucreze în sistemul hotelier: îngrijitori spații publice, cameriste, bucătari, etc. Probabil că există oameni calificați în asemenea meserii, dar nu există dorință de muncă. Majoritatea sunt interesați să obțină o calificare sau să le fie trecut în CV că au lucrat la Hilton. După aceea, în sezon, pleacă în Felix, pe litoral sau pe diferite evenimente”, ne-a precizat Raluca Lefter, responsabil marketing și PR la Double Tree by Hilton.
Inginerii aveau mare căutare, atât cei fără experiență, cât și cei cu vechime. Mai mult, unele companii acordau credit și studenților din anii terminali. “Suntem în căutare de ingineri și de tineri specialiști. Avem programe de internship și putem ajunge la colaborări contractuale încă de pe băncile studenției”, ne-a declarat Ligia Cioară, specialist resurse umane Comau.
“Avem nevoie de ingineri care cunosc limba engleză. Studenții au, de asemenea, șanse de angajare. La început ca operatori sau tehnicieni, iar după încheierea facultății pe post de ingineri. Chiar avem contracte încheiate cu studenții”, ne-a spus Andreea Popovici, specialist resurse umane la Connect Group.
Domeniul comerțului a venit cu o ofertă consistentă. Existau posturi pentru casieri și lucrători comerciali cu program normal sau part-time. Chiar se acceptau și pensionari sau studenți.
Cursuri profesionale
Persoanele care nu și-au găsit de lucru pentru că nu avea calificările necesare au avut șansa de a-și alege un curs chiar în cadrul târgului. “Avem cursuri căutate pe piața muncii în domeniul HORECA. Spre surprinderea noastră au început să fie solicitări pentru electricieni în construcții, mecanici auto, cursuri pe meseriile vechi. Cursurile durează între o lună și cinci luni. Sunt oameni care își găsesc locuri de muncă la diferite standuri, dar nu au calificarea necesară. Vin la noi și se interesează în cât timp ar putea obține calificarea dorită sau încep locul de muncă la diferiți angajatori și vin la noi să obțină calificarea”, ne-a explicat Dana Cosman, director general Profesional Academy.
Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor, prezent la eveniment, a ținut să transmită un mesaj firmelor. “Angajatorii trebuie să ofere o tot mai mare atenție resursei umane care este din ce în ce mai subțire”, le-a transmis directorul executiv al AJOFM Bihor, angajatorilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!